کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگویی با «نرگس احمدپور» خبرنگار و فعال اجتماعی؛

«معلولان شیرخوار» چه معلولی هستند؟ / بی علاقگی برخی زنان نسبت به حرفه آموزی/ 180 پرونده کودک نیازمند در گچساران

17 مرداد 1398 ساعت 16:32

نرگس احمدپور، نویسنده و دارای 15 سال سابقه کار خبرنگاری در حال حاضر 3 سال است با گروهی 30 نفره فعالیت های نیکوکارانه انجام می دهد. در مورد معلولان خاصی به نام معلولان شیرخوار با او به صحبت نشستیم و او از فعالیت های اجتماعی اش گفت که در زیر شرح آن می رود.


نرگس احمدپور، نویسنده و دارای 15 سال سابقه کار خبرنگاری در حال حاضر 3 سال است با گروهی 30 نفره فعالیت‌های نیکوکارانه انجام  می‌دهد. ضمن تبریک روز خبرنگار به خانم احمدپور، با او درباره فعالیت‌هایش و در مورد معلولان خاصی به نام معلولان شیرخوار با او به صحبت نشستیم که در زیر شرح آن می‌رود.
چطور افراد نیازمند را شناسایی می‌کنید؟
پیش از هرچیزی تحقیق یک اصل مهم در فعالیت‌های اجتماعی است. من قبل از اینکه  بخواهم فعالیت‌های نیکوکاری را انجام دهم یک سری تحقیق‌هایی انجام دادم و افراد بی بضاعتی را پیدا کردم که اولویت اولشان یک بیماری باشد. یعنی افرادی که در منزل کودک بیمار، یا فرد سرطانی یا کودک معلول شیرخواری دارند. تحقیقات من در این پروسه و در محله‌های مختلف شهرستان گچساران انجام گرفت و حدود 40 شیرخوار را شناسایی کردم، مراجعه به بهزیستی کردم و لیست شیرخواران بهزیستی را خواستم متوجه شدم بسیاری از این افراد در لیست بهزیستی هم هستند، اینجا بود که تصمیم گرفتم حمایت و کمک‌ها را تحت مدیریت رئیس بهزیستی قرار دهم و طبق لیستی که دارند آن را تحویل شیرخواران معلول نیازمند تحت پوشش خود قرار دهند.
از این تعداد معلولین شیرخوار من با چند نفر از آنها آشنا شدم و بازدیدهایم از این افراد را در پیج اینستاگرامم که به خاطر فعالیت‌های نیکوکاری آن را ایجاد کرده‌ام می‌گذارم. چون خرج و مخارج ویزیت پزشک، کاردرمانی، رسیدگی به موارد تغذیه‌ای دارند، این را با گروه حامی فعالیت‌هایم مشورت می‌کنم. افراد گروه طبق اطلاعاتی که من در اختیارشان قرار می‌دهم و به فراخور مالی‌شان مبالغی را هدیه می‌کنند که ما با مدیریت این مبالغ، کمک‌ها را به افراد می‌رسانیم.
شیرخواران معلول
پروسه رساندن کمک به این صورت است که در طول یک هفته یا یک ماه چه مقدار شیرخشک این فرد نیاز دارد، مشورت می‌کنیم و جلسه می‌گیریم و تصمیم گرفته می‌شود، می‌بریم داروخانه، این‌ها را خریداری و با فاکتور تحویل بهزیستی می‌دهم و عکس فیش‌ها را در صفحه اینستاگرامی فعالیت‌هایم قرار می‌دهم، بعد از این بهزیستی تصمیم می‌گیرد این شیرخشک  را به کدام شیرخوار تحویل بدهد. مردم این اطلاع رسانی‌ها را که در شهرستان گچساران اولین بار توسط من انجام  شد را دوست داشتند، و این بازخوردی که گرفتم این بود که خیلی از افراد نمی‌دانستند شیرخواری به نام شیرخوار معلول در شهرستان گچساران داریم. این شیرخوارها تا سن خاصی که بزرگسال هم می‌شوند به دلیل اینکه قدرت بلع ندارند باید شیرخشک مصرف کنند. این برای مردم تازگی داشت و خیلی‌ها به خاطر علاقمندی به این فعالیت به ما می‌پیوندند و کمک می‌کنند که مشکلات تغذیه‌ای این افراد برطرف شود.
در مورد کاردرمانی، مادر شیرخوارمعلول، شیرخوار را به منزل من می‌آورد، بخاطر شرایط فعلی‌ام و مشکلاتی که دارم نمی‌توانم در رفت و آمد باشم و بیشتر در منزل هستم. مدارک شیرخوار را به من نشان می‌دهند، به پزشک‌هایی که در ارتباط هستیم معرفی می‌شوند. جا دارد از این سایت از کمک‌های خیرخواهانه دکتر رضایی  متخصص کودک که خیرخواهانه و بدون دریافت هیچ ویزیتی، کودک را معاینه می‌کند، دستور کاردرمانی می نویسد، کودک شیرخوار معلول را به کاردرمان معرفی می‌کند، تشکر می کنم. جلسات کاردرمانی را برای 10 جلسه با خانم مرادی بزرگوار هماهنگ می‌کنم، ایشون هم لطف دارند، چون شیرخوار نیازمند هست ایشون هم در حد توان از هزینه‌های کاردرمانی کم می‌کند.
مواردی هستند که از شهرستان‌های اطراف به اینجا می‌آیند
برای من شیرخوار معلول تفاوتی ندارد. برای روستاها یا حاشیه نشین ها یا شهرستان گچساران باشد، اکثر کسانی هم که در لیست بهزیستی هستند از کهگیلویه و دهدشت، جاهای دیگری خارج از شهرستان می‌آیند می‌آیند و عموماً در حاشیه شهرستان در آبگرمو و جاهای دیگری مستقر می‌شوند، این شیرخواران را طبق انسان دوستی که داریم به پزشک معرفی می‌کنیم، مواردی بوده که افرادی به لباس یا مواد خوراکی نیاز داشته‌اند چون برخی از اینها به شدت در مضیقه هستند، به دلیل بیکاری، فقر.
معلول شیرخواری که راه رفت
در کناران برای سرگرمی بچه‌ها یا راحتی مادر، کالسکه یا سه چرخه خریدیم، و مواردی که برای من جالب بود این است که برخی از اینها بعد از سه چهار سال معلولیت اقداماتی انجام داده‌اند و کودک معلول شروع به راه رفتن کرده است.
این مورد خیلی من رو خوشحال کرد، چون این شیرخوار 4 سال تمام راه نمی‌رفت، جثه خیلی کوچکی دارد و وقتی مادرش به من گفت اصلاً راه نمی‌رود، 14 جلسه کاردرمانی را برایش هماهنگ کردیم و انجام گرفت، الان جلسات دیگری هم برایش هماهنگ کرده‌ایم، الان می‌تواند پاهایش را محکم نگه دارد و کاردرمان این امید را به خانواده‌اش داده که چند جلسه دیگر را مرتب حضور پیدا کند کودک موفق به راه رفتن می‌شود.
به دلیل مشکلات اقتصادی قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده، به مشکل برخوردیم
اینکه من دوست دارم به شیرخواران معلول بپردازم این است که مردم نگاه ویژه‌ای به این نوع معلولیت پیدا کرده‌اند. من همیشه عادت خاصی داشتم اینکه برای نیازمندان، کودکان اسباب بازی، عروسک و به تناسب جنسیت وسیله‌ای فراهم می‌کردم، جدیداً به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و با گروه مشورتی کرده‌ایم که وقتی نمی‌توانیم مثل سال‌های قبل نیازها را براورده کنیم، بیاییم کار جدیدی راه اندازی کنیم.
توانمندسازی خانم‌ها با آموختن هنر
من چون بافتنی بلدم شروع به بافتن عروسک‌های دستکشی زیبا کردم و برای بچه‌ها اجراهای عروسکی در خانه اجرا کردیم، من 12 عروسک دارم که هر موقعی که بچه‌ها را دعوت می‌کنم، اجراهای خیلی شادی برای کودکان تدارک می‌بینم، به بچه‌ها اجازه می‌دهم با عروسک‌ها بازی کنند یا اجرا کنند، بسیاری از آرزوهایی که دارند را از زبان خودشان که با عروسک‌ها صحبت می‌کنند می‌شنوم و چیزی که دوست دارند داشته باشند را برایشان فراهم می‌کنم و به دستشان می‌رسانیم. توانمندسازی در گروه ما به شکل‌های مختلفی هست. در گروه حامیان ما خانمی هست که هنر بافت عروسک داردف تصمیم گرفته بودیم که به یک سری خانم‌هایی که علاقمند به بافت عروسک هستند این توانمندسازی را ایجاد کنیم تا خانم‌ها بتوانند از این طریق به رفع نیازهایشان بپردازند.
مردم از آموختن استقبالی نمی‌کنند، فقط گرفتن هزینه برایشان مهم است
اما برای پیشنهادات ما هیچ استقبالی نشد و بسیاری از مردم فقط گرفتن هزینه مالی مدنظرشون هست که این اشتباه است، من احساس می‌کنم آموزش و توانمندسازی این افراد برای رفع نیازهایشان خیلی مهم هست. از اول خردادماه از این خانم با هنر بافتن عروسک پیشنهاد کردم که برای کودکان نیازمند ما عروسک ببافد، ما هزینه بافت عروسک‌ها را به این خانم پرداخت می‌کنیم و علاوه بر اینکه این خانم را از لحاظ اقتصادی داریم توانمند می‌کنیم این خانم در حال عرضه محصولاتش به ما است، توجه کنید به این مسئله که ما عروسک خارجی خریداری نمی‌کنیم و از محصولات ایرانی و فعالیت خودمان داریم حمایت می‌کنیم و خیلی دوست دارم خانم‌ها این را مدنظر قرار دهند که آموختن  یک هنر که در فنی و حرفه‌ای دوره‌هایش برگزار می‌شود استفاده کنند برای آینده خود و فرزندانشان.
80 کودک شیرخوار نیازمند داریم
ما لیست‌هایی در ادارات شهرستان گچساران داریم و مراجعان زیادی که به هلال احمر مراجعه می‌کنند، مردم از این لیست بی خبر هستند، هر چند در جشن‌های گلریزان و نیکوکاری شرکت می‌کنند و ما از این جهت مردم خیلی خوب و دلسوزی داریم ولی باید این خوبی را مدیریت کنیم ولی من وقتی سر زدم و پرونده 180 کودک نیازمند را دیدم که 80 تا ازاین کودکان کودکان شیرخوار نیازمند هستند و کسی از این افراد باخبر نیست. از مردم خوبمون می‌خواهم که اطلاع رسانی کنند و خبرنگارها و مردم در کنار ما فعالان اجتماعی باشند و ما را حمایت کنند تا مردمی که توان مالی دارند کمک‌هایشان را به ما برسانند.

.............................................
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر


کد مطلب: 411780

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/411780/معلولان-شیرخوار-معلولی-هستند-بی-علاقگی-برخی-زنان-نسبت-حرفه-آموزی-180-پرونده-کودک-نیازمند-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1