تاریخ انتشار
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۱۱۳۷۰
یادداشت|

فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد را به اهلش بسپارید

رضا حسن‌پور
۲
۰
فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد را به اهلش بسپارید
کبنا ؛بیش از یک ماه از استعفای «رضا دهبانی‌پور» از مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و در طی این مدت انفعال و رکود محض بر فضای فرهنگی استان سنگینی می‌کند  و به نظر می‌رسد فرهنگ و هنر هیچ اولویت و جایگاهی در استان ندارد.
 هرچند فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان نیست ولی ضعف در سایر دستگاه‌ها و بی‌برنامگی این دستگاه‌ها درگذشته امیدی را به این دستگاه‌ها باقی نگذاشته است و همه نگاه‌ها همچنان متمرکز بر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
بنا بر این بلاتکلیفی در این دستگاه مهم آسیب بزرگی است که نه‌تنها متوجه فرهنگ و هنر استان است بلکه می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز به تولید آسیب منجر شود.
گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی در تداوم این تعلیق و عدم معرفی مدیرکل جدید به حساسیت و سازوکار سفت و سخت  انتصاب مدیرکل این دستگاه برمی‌گردد. همین موضوع سبب شده است تا کنون یا گزینه‌ی چندانی در درون استان برای چنین جایگاهی پیدا و معرفی نشده است و یا محدود گزینه‌ای که برای این سمت مدنظر است کماکان درگیر پیچیدگی‌ها در راهروهای وزارت خانه باشد.
زمزمه‌های معرفی «سید ضیاءالدین رضاتوفیقی» برای این سمت سبب امیدواری‌های زیادی در سطح جامعه هنری و فرهنگی استان شده است. «رضاتوفیقی» در کارنامه خود یکی از طلایی‌ترین دوران مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را دارد. در همان دوره شاهد اوج فعالیت هنری و فرهنگی در استان بودیم. برگزاری جشنواره‌های ملی در بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی، اجرای نمایش‌های موفق در سطح کشور به همراه تولید آثار ارزشمند هنری که به ظهور چهره‌های زیادی از هنرمندان که بعدها بسیاری از این چهره‌ها به موفقیت‌های ملی رسیدند کمک کرد بخشی از اتفاقات آن دوره‌ای است که هنوز هنرمندان از آن دوره به نیکی یاد می‌کنند و معتقدند شأن و شخصیت هنرمند به درستی ارج گذاشته می‌شد.
این اتفاقات نیز محصول شناخت و دغدغه‌ای بود که تنها اهل فرهنگ و هنر از عهده آن برمی‌آیند و «رضاتوفیقی» به سبب پیشینه بلندی که در حوزه تاریخ و اندیشه و فرهنگ داشت در فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره ماندگاری به یادگار گذاشت.
این در حالی بود که در آن سال‌ها بیش‌ترین فشارها متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و کوچک‌ترین اتفاقی در این حوزه با فشار گروه‌های فشار و برخوردهای شدید قهری مواجه می‌شد.
 توجه به رشد رسانه‌ها و گسترش رسانه‌های مکتوب در استان اتفاق میمون دیگری بود که با مدیریت «رضا توفیقی» و تأکید وی بر توجه به این بخش در استان به وقع پیوست و امروز محصول آن اتفاق و حمایت کاملاً در سطح استان قابل‌مشاهده است.
«رضاتوفیقی» می‌تواند یک آزمون بدون خطا برای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باشد آخوندزاده و برادر شهیدی که سال‌ها در جهاد سازندگی و  جنگ هشت‌ساله حضور داشت و بعد از جنگ با حضور  در دانشگاه امیرکبیر و مناصب سیاسی و فرهنگی به شناخت کامل و جامعی نسبت به استان و فرهنگ رسیده است.
در روزهای بد فعالیت‌های فرهنگی در استان و قلت منابع بودجه‌ای شاید بتوان به حضور «رضاتوفیقی» و نجات فرهنگ و هنر استان امیدوار بود.
این بلاتکلیفی به صلاح هنر و فرهنگ استان نیست. هم‌چنین جوسازی و خلق حاشیه سمی است که در درازمدت به این حوزه آسیب وارد می‌کند. شایسته است روند پیشرفت و نحوه انتخاب مدیر به دستگاه‌های مسئول و نظارتی سپرده شود و رأی و حکم این دستگاه‌ها فصل الخطاب قرار گیرد تا از این سطح از اعمال سلیقه و پیروی از ظن و گمان در مسیر انتخاب یک مدیر پرهیز شود.
 
 
===========
رضا حسن‌پور
نام شما

آدرس ايميل شما

نوو
Iran, Islamic Republic of
مگه نبود که زیر فلکه ساعت تجمع درست کردا بود. مگه همین .راهپیمایی درست کرد چطور اینها تایید میشن
Iran, Islamic Republic of
خوا و ارشاد نخوا. اداره ای که قراره پیرسبزی مدیرش وابو......
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1