تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب : ۴۱۱۹۶۵
کبنا از مراسم تشییع پیکر آیت الله آمیر احمد تقوی گزارش می دهد

وداع با «میر بلاد» /صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

۱
وداع با «میر بلاد» /صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را  تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
کبنا ؛عصر امروز جمعه (25 مرداد 98) مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله آمیر احمد تقوی با حضور اقشار مختلف مردم، روحانیون، شخصیت‌ها، مقامات سیاسی، دانشگاهیان، فرهنگیان، جوانان، پیران، مرد و زن از سپاه پاسداران به سمت میدان مرکزی شهر دهدشت برگزار و پس از اقامه نماز میت،پیکر میر بلاد در حوزه علمیه دهدشت به خاک سپرده شد.(گزارش تصویری،کلیک کنید)
آیت‌الله ملک حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم با تسلیت ارتحال آیت‌الله آمیر احمد تقوی، اظهار کرد: آیت‌الله امیر احمد تقوی بیش از 20 سال در حوزه‌های علمیه تلاش کرد و اگر فرزندان این خطه در حوزه‌های علمیه می‌درخشند و حضور پررنگ دارند نتیجه خدمات این مرد بزرگ است.
آیت‌الله ملک حسینی افزود: شخصیت و فضیلت‌های این مرد تشییع نمی‌شود بلکه فقط شخصیت آن تشییع می‌شود. کهگیلویه به خود می‌بالد که انسانی را در درون خود داشت که صاحب فضیلت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی بی‌نظیر داشت. یاد او در میان دوستان و هوادارانش می‌ماند و ثمره او را می‌بینیم.
وی ادامه داد: اگر کهگیلویه پشتش شکست، این پشت را خدا جبران خواهد کرد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز با اشاره به اینکه امروز ما فقط تشییع جنازه عظیم سرداران دوران دفاع مقدس و علمای بزرگ را می توانیم به یاد بیاوریم،اظهار کرد:دیروز در پیام آیت الله ملک حسینی آمده بود که صحنه ای را ترسیم کنید که در تاریخ بماند،الحق تاریخ ساز شدید.
  حسین کلانتری با بیان اینکه تکلیف داشتم به عنوان خدمتگزار کوچک شما مردم،اینجا اعلام کنم همان وصیتی که این عالم فرزانه و این مجاهد الهی(آیت الله آمیر احمد تقوی) و این انسان از خاک رسته به خدا پیوسته به فرزند گرانقدر خود اشاره کردند«به فکر مردم باشید»،تصریح کرد:خودم و همه همکارانم اعلام می کنیم با تمام وجود خدمتگزار و نوکر شما مردم هستیم و با کمک شما مردم و حمایت دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی محرومیت را از روی این سرزمین و دیار انشاالله کنار زنیم تا شاهد توسعه و پیشرف باشیم.
کلانتری با اشاره به اینکه در مجلس تشییع جنازه عالمی فرزانه، عارفی وارسته،مجاهدی از خود رسته و به خدا پیوسته حضرت آیت الله امیر احمد تقوی در محضر علما و بزرگان هستیم ادامه داد:زمانی که آیت  الله جزایری را دیدم که با نگاه به آسمان با این وضع جسمی گفت حتما باید خودم در مراسم تشییع این مرد الهی با پای خودم تشییع کنم آن موقع فهمیدم که آیت الله امیر احمد تقوی کیست.
وی افزود:آن زمانی که دیدم آیت الله ملک حسینی نماینده معزز ولی فقیه و خلف وارسته آن نسان الهی تمام ساعات دیروز و امروز با چه حالی به فکر این ساعات بود آن موقع فهمیدم آیت الله آمیر احمد تقوی کیست.
فرماندار کهگیلویه نیز ضمن تسلیت ارتحال آیت الله امیر احمد تقوی اظهار کرد:شان و جایگاه و پایگاهی که حضرت آیت الله تقوی در شهرستان کهگیلویه داشت همین بس که حضور پرشور شما نشان می دهد که عالمی وارسته و مجاهدی نستوه امروز از بین ما ارتحال نمود ولی راه علما زنده است و شاگردانی که تربیت نموده است امروز در بین مردم ما حضور دارند.
علیرضا اتابک با بیان اینکه من به جهت اداری،امروزی تکلیفی داشتم که مراسمی را در شان حضرت آیت الله آمیراحمد تقوی باشد برگزار کنم، تصریح کرد:بر خود فرض دانستم به پاس این عمر پر برکتی که آیت الله امیر احمد تقوی در مردمداری خطه جنوب به خرج دادند و این تشییع جنازه ای که در شان و جایگاه این عالم ربانی امروز در هوای گرم شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت برگزار شد،صمیمانه از مردم همیشه در صحنه و انقلابی و مردمی که در همه صحنه های نظام حضور مستمر دارند،تقدیر و تشکر نمایم.
اتابک گفت:از همه علمایی که از راه  دور تشریف آوردند به خصوص حضرت آیت الله جزایری،حضرت آیت الله ملک حسینی تقدیر و تشکر می کنم.
از استاندار که با حساسیت ویژه تاکیدات موکدی داشتند که مراسم در شان آیت الله امیر احمد تقوی برگزار شود،از سپاه پاسداران،نیروی انتظامی،دستگاه های امنیتی،مجمع نمایندگان استان،همه مردم شهید پرور شهرستان های کهگیلویه بزرگ و خطه جنوب،فرماندارن شهرستان های استان و همه مدیرانی که به نحوی در این مراسم حضور پیدا کردند،دانشگاهیان،فرهنگیان،خانواده شهدا و صداسیما قدردانی می کنم.
سید مصطفی تقوی،فرزند آیت الله آمیراحمد تقوی نیز انتخاب حوزه علمیه برای خاکسپاری را وصیت پدر دانست.
وی با بیان اینکه هر قدر عالمانه تر به آقای «آمیر احمد تقوی» توجه کنیم این شعر مصداق پیدا می کند گفت:«سالها عمر بباید پدر پیر فلک را /تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید»
تقوی افزود:بنده توان قدردانی از حضور باشکوه شما را ندارم،شما نشان دادید که من کاره ای نستیم،«آمیراحمد تقوی»متعلق به شما بود،خدمتگزار شما بود،ابراز وفاداری کردید،لطف کردید و به ما تصلی دادید سپاسگزاریم.
وی یادآور شد که امیر احمد تقوی از نظر جامعه شناسی یک پدیده بود.
به گزارش کبنا از دهدشت،آیت الله «آمیر احمد تقوی» مؤسس حوزه علمیه شهرستان کهگیلویه و از مشاهیر و علمای برجسته کهگیلویه و بویراحمد بود که صبح روز پنجشنبه در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت و به لقاء الله پیوست.
آیت الله آمیراحمد تقوی که نقش ممتاز و تعیین کننده‌ای در تحولات انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه وبویراحمد داشت با تربیت روحانیون و طلاب در سطح استان و حوزه کهگیلویه بزرگ به ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اسلامی همت گمارد.
جنگ «آمیر احمد تقوی» با آیت الله
وبگاه رسمی آمیر احمد تقوی نیز می‌نویسد؛ «عمر من بیچاره نامه سیاه رفت و آئینه زنگ خورده قلبم از قابلیت پذیرش صیقلی افتاده است زیرا زمینۀ علمی از اول هم نداشته و خود را در لباس روحانی نگه داشته و تعارفات عامیانه محلی را که ما را آقا خطاب می‌نمودند باور می‌نمودم و در بعضی از نامه‌ها که عنوان آیت‌الله می‌نوشتند ما هم می‌گفتیم شاید درست باشد ولی به واسطه رمقی که از وجدان باقی بود [به آن] مراجعه می‌نمودم اجازه نمی‌داد که باور نمایم لذا آن جمله را خط می‌کشیدم سپس نامه را مطالعه می‌نمودم…»
این عبارات، بریده‌ای از یادداشت‌های منتشر نشدۀ آ میر احمد تقوی است که گویای جزئیاتی از شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی او و بیانگر منشأ ارتباط خاص و متواضعانه ایشان با مردم است.
از جمله ویژگی‌های آ میر احمد تقوی که به خوبی برای مرتبطان با وی آشناست، قاطعیت ایشان در ممانعت از دست‌بوسی توسط مراجعین و ارادتمندان و بی اعتنایی به صدر نشینی در مجالس و بیزاری از تملق و همچنین عدم هرگونه تکلف و تشریفات در ارتباط با مردم می‌باشد که همواره در سیره زندگی ایشان متبلور بوده است.
یکی دیگر از جلوه‌های اخلاقی زندگی ایشان که خصوصا در این روزگار میتواند بسیار آموزنده باشد، بی‌علاقگی ایشان به عناوین و القاب و اجتناب از چنین اموری است.
آ میر احمد تقوی به رغم شایستگی عناوین مرسوم علما، به شدّت از چنین عناوینی دوری می‌جویند. بارها مشاهده شده است که وقتی شخصی ایشان را با عنوان آیت الله خطاب می‌کند و یا در مجلسی حضور دارند و واعظی بر فراز منبر با ذکر چنین عنوانی از حضور وی در مجلس تقدیر می‌کند، با عتاب او را از بیان چنین القابی نهی می‌کنند. لذا افراد سعی می‌کنند در حضور ایشان چنین عناوینی را نسبت به وی بکار نبرند.
یکی از این موارد را نیز در اینجا ملاحظه می‌کنید:
مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال ۱۳۸۹ آخرین اثر علمی خود تحت عنوان رسالۀ «منهاج الصالحین» را که تازه انتشار یافته بود برای آ میر احمد تقوی فرستادند و در صفحۀ اول کتاب خطاب به ایشان چنین مرقوم داشتند:
«بسمه تعالی
جناب آیت الله حاج سید احمد تقوی دامت برکاته
إن شاء ا… این فقیر را از ادعیه زاکیه خود محروم نخواهید گذاشت.
۱۵ شهر رمضان المبارک ۱۴۳۱ [۳ شهریور ۱۳۸۹]»همانطور که می‌بینیم، آ میر احمد تقوی طبق رویۀ معمول خود، روی عنوان «آیت الله» خط کشیده‌اند.
آیت الله هاشمی شاهرودی به آیت الله میر احمد تقوی



 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1