تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۴۱۱۸۳۱
یادداشت|

انتخابات اسفند مهم‌ترین آزمون خبرنگاران در سال 98 است/ رسانه‌ها مغلوب بوق‌های پوچ تبلیغاتی کاندیدای انتخابات نشوند

امین درخشان
۰
انتخابات اسفند مهم‌ترین آزمون خبرنگاران در سال 98 است/ رسانه‌ها مغلوب بوق‌های پوچ تبلیغاتی کاندیدای انتخابات نشوند
کبنا ؛17 مرداد، روزی که در تقویم رسمی کشور نام خبرنگاری با شهادت مزین شده است همواره دریکی دو دهه اخیر بازتاب‌های متعددی در جامعه ایجاد داشته است.
بر این باورم خبرنگاری که مجادهدانه در مسیر اعتلای سرزمین خود قدم برمی‌دارد تا درنهایت به شهادت ختم می‌شود انسان‌هایی هستند که بی‌شک دارای ویژگی ممتاز و متفاوتی می‌باشند.
ضمن گرامی داشت یادوخاطره شهدای عرصه رسانه بر خود وظیفه میدانم این روز و این ایام را به همکاران و دوستان خبرنگارم تبریک گویم.
در علم و سواد رسانه‌ای جوهره‌ی خبرنگار، نقد و مطالبه گری خواست‌های عمومی جامعه است که البته این مهم در چارچوب عقلانیت و اخلاق می‌تواند تبلور یابد.
اکنون‌که روز و ایام خبرنگار است و امسال یعنی اسفندماه 98 مهم‌ترین ماراتن سیاسی در کشور و استان در حال شکل‌گیری است، به‌نوعی مهم‌ترین آزمون بزرگ برای خبرنگاران است که بدون شک از حالا بخش قابل‌توجهی از ظرفیت و تمرکز آن‌ها روی موضوع انتخابات و فرایندهای مختلف آن است.
تحلیل و بررسی انتخابات از حیث پردازش خبری و رسانه‌ای می‌تواند ابعاد مختلف و متنوعی برای پرداختن در بر داشته باشد که در این مطلب مختصر نمی‌گنجد.
اما به بهانه روز خبرنگار 2 محور به‌صورت مختصر یادآوری می‌شود.
-مسلماً انتخابات برای اصحاب رسانه و جامعه خبرنگاران یک آزمون مهم و حیاتی است، آزمونی که هم می‌تواند ثبات، بقاء و دوام و هم می‌تواند زوال یک رسانه باشد، طبیعی است در ایجاد هیجان و شور انتخاباتی و این شادابی سیاسی اصحاب رسانه نقش محوری و کلیدی و همچنین تعیین‌کننده‌ای دارند که این نقطه مثبت نگرش رسانه به انتخابات و به‌طورکلی مسائل سیاسی کشور است.
اما باید توجه داشت بزرگنمایی تصنعی و به اصلاح بادکنکی، حزب گرایی محض، ترویج قوم‌گرایی و طایفه‌گرایی در انتخابات ضربه مهلکی بر پیکره مقدس رسانه است.
تجربه انتخابات‌های گذشته نشان داد در این آزمون مهم، بخشی از رسانه‌های استان مغلوب بوق‌های پوچ تبلیغاتی برخی کاندیدای انتخابات شده‌اند، بطوریکه اکنون هم خود و هم افکار عمومی به این واقعیت رسیده‌اند که به دلیل عدم تحقق وعده‌های خود موجب تضعیف جایگاه برخی رسانه‌ای استان شده است.
 آنچه مسلم است نوع نگرش و پرداختن رسانه به انتخابات و کاندیدا هم می‌تواند سکوی پرتاب و هم می‌تواند شکست سیاسی آن‌ها تلقی شود.
اگر عقلانیت و اخلاق در هدف گزاری رسانه برای انتخابات نباشد، هم بی‌اعتمادی افکار عمومی و هم انتخابات‌های ضعیف و ناکارآمد که تضعیف قانون و قانون‌گذاری را به دنبال خواهند داشت را شاهد خواهیم بود.
بنابراین مبنای نگرش و پرداختن رسانه‌ها به کاندیدا و شخصیت‌های سیاسی اگر فراتر از ظرفیت و پتانسیل آن‌ها باشد این تقصیر حتماً بر گردن آن رسانه خواهد ماند و افکار عمومی در آینده دور یا نزدیک قضاوت خواهد کرد.
ادامه دارد ...


امین درخشان
کارشناس ارشد رسانه
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1