تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۴۱۱۷۷۷
یادداشتی در بارره روز خبرنگار؛

‌قلمداران هر مملکتی علمداران آن مملکتند

دکتر سید علی سینا رخشنده‌مند
۴
۰
‌قلمداران هر مملکتی علمداران آن مملکتند
کبنا ؛رویای خبرنگار
شوق نجات کودکی معصوم از پی حادثه‌ای بی‌رحم و شوم، مژده بارش دانه‌های درشت باران از پس تابستانی داغ و خشکیده و غبارآلود، نشئه پایان یک جنگ ویرانگر، آزادی اسرای در بند، بازگشت امید و آرزو به روح زخم‌خورده مردمی جنگ‌زده و مصیبت‌دیده، تحقق وعده‌های کار و آموزش و رفاه برای جوانان، غلبه بر فلج اطفال، نجات دلفین‌ها از خودکشی، دوباره جان گرفتن زاینده‌رود، نشستن مخمل سبز بر تن دشت، بازگشت پرندگان مهاجر به تالاب انزلی و زندگی زیبا با آرامش و نشاط و پاکی و... و...و... شاید از بهترین خبرهایی است که نهاد و ذات خبرنگاران می‌خواهد و در هر طلوع، به شوق آن از خانه بیرون می‌آیند. همان‌که به یک معنا مولانا جلال‌الدین محمد بلخی می‌سراید که:

جان نباشد جز خبر در آزمون
 هر که را افزون خبر جانش فزون

اما همیشه این‌گونه نیست. غمگنانه کم نیستند خبرهایی که جان را می‌ستاند تا این‌که جان را فزون کند. خبرهایی که همچون غباری تیره و تلخ، بر جان شنوندگان و خوانندگان اثر می‌نهد گویی هنگام شنیدنش، می‌خواهند همه خبرنگاران را دشنام دهند. انفجاری که کورکورانه کودک معصومی را تکه‌تکه می‌کند یا برای همیشه ناقص‌العضو، از حدقه بیرون زدن چشم‌های اطفال و بزرگ‌سالان و کهن‌سالان آفریقایی از شدت گرسنگی و فقر، حمله به آزادی خواهان و معترضان و قلع‌وقمع آنان در بسیاری از مناطق عالم، زلزله، توفان و تندبادهایی که چنان غباری به پا می‌کنند که خسارات سختش، تنها در پی فرونشستن آن هویدا می‌شود، خشک‌سالی و تشنگی و کویر شدن جنگل‌ها و خشک شدن برکه‌ها و مرگ پرندگان و هزار و یک مصیبت دیگر که بر سر بشر امروزی می‌آید - و غمگنانه در این‌سوی عالم بیشتر و عریان‌تر است. عمده تیترها و گزارش‌های خبرنگاران امروز را تشکیل می‌دهد. خبرنگاری که زمانی فرصت و رخصت داشت تا از یک اتفاق کوچک، مثل داستان اسیر شدن یک کبوتر زیرشیروانی، داستانی بسازد و گزارش‌های پیاپی بدهد، اینک خود اسیری است در دست زورمداران. زورمدارانی که جفا و جنایت می‌کنند و به نام‌های خیلی مقدس، رفتارهای بسیار پلید دارند و آدم می‌کشند و اسیر می‌برند چون عصر بربریت، از فلسطین تا...‌
شهید «محمود صارمی» قربانی همین تفکر زورمدارانه مطالبانی شد و ده‌ها خبرنگار دیگر در سراسر عالم مدام در معرض تکرار این قساوت‌ها قرار دارند. کشته می‌شوند و اسیر تا شاید، روزی همکاران و هم‌نسل‌هایشان، خبرهای دلپذیر و مسرت بخشی به عالم مخابره کنند. خبرهایی از آزادی و آزادگی بشر از بند فقر و ظلم و تبعیض. خبرهایی از جوشش جوانه‌های امید و غلیان رودهای زندگی بر پهنه گیتی. از خوشبختی مردم تحت‌فشار دنیا، از آزادی مردم مظلوم فلسطین‌ و...
نظام سلطه، می‌کوشد با محدود کردن خبرنگاران آزاداندیش، اعمال سانسور، تهدید و هرگونه اعمال فشار، نظم موجود را در جهت حفظ منافع و قدرت خویش حفظ کند. جهان سوم را همچنان مصرف‌کننده بی‌چون‌وچرای کالاها و شعارهایش نگه دارد و از رسانه‌ها به‌عنوان اهرمی برای حفظ قدرت افسانه‌ای خویش بهره ببرد و آن‌ها را اسیر همیشگی خود سازد.
اما این‌گونه نخواهد ماند. موج بیداری در همه گیتی به حرکت درآمده است. عصر امروز، عصر حاکم و محکوم نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری: «دوره بزن‌دررو گذشته است.» عصر استعمار به پایان راه خود نزدیک است و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، پای ثابتی برای حرکت به سمت آزادی خواهند ماند. رؤیای آینده خبرنگاران، کابوس نظام سلطه جهانی است.
با تشکر از همه خبرنگاران و تبریک این روز عزیز به این فرهیختگان.
باید از همه خبرنگاران استان کهکیلویه و بویراحمد و به‌ویژه «کبنا نیوز» برای بیان مشکلات و درد و رنج‌های مردم شریف در جای‌جای استان کهگیلویه و بویراحمد سپاسگزار بود.
 یاد شهید محمود صارمی گرامی باد.

------------------------------------------------
دکتر سید علی سینا رخشنده مند
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
نام شما

آدرس ايميل شما

جمال
Germany
نظام سلطه چه ارتباطی به آزادی بیان خبرنگاران داخلی داره ؟ ترا بخدا یا مطلب درست بنویسید یا هم عنوان دکتر و نخبه پیش و پس اسمتان ننویسید .
Dr.Ali
Russian Federation
عالی👌🏼🍀
رخش
Iran, Islamic Republic of
درود بر رخش خوابگاه تندگویان دانشگاه اصفهان واقعا دستمریزاد
رخش
Iran, Islamic Republic of
درود بر رخش خوابگاه تندگویان دانشگاه اصفهان واقعا دستمریزاد
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1