کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در کهگیلویه و بویراحمد؛ تفاوت‌هایی که آمارهای سوانح رانندگی را کم و زیاد می‌کند

چرا آمار تلفات حین انتقال به بیمارستان در کهگیلویه و بویراحمد زیاد است

16 مرداد 1398 ساعت 19:59

جلیل سرپرست اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: گاهی افراد تصادف می‌کنند اما بنا به دلایلی از جمله فامیل بودن، توافق، عدم نیاز به استفاده از بیمه و غیره اقدام به تشکیل پرونده نمی‌کنند و این موارد باعث می‌شود آمار پلیس و اورژانس متفاوت باشد.




«آمارها نشان می‌دهند در کهگیلویه و بویراحمد تعداد تلفات تصادفات در حین انتقال به بیمارستان‌ها بالاست اما مسئولان دستگاه‌های امدادی در حوادث رانندگی بر این باورند وضعیت استان در این شاخص تفاوتی با کشور ندارد و افزایش آمارها ناشی از تفاوت در تعاریف میان دستگاه‌های مرتبط است. نبود شماره واحد برای اطلاع رسانی حوادث رانندگی، نبود کیلومتر شمار یا جی پی اس در جاده‌ها، نبود پوشش مخابراتی در جاده‌ها، مشکلات بیمه‌ای و حقوقی در تصادفات و کنار نرفتن خودروها از سطح جاده‌ها تا زمان حضور پلیس، فقدان مدیرت واحد هنگام رسیدگی به وضعیت تصادف از نارسایی‌ها و کمبودهای مدیریت تصادف‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد.»
به گزارش کبنا، ایرنا می‌نویسد، عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار در کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت بر اساس آمارها 48 درصد کشته‌ها در صحنه تصادف و 52 درصد در حین انتقال به مراکز بیمارستانی ثبت شده‌اند.
عزیز فیلی تاکید کرد آمار 52 درصدی آمار بالایی است که باید علوم پزشکی حساسیت بیشتری روی آن نشان بدهد و بررسی کند افزایش تلفات در روزهای تعطیل ناشی از کمبود امکانات و تجهیزات و پزشک متخصص است و یا به افزایش تعداد سفر و به تبع آن افزایش سوانح بر می‌گردد.
استان کهگیلویه و بویراحمد تفاوت چشمگیری با کشور ندارد
با این حال اما سرپرست اورژانس کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است آمار تصادفات در استان بالاست اما آمارهایی که تلفات را در صحنه و یا در مسیر اعلام می‌کنند چندان علمی نیستند و استان در این شاخص خیلی با کشور تفاوت ندارد.
محسن جلیل می‌گوید: اگر یک تا دو درصد آمار تلفات حین انتقال در استان بالاتر از کشور باشد، بخشی منشأ فرهنگی دارد به عنوان مثال در این استان وقتی تشخیص صد درصدی فوت داده می‌شود باز هم خانواده و فامیل متوفی اصرار به انتقال به بیمارستان دارند.
وی اضافه می‌کند: در چهار حالت جدا شدن سر از بدن، کبودی وابسته به جاذبه در بدن، متلاشی شدن و یا جمود نعشی مرگ قطعی سر صحنه تأیید می‌شود در غیر این صورت تشخیص قطعی مرگ امکان ندارد و ناگزیر به انتقال مصدوم یا فوتی هستیم.
 جلیل ادامه می‌دهد: همین که فرد مصدوم یا فوتی به آمبولانس انتقال داده شود باید در بیمارستان نوار قلب گرفته شود و نظر پزشک در آمار مصدومان انتقالی به بیمارستان ثبت می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود آمار تلفات حین انتقال بالا برود.
رتبه دوم کشوری در شاخص پوشش اورژانس جاده‌ای
رئیس اورژانش کهگیلویه و بویراحمد تاکید می‌کند در دنیا هر 15 کیلومتر یک پایگاه اورژانس وجود دارد که در ایران هر 35 کیلومتر است و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه دوم پوشش اورژانش جاده‌ای کشور قرار دارد.
وی یادآوری می‌کند نیروهای اورژانس و فوریت‌های پزشکی از دانش خوبی برخوردارند و آمبولانس‌ها مجهز به دستگاه‌های پیشرفته هستند و در بیمارستان‌ها نیز علاوه بر تجهیزات و امکانات، کادر پزشکی با کیفتی وجود دارد.
جلیل ادامه می‌دهد: در تعطیلاتی مانند نوروز شاید پزشکان متخصص به نسبت سایر فصول کمتر باشد اما چون بیمارستانهای استان دولتی هستند پس در طول تعطیلات پرسنل بیمارستان مطابق شیفت بندی کار می‌کنند و مرکز و یا بخشی تعطیل نمی‌شود.
نعش کش و آمبولانس تفاوت دارند
البته این موضوعی است که معاون هلال احمر استان می‌گوید راه حل این سوء تفاهم این است میان نعش کش و آمبولانس حمل مصدوم تفکیکی قائل شد.
مسعود وکیلی ادامه می‌دهد: موارد احساسی و هیجانی که اطراف حادثه رخ می‌دهد نیز گاهی امداد رسانی را دشوار می‌کند و از سویی ورود افرادی که دانش امداد ندارند باعث افزایش خسارت و اختلال در امداد رسانی می‌شود.
وی یادآوری می‌کند: باید توجه داشت بخشی از مصدومان حوادث توسط اورژانس، بخشی توسط هلال احمر و بخشی نیز توسط خود مردم منتقل می‌شود و این موضوع نیز باید در بررسی‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
در ادامه این نشست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از میزان تردد در جاده‌های استان در 4 ماهه اول امسال و مقایسه آن با سال 97 ارائه داد.
محمد حسین نصیری راد می‌گوید: در 4 ماهه اول سال 98 بیش از 14 میلیون و 910 هزار تردد در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 12.3 درصدی را نشان می‌دهد.
یاسوج اصفهان و یاسوج بابامیدان پر خطرترین محور مواصلاتی استان
وی بیشترین تلفات جاده‌ای را مربوط به محورهای یاسوج- اصفهان، یاسوج – بابامیدان و سه راهی سپیدار دهدشت عنوان می‌کند و می‌افزاید: بر اساس شاخص تقسیم تعداد کشته به طول مسیر این محورها به عنوان پر خطرترین محورهای استان در 4 ماهه اول شناخته می‌شوند.
نصیری راد یادآوری می‌کند: 44 درصد تلفات به راه‌های اصلی، 25 درصد راه‌های فرعی و پنج درصد به راه‌های روستایی مربوط است
به گفته وی 56 درصد سوانح ناشی از برخورد وسیله با وسیله و 31 درصد ناشی از واژگونی و خروج از جاده است که این موضوع اهمیت یک طرفه کردن کحورهای استان و تسریع در چهار بانده کردن مسیرها را نشان می‌دهد.
نصیری راد ادامه می‌دهد: علت عمده تلفات در محورهای اصلی استان تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و در محورهای مناطق کوهستانی نیز وجود قوس‌های افقی و قائم با شیب بالا و محدودیت دید باعث تخطی از سرعت مطمئنه و عامل انحراف و در نتیجه برخورد و یا واژگونی خود رو می‌شود.
به گفته نصیری راد حدود 65 درصد تلفات را جوانان و میانسالان تسکیل می‌دهند ضمن آنکه 57 درصد متأهلین و 76 درصد از کشته شدگان مرد هستند که همین آمار خود گویای تبعات یک تصادف است.
وی ادامه می‌دهد آمارها نشان می‌دهد شاخص میزان تلفات در روزهای تعطیل 2.7 برابر روزهای غیر تعطیل است.
اما یکی از آمارهای ارائه شده در این نشست مربوط به تعداد مجروحان تصادفات است که آمار پزشکی قانونی و پلیس از یک هزار و 241 نفر در 4 ماهه اول حکایت داشت این در حالی است که آمارهای اورژانس 3 تا چهار برابر بود.
سرپرست اورژانس می‌گوید: پلیس، مرجع اعلام آمار تصادفات، پزشکی قانونی مرجع اعلام آمار فوتی‌ها و اورژانس 115 مرجع اعلام آمار مصدومان است.
محسن جلیل ادامه می‌دهد: تعداد مصدومان در 4 ماهه اول 4 هزار و 742 مورد بوده است که 42 نفر فوتی و مابقی به مراکز بیمارستانی انتقال داده شده است.
وی اضافه می‌کند: در هر تصادفی که تلفات داشته باشد سایر سرنشینان خودرو اگر در صحت و سلامت هم باشند در بیمارستان مورد معاینه قرار می‌گیرند و برای این افراد پرونده تشکیل می‌شود.
جلیل می‌گوید: گاهی افراد تصادف می‌کنند اما بنا به دلایلی از جمله فامیل بودن، توافق، عدم نیاز به استفاده از بیمه و غیره اقدام به تشکیل پرونده نمی‌کنند و این موارد باعث می‌شود آمار پلیس و اورژانس متفاوت باشد.
 


کد مطلب: 411757

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/411757/چرا-آمار-تلفات-حین-انتقال-بیمارستان-کهگیلویه-بویراحمد-زیاد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1