کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبر بروزرسانی می‌شود؛

آماده‌باش در کهگیلویه و بویراحمد / مردم خونسردی خود را حفظ کنند

14 مرداد 1398 ساعت 1:31

زمین‌لرزه نسبتاً شدیدی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر چرام را لرزاند و موجب رعب و وحشت مردم شد.


زمین لرزه‌ای به قدرت 5 و 2 دهم در مقیاس ریشتر ساعت بیست و یک دقیقه بامداد چرام را لرزاند. به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

فرماندار چرام در گفت‌وگو با کبنا در خصوص زلزله دقایقی پیش چرام و خسارات احتمالی گفت: این زلزله در چرام و روستاهای اطراف به وقوع پیوست که البته در حال جمع‌آوری اطلاعات از میزان خسارات احتمالی هستیم.
فتاحی اصل بیان کرد: مدیریت بحران شهرستان چرام در حال هماهنگی و آماده‌باش هستند.
وی از مردم خواست که خونسردی خود را حفظ کنند.

آماده‌باش فرمانداری و بخشداری چرام پس از زلزله 5.2 ریشتری
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از آماده‌باش فرمانداری و بخشداری چرام بعد از زلزله مهیب 5.2 ریشتری در این شهر خبر داد.
وی گفت: فرماندار و بخشدار چرام را مأمور بررسی وضعیت منطقه کرده‌ایم و در اولین فرصت گزارشی از چندوچون زلزله و خرابی‌های احتمالی را به اطلاع خواهیم رساند.
وی افزود: طی تماس با فرمانداران شهرستان‌های چرام و گچساران، تاکنون گزارشی از خسارات جانی و مالی زمین‌لرزه ۵ ریشتری در شهرستان چرام نشده است. شدت زمین‌لرزه در گچساران مهیب و ترسناک بوده است.
وی اظهار کرد: این زمین‌لرزه باعث قطع برق برخی از مناطق شهرستان گچساران شده و موجب ریزش جاده دیل به گچساران نیز شده است. هم‌اکنون به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حال عزیمت به منطقه زلزله‌زده شهرستان‌های چرام و گچساران هستم. با هماهنگی‌های صورت گرفته شهرستان بهبهان استان خوزستان به‌عنوان معین گچساران در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.
وی ادامه داد: دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در آماده‌باش کامل هستند و تا آخر بررسی‌های انجام‌شده در آماده‌باش خواهند بود. بخشداران و فرمانداران موظف شدند شهرستان‌های زلزله‌زده چرام و گچساران را رصد و بررسی کنند.
محمدی تبار بیان کرد: به مردم شهرستان‌های چرام و گچساران توصیه کرد زلزله قابل پیش‌بینی نیست البته جای نگرانی هم وجود ندارد و مردم به منازل خود برگردند.

به گزارش کبنا، این زمین‌لرزه که در دقایق ابتدایی بامداد روز دوشنبه مورخ 14 مردادماه رخ‌داده است به مرکزیت شهر چرام در کهگیلویه و بویراحمد بود اما در شهرهای مختلف استان خوزستان و بوشهر نیز احساس شد و موجب رعب و وحشت مردم شد. این زمین‌لرزه 5.2 در مقیاس ریشتر قدرت داشت و مدت‌زمان لرزش آن بالابود.
زمان دقیق وقوع این زمین‌لرزه شدید ساعت 21 دقیقه بامداد و در عمق 10 کیلومتری زمین رخ‌داده است. زمین‌لرزه در 18 کیلومتری شهر چرام و 26 کیلومتری شهر دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد.
همچنین نزدیک‌ترین مرکز استان به کانون زلزله شهر یاسوج بافاصله 76 کیلومتر بوده است.
اولین پس‌لرزه این زلزله شدید 10 دقیقه پس از زلزله اصلی به وقوع پیوست که 3.5 ریشتر قدرت داشت.
این زمین لرزه با مختصاتی به طول جغرافیایی: 50.79 ، عرض جغرافیایی: 30.59 در عمق  10 کیلومتری زمین روی داد.

بر اساس این گزارش، کانون زمین لرزه، 18 کیلومتری چرام (کهگیلویه و بویراحمد)، 26 کیلومتری دوگنبدان (کهگیلویه و بویراحمد)، 31 کیلومتری دهدشت (کهگیلویه و بویراحمد) اعلام شده‌است.
همچنین فاصله کانون زلزله تا نزدیکترین مراکز استان، 76 کیلومتری یاسوج و 184 کیلومتری بوشهر گزارش شده‌است.
 تنها دقایقی پس از زمین لرزه اول در ساعت 21 دقیقه و 18 ثانیه بامداد روز دوشنبه زمین لرزه‌ای در ساعت 21 دقیقه و 34 ثانیه بامداد دوباره چرام را لرزاند. 
شدت زمین لرزه بامداد دوشنبه در چرام به حدی بود که برخی از مناطق استان خوزستان همچون بهبهان و یاسوج در مرکز استان نیز شدت آن را احساس کردند.
گزارشی مبنی بر قطعی برق و آب شهرستان چرام بر اثر زلزله 5.2 ریشتری بامداد دوشنبه وجود نداشته است هر چند بیشتر مردم اکنون به دلیل شدت زلزله در کوچه‌ها و بیرون از منازل به سر می‌برند.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دستور استاندار جهت برآورد خسارات و هماهنگی دستگاه‌ها عازم گچساران شد.
بنا به گفته مدیرکل بحران استان تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات جانی ناشی از زلزله گزارش نشده است.
برخی از نقاط جاده گچساران به چرام حدفاصل دیل بر اثر شدت زلزله، ریزش کوه گزارش شده است.
فرمانداری شهرستان بهبهان به عنوان معین شهرستان گچساران در این زلزله تعیین شد تا در صورت نیاز به صورت عملیاتی وارد میدان شوند.
فرماندار گچساران اعلام کرد خوشبختانه زلزله بامداد روز دوشنبه خسارت جانی و مالی در شهرستان گچساران تاکنون نداشته است.
فرماندار گچساران اعلام کرد که بافت فرسوده شهر دوگنبدان در زلزله آسیبی ندیده و گزارشی مبنی بر تلفات و خسارت تا این لحظه در بافت فرسوده نداشته‌ایم.
شهرهای مجاور گچساران و چرام هم از زلزله در امان نماندند و تنها دقایقی بعد از زلزله مهیب در چرام، شهر بهبهان در استان خوزستان نیز در ساعت 1 و 1 دقیقه و 38 ثانیه بامداد دوشنبه با زلزله 2.7 ریشتری لرزید.
آمادگی فرمانداران و بخشداران شهرستان‌های گچساران و چرام جهت برآورد خسارت‌های ناشی از زلزله و ارائه گزارش به شورای هماهنگی مدیران بحران استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستور استاندار.


کد مطلب: 411652

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/411652/آماده-باش-کهگیلویه-بویراحمد-مردم-خونسردی-خود-حفظ-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1