تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۱۰۹۶۰
وقتی «غلام محمد زارعی» آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد را در سال انتخابات متهم به بی‌توجهی می‌کند؛

پروژه متهم‌سازی آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد

۲۵
۰
پروژه متهم‌سازی آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آب‌های فراوان، زمین‌های حاصل خیز و منابع طبیعی بکر در حال گسترش روز افزون است. بدون شک آب یه مسئله حیاتی در کشاورزی است، این روزها متقاضیان زیادی برای دریافت سهمیه آب به آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد رجوع می‌کنند و قاعدتاً باید بر اساس یک نگاه عادلانه و بدون تبعیض و نه بر پایه سفارش سیاسیون و صاحبان قدرت، آب بین کشاورزان توزیع شود.
علی داوودی مهر مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه (18 تیرماه 98) با همراهی حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل دیوان محاسبات به منطقه تنگ سرخ رفت و از سد تنگ سرخ بازدید کردند.
بعد از توضیحات علی داوودی مهر مدیرعامل آب منطقه‌ای استان و تاکید بر مرتفع ساختن دغدغه‌های اهالی منطقه تنگ سرخ، بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که این پروژه خیلی سریع به سرانجام برسد که هم این منطقه آباد و هم کشاورزان و اهالی تنگ سرخ مشکلاتشان و مسائلی که پیگیر آن هستند، برطرف شود.
بعد از توضیحات داوودی مهر، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تاکید کرد که کمترین حقی از مردم و اهالی منطقه در ساخت سد مخزنی تنگ سرخ تضییع نمی‌شود و به آنها اطمینان می‌دهیم که پرداخت مطالبات و حقوق مردم بیش از اجرای این طرح برای مسئولان و دولت اولویت دارد.
کلانتری تصریح کرد: مطالبات و حقوق اهالی منطقه در اجرای این سد از جمله در حریم حوزه آبریز سد و وضعیت زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها تعیین تکلیف شده و در تلاشیم که هیچ حقی از کسی ضایع نشود.
کلانتری بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: باید تلاش شود که ظرف یک ماه آینده بدنه سد تکمیل و آبگیری از سد آغاز شود. و بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.
داوودی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد قبل از این، میزان کل برآورد خسارات مردم این منطقه را افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرده بود. در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.
داوودی مهر میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از این طرح را افزون بر هشت هزار میلیارد ریال ذکر کرد.
بنا به این گزارش، «غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در بازدیدی که خبر آن (20 تیرماه 98) منتشر شد و با همراهی تعدادی از مدیران به منطقه تنگ سرخ رفته بود، آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد را به باد انتقاد گرفته بود و اظهار کرد: آب منطقه‌ای توجهی به مشکلات مردم این منطقه ندارند.
زارعی ادامه می‌دهد؛ «در ارتباط با بحث مالکیت اراضی سد تنگ سرخ تا چند سال پیش حدود ۲۰۰ هکتار تعیین تکلیف شده بود که با پیگیری‌های انجام شده اکنون بیش از ۷۵۰ هکتار از این اراضی تعیین تکلیف شده است.»
این نماینده مجلس تاکید کرد: علیرغم اینکه اعلام کرده بودیم مدیران آب منطقه‌ای در این جلسه حضور داشته باشند اما متاسفانه مشکلات این منطقه برای مدیران آب منطقه‌ای مهم نیست. بنا به صحبت‌های انجام شده بنا شده است مطالبات مردم در حوزه سد تنگ سرخ تا ۱۵ مرداد پرداخت شود که اگر پرداخت نشد ما با این وضعیت مجبور هستیم مشکلات را در تهران پی گیری کنیم.»
به گزارش کبنا، مشکلات منطقه تنگ سرخ آنقدر برای علی داوودی مهر مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد اهمیت داشت که او بعد از مدت کوتاهی که حسین کلانتری در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور داشت، وی را به منطقه تنگ سرخ می‌برد. پروژه تنگ سرخ قبل از داوودی مهر در شرکت آب منطقه‌ای 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با حضور او پیشرفت این پروژه به 30 درصد رسیده است. اعتبارات این پروژه هم از 15 میلیارد تومان به 24 میلیارد تومان رسید.
با این وجود پروژه سد تنگ سرخ نیاز به اعتبارات کافی برای تکمیل و پرداخت مطالبات مردم دارد. غلام محمد زارعی که وظیفه نمایندگی مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا و البته اهالی تنگ سرخ را برعهده دارد، باید در تهران به دنبال اعتبار و رایزنی با مسئولان کشوری برای این پروژه باشد، کاری که گویا از دست او بر نمی‌آید. و به گفته حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبارات سد تنگ سرخ از 15 میلیارد تومان در مجلس [بخوان تاجگردون] به 24 میلیارد تومان رسیده است. این حرف نوروزی به این معنا است که اگر تاجگردون در مجلس نمی‌بود، کسی پولی به پروژه‌های این استان نمی‌داد و از دست «زارعی» هم کاری بر نمی‌آمد.
اکنون که در سال انتخابات مجلس قرار داریم نباید با راه انداختن کاروان‌های انتخاباتی به بهانه بازدید از مناطق استان و زدن حرف‌های پوپولیستی که «فلان دستگاه» به فکر مردم نیست و من هستم و در تهران پیگیر مشکلاتتان هستم. برای خودشان رأی کاسبی کنند. غلام محمد زارعی بیش از 7 سال نماینده مردم مجلس است و پروژه سد تنگ سرخ هم در سال 90 کلنگ آن به زمین خورد، چرا در این مدت 7 سال کاری انجام ندادی که الان علی داوودی مهر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای را برای به دست آوردن دل مردم که احیاناً در انتخابات مجلس نگاه چشمی به شما داشته باشند، این گونه متهم به بی توجهی می‌کنی.
علی داوودی مهر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با کبنا از بررسی بیش از 2500 تقاضای تأمین آب طی سال‌های اخیر در کمیته تخصیص این شرکت خبر داد.
داودی مهر با اعلام این خبر افزود: آب به عنوان زیر بنای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت و امنیت در هر کشور و جامعه است که نیازهای روزانه جوامع در بخش شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات به آب، از جمله مهمترین دغدغه‌های مسئولین محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت و توسعه کشاورزی و صنعت در سالهای اخیر، تصمیم گیری در خصوص استفاده از منابع آب سطحی و زیر زمینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شرکت آب منطقه‌ای استان  کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده وزارت نیرو در بخش آب، با رویکرد عادلانه و نگاه توسعه محور در راستای عدالت اجتماعی همواره با ارزیابی اصولی، تلاش کرده که گامی مثبت برای توسعه استان بردارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در همین راستا کلیه تقاضاهای مربوط به استفاده و بهره برداری از منابع آب در قالب متقاضیان شرب شهری، روستایی و عشایری، صنایع بزرگ، متوسط و کوچک، شهرک‌های صنعتی، طرح‌های پرورش ماهی، کارخانه‌های بسته بندی آب معدنی، طرح‌های توسعه و بهبود کشاورزی در زیر گروه‌های زراعت، باغبانی، گیاهان دارویی، گلخانه‌ای و ... طی فرایند قانونی پس از انجام مراحل کارشناسی، با ارجاع به کمیته تخصیص که به عنوان مهمترین رکن تصمیم آب در یک استان می‌باشد، تعیین تکلیف می‌شوند.
وی، در ادامه، صدور مجوز و تأمین آب طرح‌های صنایع بزرگ از جمله، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، پرورش ماهی و کارخانجات آب معدنی بویراحمد و دنا، فسفات چرام، اخذ تخصیص و تأمین آب بیش از 50 طرح گاوداری و پرواربندی و 4000 هکتار از اراضی زیر کشت چالموره، چاه تلخ، غورک باشت، باباکلان، دشت بن لنده، بن زرد، کتا، سمرون، احمد غریب، مختار، توت نده و گندی خوری را از مهمترین دستاوردهای کمیته تخصیص آب استان، عنوان کرد و افزود: تأثیر این حجم بررسی و صدور مجوز تخصیص، علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغالزایی، باعث افزایش ضریب امنیت غذایی استان و منطقه خواهد شد.
داودی مهر گفت: از سال 95 تاکنون بالغ بر 2500 تقاضای شرب، صنعت و کشاورزی از 8 شهرستان استان به دبیرخانه این کمیته ارجاع شده که با تشکیل بیش از 140 جلسه رسمی با حضور کلیه اعضاء، نسبت به این حجم پرونده اقدامات لازم انجام شد.
وی در پایان اظهار داشت: با بهره برداری از طرح‌های در حال اجرای تأمین آب شرب صنعت و کشاورزی و ... در آینده‌ای نزدیک، شاهد تحول بزرگی در زمینه رفاه، تولید و اشتغال استان خواهیم بود.
بنا به این گزارش، «تأمین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تأمین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب است. حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه وبویراحمد ۹ هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می‌شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می‌شود.»
اما وجود معارضات اجتماعی و اینکه بعضی از افراد همزمان با کلنگ زنی پروژه سد تنگ سرخ فعال اقدام به کاشت درخت ثمری در منابع طبیعی کرده‌اند و الان انتظار پرداخت خسارات دارند. و نبود اعتبارات کافی روند این پروژه را با کندی مواجه کرده است که به نظر می‌رسد، نماینده مجلس ابتدا [در صورتی که می‌تواند] در تهران به دنبال افزایش اعتبارات این پروژه و چاره‌ای بیندیشد که این معارضات به نحو احسن برطرف شود [ اگر مردم حرف ایشان را می‌خوانند] و بعد چنانچه کاری صورت نگرفت در تهران پیگیر کم‌کاری احتمالی آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه چيز
تنها
Iran, Islamic Republic of
این مطلب بوی پول می دهد کمالی جان
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای مدیر عامل می خواهد با زیر پا گذاشتن حق مردم و بی توجهی به خواسته آنها در تنگ سرخ با پیشرفت فیزیکی سد خود را به سکوی بعد مدیر عاملی در تهران و وزارت نیرو برساند
سور
Romania
ککا خرد و برد من شهرستانل راحت تره تا من بیراحمد. په سیچه مدیر عامل بیا سی خوش شریک درست کنه
احمد
Iran, Islamic Republic of
شما مدیر سایت کجا داره میخوره که افتادی دنبال زارع تا صد سال کسی به روشنفکر رآی نمیده اینقدر سایتت رو بد بین نکن عقده ای
مشایخ
Iran, Islamic Republic of
کلا شگرد این سایت این هست که به اشخاص حمله می کنه تا بکشونش پای میز مذاکره و عقد قرارداد همه استان دیگه با شگرد این سایت اشنایی کامل دارند
مشایخ
Iran, Islamic Republic of
کلا شگرد این سایت این هست که به اشخاص حمله می کنه تا بکشونش پای میز مذاکره و عقد قرارداد همه استان دیگه با شگرد این سایت اشنایی کامل دارند
Iran, Islamic Republic of
لطفا یکی از آقای داودی مهر بپرست این همه آمار غیر واقعی را چرا در تمام جلسات و مصاحبه ها ارائه می دهی؟بیا لااقل یکمی هم نسبت به مردم مهر داشته باشه و حرف حسابشان را بشنو و بدان که صندلی ریاست دوام ندارد ندا مردم اذیت بشن خیلی ها در ساختمان آبی آمدن و رفتن!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بخدا تا جایی که ما میدانیم روزهای فبل از سفر زارعی در ۲۰ تیر با حضور استانداری و سازمان بازرسی مشکل پرداخت حل شد l. وقتی متوجه شد راه باز شده فورا رفت اونجا مانور داد.
اصلا کار. اینه هر وقت مشکل حل شد میره میگه با پیگیری من مشکل حل شد در حالی که روحشم خبر نداشت.
ضمنا ایشان از قانون‌تملک‌یا بی خبرن یا خودشو میزنه به اون راه که فاجعه است
همشهری
Iran, Islamic Republic of
انصافا چند بار اقای داودی مهر پیگر سد تنگ سرخ بوده اند ، بله نماینده وظیفه داره پیگیری کند ومتاسفانه امورا اب استان فقط به دنبال پول گرفتن از مردم است ،تمامی هاشیه های رودخانه های دائم وفصلی توسط عده ای تصرف شدن وامورا ب هم فقط نشته نگاه می کند مگر تمامی رودخانه های فصلی وسطحی از تنگ مهریان تا کاکان تصرف نشده حتی جای برای انکه از این طرف دره به ان طرف دره بخواهی بروی خالی نمانده کمی باید جواب بده ؟ چه بر سر رودخانه بشا امه اگر بار ش باران سال گذشته نبود در حال حاضر دوطرف رودخانه بشار به هم رسیده بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
انصافا چند بار اقای داودی مهر پیگر سد تنگ سرخ بوده اند ، بله نماینده وظیفه داره پیگیری کند ومتاسفانه امورا اب استان فقط به دنبال پول گرفتن از مردم است ،تمامی هاشیه های رودخانه های دائم وفصلی توسط عده ای تصرف شدن وامورا ب هم فقط نشته نگاه می کند مگر تمامی رودخانه های فصلی وسطحی از تنگ مهریان تا کاکان تصرف نشده حتی جای برای انکه از این طرف دره به ان طرف دره بخواهی بروی خالی نمانده کمی باید جواب بده ؟ چه بر سر رودخانه بشا امه اگر بار ش باران سال گذشته نبود در حال حاضر دوطرف رودخانه بشار به هم رسیده بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
متهم سازی نیست ما همیشه با نماینده در این رابطه در ارتباطیم
بدیر احمد
United States
. هیچ مدیر کل یا رییس سازمانی به شما اهمیت نمی دهد چون این قدر ضعیفی که خدا شاهد بیشتر مدیران. به حرفها و خواسته و نظرات تو نگاه می کننداینو بارهای بار از نزدیک دیدم که قسم می خورم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل میراث فرهنگی که انگار مدیر حوزه بویراحمد میباشد واین قدر ضعیف وعشیره ای میباشد چرا آقای استاندار نمیبیند ایشان چون کهگیلویه ای میباشد باهاش مخالف اند آقای مونسان مثل اینکه مهمان خانه آقای مدیر کل میراث فرهنگی بوده
Iran, Islamic Republic of
نماینده ،استاندار و ...دستشون تو یه کاسه است ،
کی درخت زده ،اینا که ۸سال مردم رو گذاشته اند سرکار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تابترکی کبنا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تابترکی کبنا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تابترکی کبنا
Iran, Islamic Republic of
اخ سی مردم ناسپاس زارعی نماینده پرتلاش
مهریان
Iran, Islamic Republic of
آقای زارعی شما قصد داشتین آقای داوودی رو مجبور به کاری کنید که وزارت نیرو اون کار رو ممنوع کرده بود. و اون هم برداشت غیر مجاز آب تنگ کبوتری مهریان بود.
فروزان
Iran, Islamic Republic of
با ضعفهای چند ساله‌ی اخیر زارعی مشخص است که هیچ تاثیری بر روند اجرایی پروژه‌هایی عمرانی ندارند.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
من تعجب میکنم آقای زارع این هشت سال کجا بودی که الان اومدی میخوای خودتو در انزار مردم کارآمد نشان بدی
سعید
Iran, Islamic Republic of
.جنابعالی ک با مردم بویراحمد و دنا نشستی نمک خوردی و نمکدان شکستی
Iran, Islamic Republic of
وقتی قراره قسمت اعظم آب سد تنگ سرخ خرج شیراز بشه چرا شیراز نباید بودجه ساخت سد رو بپردازه و پول این سد از بودجه مردم بدبخت این استان تامین میشه ؟ یعنی نماینده یاسوج. نمیخوره
میلاد محمدی
Iran, Islamic Republic of
اخه اگه زارع کاری برای سد تنگ سرخ کرده بود الان پیشرفتش 30 درصد بود بعد 8 سال ؟؟؟
کل کارکرد زارع در مجلس 20 درصد هم نیست مثل سد تنگ سرخ
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1