کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مؤثرترین روش تبلیغاتی در جامعه امروز کشور چیست؟

انتخابات، واقع‌گرایی و وعده‌های غیرقابل اجرا

25 مرداد 1398 ساعت 15:22

ستار هدایت‌خواه نماینده بویراحمد و دنا در مجلس هشتم، استفاده از برخی روش‌های خلاف قانون همچون دادن وعده‌های غیرقابل اجرا برای حل مشکلات، تخریب رقبا، شایعه‌سازی، ایجاد جو روانی و یا اجیر کردن افرادی برای بدگویی از نمایندگان در اماکن مختلف همچون تاکسی و آرایشگاه‌ را نمونه خلاف اخلاق و خلاف قانون تبلیغات کاندیداها در حوزه انتخابیه خود عنوان کرد.


اینکه کدام شیوه توانسته بیشترین اثربخشی برای کاندیداها از حوزه‌های انتخابیه اقصی نقاط کشور داشته باشد، محور پرسش از شش نماینده کنونی مجلس است که دست‌کم یک‌بار سابقه حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را داشته‌اند.
تمامی روش‌های تبلیغات انتخاباتی و به‌طور ویژه انتخابات مجلس، به دو بخش عمده سنتی و مدرن تقسیم می‌شوند. در این مقاله با بررسی تمامی این روش‌ها در قالب گفت‌وگو با این نمایندگان، به این پرسش پاسخ می‌دهیم تا مؤثرترین روش تبلیغاتی در جامعه امروز ایران با جمع‌بندی اظهارات این نمایندگان از چهارگوشه کشور، به دست آید.
حجمی از پیام‌های امیدوارکننده از وعده‌های کاندیداها در فضای کشور به گوش می‌رسد؛ این صداها گواهی بر آغاز ماراتنی است که قانون برای آن یک‌ هفته زمان در نظر گرفته است. بناست از ابتدای هفته جاری حدود 3444 نفر توانایی‌ها و ویژگی‌های خود را به مردم عرضه کنند تا سرانجام 290 نفر برای به دست گرفتن سکان قطار قانون‌گذاری کشور انتخاب شوند. «نامزدهای انتخاباتی چگونه باید خود را به ملت بشناسانند؟» این اولین سؤالی است که به ذهن آقا یا خانم کاندیدا می‌رسد؛ هرچند که پس از برگزاری هشت دوره انتخابات مجلس، یقیناً نامزدهای انتخاباتی در طول این ادوار روش‌های گوناگونی را برای معرفی خود به رأی‌دهندگان آزموده‌اند که کاندیداهای نهمین دوره مجلس نیز از می‌توانند با بهره‌گیری از این تجارب در چارچوب قانون، وارد بهارستان شوند.
 
استفاده از روش‌های سنتی در کهگیلویه و بویراحمد مؤثر است
ستار هدایت‌خواه نماینده بویراحمد و دنا در مجلس هشتم، تأثیر شیوه سنتی برای کسب رأی را در حوزه انتخابیه خود مؤثرتر می‌داند و در این رابطه می‌گوید که استفاده از روش‌هایی همچون شرکت در مراسم و یا پخش غذا بین مردم در حوزه انتخابیه‌اش رواج دارد، البته تجربه دوره گذشته انتخابات در این شهرستان نشان داده که مردم به این روش‌ها توجهی نداشته و نحوه ارتباط چهره به چهره بیشتر پاسخگوست.
این عضو مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد، همچنین استفاده از برخی روش‌های خلاف قانون همچون دادن وعده‌های غیرقابل اجرا برای حل مشکلات، تخریب رقبا، شایعه‌سازی، ایجاد جو روانی و یا اجیر کردن افرادی برای بدگویی از نمایندگان در اماکن مختلف همچون تاکسی و آرایشگاه‌ را نمونه خلاف اخلاق و خلاف قانون تبلیغات کاندیداها در حوزه انتخابیه خود عنوان می‌کند و با ابراز تعجب از استفاده از چنین روش‌هایی به این موضوع تأکید دارد که چنین روش‌هایی هیچ نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت.
 
 ترکیبی از روش‌های سنتی و مدرن، شیوه تبلیغاتی مناسب در استان مازندران است
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری نیز تبلیغات رودررو و ارتباط مستقیم با مردم همچون برگزاری سخنرانی در اماکن مختلف را به‌عنوان یک شیوه موفق برای کسب آرا در حوزه انتخابیه خود عنوان می‌کند و درعین‌حال به نقش استفاده از روش‌های مدرن و استفاده از کلیپ‌های تبلیغاتی و پوستر نیز در شهر ساری اشاره‌ای دارد.
این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، ضمن بیان این مطلب که استفاده ترکیبی از روش‌های سنتی و مدرن شیوه تبلیغاتی مناسب برای کسب رأی کاندیداها در این حوزه انتخابیه به شمار می‌آید، تأثیر گرایشات سیاسی کاندیداها در میزان رأیشان را ده درصد می‌داند.
 
گرایشات سیاسی در نوع انتخاب کاندیداها در استان اصفهان تأثیر دارد
حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس، نیز در گفت‌وگویی دیگر تأثیر گرایشات سیاسی بر آرای مردم در شهرهای بزرگ همچون اصفهان را 30 درصد می‌داند و درعین‌حال به این موضوع تأکید می‌کند که استفاده از روش‌های سنتی همچون پهن کردن سفره‌های غذا و یا تقسیم پول بین مردم، در حوزه انتخابیه‌اش پاسخگو نیست.
این عضو مجمع نمایندگان اصفهان، همچنین استفاده از شیوه تبلیغی مدرن و کمتر سنتی را در این حوزه انتخابیه مؤثر می‌داند و بر تبلیغ چهره به چهره و رودررو با مردم تأکید می‌کند.
 
شناخت فردی در کنار گرایشات سیاسی در استان خراسان رضوی تأثیرگذار است
جواد آرین‌منش، نماینده مشهد و کلات نیز استفاده از شیوه‌های قانونی برای تبلیغات در کنار برگزاری مراسم سخنرانی در قالب میزگرد و نشست‌های خبری، همراه با چاپ و پخش تراکت و پوستر را شیوه‌ای مناسب در حوزه انتخابیه خود می‌داند و بر این موضوع تأکید می‌کند که فهرست‌های انتخاباتی از سوی احزاب، تشکل‌ها و نهادهای معتبر نقش بسیار مؤثری در انتخاب کاندیداها دارد.
این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی، همچنین تأثیر شناخت فردی کاندیداها را 50 درصد و مابقی را استفاده از سایر شیوه‌های تبلیغاتی مؤثر عنوان می‌کند و درعین‌حال استفاده از روش‌هایی غیرقانونی همچون پخش بلیت برای بازدید از اماکن تفریحی بین مردم را خرید رأی تعبیر می‌کند.
 
 کاندیداهای اقلیت‌های دینی تبلیغات خود را هماهنگ باهم انجام می‌دهند
سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس هشتم، همچنین ضمن تأکید بر این موضوع که استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی‌تر همچون ارتباط چهره به چهره روش مرسوم و جوابگو برای انتخابات در بین جوامع اقلیت است، می‌گوید که در جوامع اقلیت یک شیوه و نوع خاصی از دموکراسی در تبلیغات انتخابات حاکم است، به‌طوری‌که کاندیداها برنامه‌هایشان را برای حضور در شهرستان‌ها و یا تبلیغات با یکدیگر هماهنگ کرده و باهم در تمامی عرصه‌های تبلیغات شرکت می‌کنند.
این نماینده بخشی از اقلیت دینی کشور، تأثیر گرایشات سیاسی در انتخاب کاندیداها در این جوامع را حدود 20 درصد می‌داند و مجدداً بر موضوع سابقه فعالیت، شناخت نامزدهای انتخاباتی و فعالیت سیاسی و اجتماعی آن‌ها در انتخاب این افراد تأکید می‌کند.
 
 مسائل قومی و قبیله‌ای در استان هرمزگان اهمیت ویژه‌ای دارد
حجت‌الاسلام علی‌ میرخلیلی نماینده میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد نیز مسائل قومی و قبیله‌ای و حمایت افراد مؤثر جامعه همچون معتمدین، بزرگان، هنرمندان و ورزشکاران را در کنار استفاده از شیوه سنتی دیدار چهره به چهره در انتخاب کاندیدای موردنظر مردم مؤثر می‌داند.
این عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان همچنین تأثیر گرایشات سیاسی را نیز در این امر یادآور می‌شود.
 
 گرایشات سیاسی و استفاده از فضای مجازی در تهران تأثیرگذار است
لاله افتخاری نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نیز تأثیر لیست‌ها و گرایشات سیاسی را در تهران تا 80 در صد می‌داند و درعین‌حال شیوه سنتی دیدار‌های چهره‌ به چهره را نیز در انتخاب کاندیداها تأثیرگذار عنوان می‌کند.
این عضو مجمع نمایندگان تهران، استفاده از روش‌هایی همچون اعطای هدایای نقدی و پهن کردن سفره‌های غذا را در تهران بی‌تأثیر خوانده و شیوه‌های مدرنی همچون ارسال پیامک و استفاده از فضای مجازی را تأثیرگذارتر دانست.
بر اساس گفت‌وگوهای انجام‌شده با این نمایندگان به‌عنوان بخشی از اهالی بهارستان هشتم به نظر می‌رسد که روش تبلیغات چهره به چهره بهترین روش برای پیروزی کاندیداها و معرفی برنامه‌هایشان در انتخابات مجلس نهم است.
ذکر این نکته نیز به‌جاست که در کنار اعمال شیوه‌های متنوع تبلیغاتی و بعضاً همراه با تخلف، می‌بایست نقش دستگاه‌های نظارت بر تبلیغات انتخاباتی پررنگ‌تر باشد تا در دوره‌های بعدی برگزاری انتخابات شاهد تکرار موارد تخلف تبلیغاتی نباشیم.

منبع خانه ملت


کد مطلب: 411954

آدرس مطلب :
http://www.kebnanews.ir/news/411954/انتخابات-واقع-گرایی-وعده-های-غیرقابل-اجرا

کبنانیوز
  http://www.kebnanews.ir