کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موضوع کیفیت «خودروهای ایرانی» با نگاهی ویژه به پراید بررسی شد

چرا با پراید نمی‌توان خداحافظی کرد؟

19 مرداد 1398 ساعت 9:11

پراید در ایران بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌ است. پراید بعد از پیکان، قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو بازار ایران است که هنوز تولید می‌شود.همه می‌دانیم که پراید خودروی ایمنی نیست.


گروه اقتصادی: در حالی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرده که از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود، کارشناسان می‌پرسند که در شرایط تحریمی کشور با توقف تولید پراید کدام خودرو جایگزین آن می‌شود که استانداردهای لازم را داشته باشد.
موضوع توقف تولید پراید سالهاست که از سوی مسئولان مطرح می‌شود. پراید خودرویی است که تولید آن در کره جنوبی آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۷۲در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد که در کره جنوبی در مدل‌های DM و FS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفته می‌شد تولید می‌شده‌ است. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط کمپانی کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد.
> خودرویی که 20 سال در ایران تولید می‌شود
پراید در ایران بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌ است. پراید بعد از پیکان، قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو بازار ایران است که هنوز تولید می‌شود.همه می‌دانیم که پراید خودروی ایمنی نیست.
پراید یا همان مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا ۱۹۸۵ در موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا تست شده است. طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را در بین سواری‌های سایز کوچک دارا است. به همین دلیل بود که جلوی تولید این خودرو گرفته شد.اصولا پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب بر می‌دارد. در خودرو باز می‌شود و مواد داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو هم درست جمع نمی‌شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. به دلیل قدیمی بودن خودرو عکسی از تست تصادف آن در سایت موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا در دست نیست. تنها در این سایت نتایج این تست تصادف آمده است؛ نتیجه تست تصادف زیر دو ستاره ایمنی عنوان شده است.
> 34 درصد جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی برای پراید هستند
سردار سیدکمال‌ها‌دیانفر در این باره گفت: در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.
هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه پراید ایمنی کافی را ندارد، اظهار کرد: ما گزارشاتی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کردیم و حضوری هم جلسه‌ای داشتیم. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کرده‌ایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت‌ در سال ۹۸ برای فروش داشته‌ از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم که ایمنی خودروهای ما افزایش پیدا کرده و خودروهای ایمن‌تر جایگزین چرخه تولید شود، گفت: به کسانی هم از سواری پراید استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم که بیشتر موارد و نکات ایمنی را به خصوص هنگام رانندگی در جاده‌ها رعایت کنند.
> چه خودرویی جایگزین پراید می‌شود ؟
موضوع توقف تولید پراید به دلیل آنچه که نداشتن ایمنی لازم عنوان می‌شود سالهاست از سوی مسئولان مطرح می‌شود اما هنوز خبری از توقف تولید این خودرو در ایران نیست.این در حالی است که با توجه به شرایط سخت تحریمی کشور هنوز معلوم نیست چه خودرویی جایگزین تولید پراید می‌شود. چندی پیش فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس در این زمینه گفته بود که تلاطم بازار خودرو شرایط را برای جلوگیری از تولید پراید سخت کرده و به محض اینکه شرایط مهیا شود این موضوع اجرایی می‌شود ، همانطور که چند سال پیش خط تولید پیکان متوقف شد امروز هم این کار باید برای خودروهای غیر استاندارد صورت گیرد.
در حالی که نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در اردیبهشت امسال درباره وضعیت تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو، تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای توقف خط تولید هیچ خودرویی اتخاذ نشده و تصویب این استانداردها هنوز در دست بررسی است.
وی افزود: برخی از این خودروها برای آزمایش باید به کشورهای دیگر فرستاده شود که در این زمینه به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.پیروزبخت در پاسخ به این که آیا تولید پراید در سال جاری متوقف می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مساله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است.
کارشناسان می‌گویند اگر قرار است جلوی تولید پراید گرفته شود قیمت سایر خودروهایی که نزدیک به پراید هستند سر به فلک کشیده خواهد کشید و شوک جدید قیمتی بازار را خواهد گرفت. آیا قرار است خودروهای نزدیک به پراید مانند تیبا و... جایگزین شوند که در این صورت بهتر است همان پراید تولید گردد.یا اگر قرار است خودرویی کیفی جایگزین شود آن خودرو چیست ؟
> زیرساخت‌های جایگزینی باید فراهم شود
محمد رضا حامدی نژاد کارشناس خودرو در این زمینه گفت : خودروی پراید را با وجود ایمنی که برایش انجام دادند، هنوز جزو خودروهای ناایمن است.سایپا برای افزایش ایمنی آن شیشه لچکی عقب این خودرو را برداشت و جایش آهن و ورق گذاشت تا استقامت خودرو را بالا ببرد.همچنین یک ایربگ آن را تبدیل به دو ایربگ کرد و درهایش را تقویت نمود اما با این وجود از آنجایی که ماشین از بیس ایمن نبوده و استقامت سقف و بدنه آن بالا نیست، نمی‌توان گفت که خودرو ایمن هست.
وی افزود: این خودرو خودرویی قدیمی است و به روز نیست. اما این که بخواهیم یکدفعه آن را از خط تولید کنار بگذاریم منطقی نیست. پراید مانند پژو 405 که پلتفرمش برای سال 98 میلادی است واین که چندین سال می‌گویند خط تولیدش متوقف شود ، اما نشده با این حال پژو جایگزین‌هایی مانند206 که به روز تر است یا پرشیا و پژو پارس را دارد که از نظر استقامتی تفاوت کمی با پژو 405 دارند.اما پراید خودروی جایگزینی به آن صورت ندارد.تنها جایگزین آن تیبا است که اشتراکات زیادی با پراید دارد .تیبا از نظر اتاق و جلوبندی متفاوت با پراید است.تیبا از نظر شاسی ارتقا یافته پراید و اتاقش زیر بندی ریو است و موتور آن موتور ارتقا یافته پراید است .
وی ادامه داد: تفاوت قیمتی پراید با تیبا صندوقدار حدود 6 میلیون تومان است. اگر تولید پراید حذف شود رقم 6تا7 میلیون رقم خیلی مهمی نیست اما کیفیت و ایمنی تیبا بهتر از پراید است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای این خودرو باشد.
وی افزود: قبل از تحریم‌ها‌ قرار بود رنو کویید که در هند تولید می‌شود جایگزین پراید شود ولی با شروع تحریم‌ها‌ ، رنو از ایران رفت و این پروژه کنسل شد. بنابراین تیبای صندوقدار می‌تواند جایگزین مناسبی برای پراید باشد .اما موضوعی که هست آن است که بعید است تا آخر امسال بتوانیم این جایگزینی را عملیاتی کنیم.
وی تصریح کرد: پراید سالیان سال یکی از پرتیراژترین خودروهای کشور است و برای جایگزینی آن با تیبا باید افراد شاغل در خط تولیدپراید را بیاورند در خط تولید تیبا یا بیکار شوند. ما هم اکنون هم در تامین قطعات تیبا کسری داریم و با تاخیر طولانی این خودرو را تحویل مردم می‌دهیم. حالا اگر بار پراید راهم روی خط تیبا بریزیم بعید می‌دانم در شرایط فعلی کشور سایپا بتواند پاسخگوی آن باشد و کسر قطعات را جبران کند، مگر آن که قانونی تصویب کنیم که از ابتدای سال 99 پراید شماره گذاری نشود ولی باید امکانات جایگزینی رافراهم کنند که بعید است تا پایان امسال این امکانات
فراهم شود. (آفتاب یزد)


کد مطلب: 411818

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/411818/چرا-پراید-نمی-توان-خداحافظی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1