تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۴۱۱۰۳۷
گزارشی از تحرکات انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد؛

فضای انتخاباتی پیش از موعود در کهگیلویه و بویراحمد/ ایجاد اتمسفری آسیب زا / نباید هیچ دست اندرکاری رفتاری به جز سلامت و امانت داری انتخابات در ذهنش خطور کند

۰
فضای انتخاباتی پیش از موعود در کهگیلویه و بویراحمد/ ایجاد اتمسفری آسیب زا / نباید هیچ دست اندرکاری رفتاری به جز سلامت و امانت داری انتخابات در ذهنش خطور کند
کبنا ؛با نزدیک تر شدن به اسفند ماه و رقابت بر سر صندلی‌های مجلس شورای اسلامی، تنور انتخابات داغ و داغ‌تر می‌شود و رقابتهای سیاسی و ایلی را تشدید می‌کند.
خارج از کلیات انتخابات، نگاهی به شرایط کهگیلویه و بویراحمد برای مهمترین رویداد سیاسی اش در اسفندماه ۱۳۹۸ خواهیم داشت.
بر اساس آمارها، کهگیلویه و بویراحمد از جمله بالاترین نرخ‌های مشارکت با بیش از ۸۰ درصد در انتخابات مجلس را با خود یدک می‌کشد و در تمامی برهه‌های زمانی مردمان این سرزمین در خط مقدم مشارکت مردمی در دفاع از جمهوری اسلامی بوده‌اند. مردمانی دلاور و ولایت مدار که حماسه سازی های آنان در عرصه‌های مختلف محسوس است.
با جزئی کردن موضوعات و ابزارهای شکل گیری تحرکات انتخاباتی به موضوعاتی از قبیل رسانه، افراد، نگاه‌ها، طوایف و حزب‌ها روبه رو خواهیم شد و هرچند گذرا به بررسی شکل گیری و نقش هرکدام از این ظرفیت‌ها در انتخابات می‌پردازیم.
کهگیلویه و بویراحمد، استانی که به نسبت جمعیتش یکی از پیشتازان وجود سایت‌های مجاز و غیر مجاز خبری در سطح کشور بوده و نگاه به نقش رسانه‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند در شکل گیری فضای انتخاباتی خالی از لطف نیست.
اتمسفری که می‌تواند آسیب زا باشد
در این ایام در کهگیلویه و بویراحمد نیز بازار داغ استعفا، گمانه زنی‌ها، آمدن و نیامدن‌ها، تخریب‌ها و تشویق‌ها در کالبد رسانه‌های محلی به اوج خود می‌رسد و اتمسفری که می‌تواند بس آسیب زا باشد، بر فضای استان حاکم می‌شود.
از طرفی رونق وافزایش مشارکت می‌تواند نگاه مثبت ما به برخی حرکت‌های رسانه‌ای باشد و باید دید آیا محورهای جذب مشارکت از دریچه سایت‌ها به شکل مناسبی ترسیم شده و یا این مسئله محصول ناخواسته یک حرکت با تکیه بر نگاه‌های منفعت محور است.
با نگاهی گذرا به تحولات رسانه‌ای انتخابات‌های گذشته استان می‌توان نگاه کمتر تحلیلی و اکثراً جانب دارانه و سلیقه‌ای محور را در ادبیات برخی رسانه‌ها جستجو کرد.
اما شکل گیری چنین فضایی به تنهایی با اهرم رسانه امکان پذیر نیست و چاشنی شخصیتی، گروهی و طایفه‌ای نیز نقش مؤثری در پیوندها و پیوست‌های این بخش دارد.

در کنار وحدت کلی و حماسه سازی های مردم استان، حضور طوایف مختلف تأثیر بسزایی در شکل گیری آرای انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد دارد. این مهم به گونه‌ای است که نمی‌توان نقش پررنگ طوایف در خروج نام افراد از صندوق‌های رأی را نادیده گرفت.
بی شک در نگاه معمول، کنش‌ها با واکنش‌ها روبه رو می‌شوند و چنین پالس‌هایی می‌تواند کاندیداهای انتخابات را به توجه بیشتر به این بخش وا دارد.
نکته محسوس این موضوع رشد حضور کاندیداها در مراسمات جشن، نشست‌ها و مهمتر از همه مراسمات ترحیم است. این مسئله اغلب مستثنایی در بر نداشته و با توجه به اهمیت جلب مشارکت‌ها در مورد بسیاری از نامزدها صدق می‌کند و در این میان عبور از موضوع خویشاوندی‌ها جایز نیست و این بخش نیز در شکل گیری جذب آرا دخیل است.
در کنار تمام این مسائل، اهرم احزاب که در انتخابات می‌توانند نقشی اساسی ایفا کنند، در کهگیلویه و بویراحمد در زمان انتخابات از اهرم‌های اولیه قدرت و جریان سازی محسوب نشده و کارایی و خروجی بالایی را محقق نمی‌سازند.
خروجی رأی صندوق‌ها در هر منطقه می‌تواند گویای سهم نفوذ سیاسی، طایفه‌ای و تبلیغاتی هر کاندیدا باشد که سهم احزاب در این معادله آنچنان که باید پررنگ نیست.
اما خارج از تئوری‌های شکل گیری آرا، موضوع انتخاباتی سازی فضای استان پیش از موعد مقرر است که خود می‌تواند چالش‌ها و مشکلات زیادی را رقم بزند.
شکل گیری تخریب‌ها و برچسب گذاری ها، کاهش تمرکز بر روند توسعه‌ای استان، بروز تنش بین گروه‌ها و افراد تنها بخشی از خروجی منفی این موضوع است.
نباید فضای استان پیش از موعد انتخاباتی شود
معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با طرح این موضوع که نباید فضای استان پیش از موعد، انتخاباتی شود، گفت: باید کمک کنیم که فضای استان آرام باشد و پیش از موعد فضای استان انتخاباتی نشود.
محمد کاظم نظری این مطلب را در اردیبهشت ماه سال جاری مطرح کرد و افزود: نباید پیش از زمان انتخابات به شدت به موضوع انتخابات دامن زده می‌شود و این موضوع از هر جهت به نفع استان نیست.
نظری تصریح کرد: امید است برای ایجاد یک جو آرام بر استان کمک کنیم و در آینده و زمان مقرر انتخابات پرشوری داشته باشیم.

نظری با تاکید بر استقبال از نقدهای سازنده و عادلانه، گفت: استقبال از انتقادها، فضای باز سیاسی و خبری مورد تاکید دولت است و نگاه باز جامعه معطوف به رسانه‌ها است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار دامن زدن به مسائل قومیتی را عاملی برای واپسگرایی استان دانست و بیان کرد: دامن زدن به این مسائل آسیب‌های مختلفی را رقم می‌زند.
طرح این موضوع از طرف معاون سیاسی استاندار گویای نقش آفرینی منفی فضا سازی پیش از موعود برای انتخابات و آسیب زایی آن در استان است.
کوچک‌ترین تخطی متولیان در راستای برگزاری انتخابات قابل قبول نیست
همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیرامون سلامت انتخابات در استان سخن گفته است.
حسین کلانتری با اشاره به اهمیت توان زیرساختی برای برگزاری انتخابات، بر داشتن چک لیست از محورهای مختلف برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: کوچک‌ترین تخطی متولیان در راستای برگزاری انتخابات قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد: نباید هیچ دست اندرکاری رفتاری به جز سلامت، امنیت، مشارکت حداکثری و امانت داری در راستای انتخابات به ذهنش خطور کند.

کلانتری با بیان اینکه در مقابل خیانت به خون شهدا و نظام بی رحم هستم، ابراز داشت: یکی از این موارد موضوع انتخابات بوده و میزان رأی ملت است.
امید است در برهه‌ای که به انتخابات نزدیک و نزدیکتر می‌شویم، با نگاه به کلید واژه‌های سلامت، امنیت انتخابات، شور انتخاباتی و جلب مشارکت مردمی، شکل گیری پیش از موعد فضای انتخاباتی بر جو استان را شاهد نبوده و همه و همه در مسیر قانون گام برداشته و تحقق انتخاباتی در چارچوبی کاملاً قانونی، اخلاقی و با نگاه اصولی و صحیح رسانه‌ای را داشته باشیم.(مهر)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1