تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۴۱۱۲۵۷
کبنا گزارش می‌دهد

مغفولیت مدیران کهگیلویه و بویراحمدی نسبت به صنایع دستی/صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در دست تاجران تهرانی، فارسی و اصفهانی

۰
مغفولیت مدیران کهگیلویه و بویراحمدی نسبت به صنایع دستی/صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در دست تاجران تهرانی، فارسی و اصفهانی
کبنا ؛پاسداری از صنایع دستی به عنوان تاریخ و هویت نیاکان ما، از وظایفی است که مسئولان دستگاه های مربوطه باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند. درحالی که از این صنعت به عنوان جایگزینی برای صادرات نفتی نام برده می شود و مهجوریت و مظلومیت آن سالهای سال است که مطرح شده، ولی هنوز صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد جایگاه خود را به عنوان صنعتی درآمدزا در استان نیافته است.
در چنین شرایطی که استان های دیگر با رویکردی اقتصادی و معرفی صنایع دستی خود در سطح های جهانی هستند و به برند سازی روی آورده اند، و استان فارس در همسایگی ما عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی را از آن خود می کند، سالهاست که عشایر زحمت کش و هنرمند استان به حق واقعی خود دست نیافته است، نگاه مدیران به صنایع دستی و همینطور گردشگری یک نگاه سنتی و غیرحرفه ای است.  امید است مسئولان دولتی و بخش خصوصی استانی نسبت به خروج سرمایه های استانی و این صنعتی که پتاسیل های درآمدی بالایی دارد اعتنا و ملاحضه بیشتری داشته باشند.
«مجید علی پور» مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: سالانه بیش از 10 هزار متر مربع صنایع دستی از سوی عشایر استان تولید می شود.
وی اظهارکرد: سالانه بیش از 300 هزار تن محصولات کشاورزی، زراعی و باغی از سوی عشایر استان تولید می شود.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: گلیم، گبه و جاجیم تولیدی عشایر استان قابلیت صادراتی دارند و قبلا نیز یکی از برند های مشهور صادرات ایران گبه تولیدی در مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
علی پور تصریح کرد: قالیچه هایی که عشایر این استان تولید می کنند قابلیت صادراتی دارند.در بخش هایی نیز صادرات داریم اما توسط بازرگانان و تجار سایر استان ها از مناطق عشایری استان خریداری و صادر می شوند.
وی ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان درآمد صنایع دستی تولیدی در حوزه عشایر استان است.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اکنون بیشتر صنایع دستی که در استان تولید می شود توسط بازرگانان استان های تهران، فارس و اصفهان خریداری می شود.
علی پور بیان کرد: مهمترین مشکل عشایر استان در حوزه راه های دسترسی است که در این زمینه در حال تلاش برای رفع این مشکل هستیم.
وی تاکید کرد: 13 شهرک یا کانون اسکان در استان احداث شده که بیش از دو هزار خانوار در این شهرک ها ساکن شدند.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: تقریبا 80 درصد مناطق عشایری و سامان های عرفی عشایر مطالعه شده و قابلیت سنجی شده است و تاکنون بیش از 48 مورد مطالعه تفضیلی و نیمه تفضیلی برای ساماندهی برای عشایر در بخش کوچ و اسکان انجام شده است.
علی پور اضافه کرد: 70 پروژه عمرانی در مناطق عشایری استان در حال اجراست که این پروژه ها بیشتر در راستای ساماندهی مناطق عشایری، احداث ایستگاه ها و پمپاژهای آب، شبکه های انتقال آب، حفر و تجهیز چاه های آب شرب و کشاورزی و بهسازی چشمه های مناطق عشایری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1