تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۴۱۰۵۸۰
بررسی وضعیت سرعت گیر و سرعت کاه های شهرستان گچساران؛

سرعت گیرهایی که بلای جان و مال شده‌اند

۵
۰
سرعت گیرهایی که بلای جان و مال شده‌اند
کبنا ؛سرعتگیر و سرعتکاه به عنوان یکی از ابزارهای کنترل سرعت در نقاط مختلف دنیا شناخته شده و در کشور ما هم بطور گسترده درحال استفاده است.
درنظر داشتن مواردی چون عرض و ارتفاع مناسب، جایگذاری مناسب، رنگ آمیزی، تعداد سرعت گیر در مسافت، عواملی است که باید در بکارگیری این ابزارهای کنترل درنظر داشت.
استاندارد نبودن این سرعت کاه ها در سطح شهر گچساران، خود تبدیل به معضلی شده که موجد مشکلاتی است. علاوه بر این، چند سرعت گیر در جاده‌های درون شهری این شهرستان جای مناسبی ندارد که از جمله آن سرعت گیر نصب شده بعد از زیرگذر است که منجر به تصادف و مرگ نیز شده است.
یکی از رانندگان خط سه راهی و کارکنان درباره غیراستاندارد بودن سرعت گیرها گفت: ارتفاع زیاد این سرعت گیرها به جلوبندی ماشین آسیب می زند و هر بار ما برای جلوبندی ماشین باید به تعمیرکار مراجعه کنیم، در حدی که من گاهی فکر می‌کنم مسئولان ما با تعمیرکارهای جلوبندی ماشین قرار داد بسته‌اند!
وی افزود: رنگی نبودن این سرعت گیرها باعث می‌شود رانندگانی که از جای دیگری می‌آیند و با خیابان اینجا ناآشنا هستند مشکلاتی برایشان پیش بیاید.
یکی دیگر از رانندگان گفت: تعداد سرعت گیرها در مسیر سه راهی و کارکنان بسیار زیاد است و این خود مشکلاتی را به بار می‌آورد.
یکی از شهروندان گچسارانی بیان داشت: افرادی که به خیابان‌های گچساران آشنا نیستند وقتی از سرعت گیرهایی رد می‌شوند که به دلیل نداشتن رنگ آمیزی تشخیصشان از جاده سخت است به مشکل برمی خورند و خیلی عجیب است که مسئولان در حین نصب به این مسائل توجهی نداشته‌اند.
حسینی راد رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان گچساران در این باره گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه تعیین جای مناسب سرعت گیر و سرعت کاه را دارد، و همه این موارد نیز باید در شورای ترافیک شهرستان مطرح و تصویب شود.
وی اظهار داشت: سرعت گیر و سرعت کاه ها باید رنگ آمیزی داشته باشند، همچنین باید قبل از رسیدن به سرعتکاه برای اطلاع دهی تابلوی عبور از سرعتکاه نصب شده باشد.
رحمانی معاونت عمرانی شهرداری ابراز داشت: تمامی مسیرهای اصلی و فرعی که سرعت بالای 30 کیلومتر دارند سرعت گیر نصب شده است و تا الان حدود 4 تا 5 میلیارد تومان برای نصب سرعت گیرها هزینه شده است.
فتحی کارشناس امور مالی و ذی حساب شهرداری بیان داشت: اعتبارات حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی 35 میلیون تومان است.
با وجود آنکه مجموعه شهرداری بر عدم وجود اعتبارات تاکید دارند و آن را مانعی برای رسیدگی نکردن به سرعت گیرها می‌دانند اما رعایت استاندارد و حفظ ایمنی خیابان‌های سطح شهر برای جلوگیری از تصادفات و آسیب‌های جانی و مالی اهمیت زیادی دارد.
در حال حاضر سرعت گیرهای سطح شهر به لحاظ جایابی یا استهلاک، رنگ آمیزی، ارتفاع، واجد استانداردهای لازم نیستند، علی الخصوص سرعت گیر بعد از زیرگذر، سرعت گیرهای سه راهی، کارکنان و بلوار تاجگردون و در مسیر آبگرمو استانداردهای لازم را ندارند و یا به لحاظ کمیت، تعدادشان بیشتر از حد مجاز است.
اگر استانداردهای لازم در نصب سرعت گیر و سرعت کاه رعایت نشود یا مکان یابی‌اش صحیح نباشد، نه تنها اثرگذاری مثبت نداشته بلکه باعث ایجاد خسارات مالی و جانی و سلب آرامش و روح و روان رانندگان و شهروندان نیز می‌شود و متعاقباً ممکن است به افزایش میزان ترافیک و افزیش تصادفات نیز منجر شود.
با توجه به آنچه گفته شد لازم است شورای ترافیک شهرستان گچساران توجهی به این موضوع داشته باشد و در جهت استانداردسازی، رنگ آمیزی، مکان یابی به جای سرعت گیرها و سرعت کاه ها جهت ایجاد آسایش و آرامش شهروندان توجه و دستورات لازم را مبذول نمایند.
همچنین نصب تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی یکی از ابزارهایی است که شهرداری‌ها می‌توانند به خوبی در جهت فرهنگ سازی شهروندان و رانندگان از آن بهره ببرند که عدم استفاده از آنها برای بالابردن فرهنگ ترافیک بسیار احساس می‌شود.
برخی منتقدان با بکار بردن کلمه مسکن کوتاه مدت به ایجاد موانع سرعت گیر و سرعت کاه، آنرا یک نوع تنبیه جمعی شهروندان تفسیر می‌کنند و بر این باورند افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند به مراتب علمی‌تر و کارشناسی‌تر باشد.
--------------------------------------------------
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی بخش تاج ملک
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای شهرمون که به قبرستان بیشتر شبیه هست تا شهر گردشگری وپایتخت طبیعت شهری که تمام بلوارهایش عکس که اعصاب برای خانوا ه های همان کشته شده ها هم تزاشته وخیابانهایش پراز جاله وچوله وسرعت گیرهای غیر استاندارد ی که رنگ ندارن تنام خودروهای نردم نابود شدند
یک نگاهی به تعنیرکاران جلوبندی یاسوج بیندازید هر صد مت یک دست اندهزی ویک جلوبندی هست از ورود یاسوج تا خروج از یاسوج
چرا بجای سرعت گیر غیر استاندارو دوربین نصب نمیکند که فرد خاطی جریمه بشه چرا برای یک رانند خاطی باید همه خودروها به علت رنگ نشدن ومعلوم نبودن سرعت گیرها باید خصارت ببینند
شهر یاسوج پایتخت طبیعت نیست یک قبرستان بزرگ با هزهران عکس وپایتخت دست اندازیهاست
United States
سلام
با تشکر از مطلب خوبتان
لطفا در مورد دو موضوع مهم دیگر یعنی
کم بودن عرض پل های نصب شده روی جوب نسبت به عرض بخش ماشین رو کوچه در وردی برخی کوچه های از جمله کوچه های رزمندگان که باعث محدود شدن عرض ورودی کوچه و خطر افتادن چرخ ماشین در جوب میشود
اپیدمی بسیار خطرناک در حال رشد حرکت خلاف جهت (رامسید) ماشین و موتورها در بلوارهای گچساران
نیز مطلب و خبری منتشر کرده و از شهرداری و راهنمایی و رانندگی جواب بخواهید
ممنون
جانم فدای رهبر
United States
بجای ساخت این نوع سرعت گیر ها آسفالتی که بسیار غیر استاندارد میباشند در تنها بلوار اصلی این شهر که از فلکه فرودگاه تا فلکه نرگس میشود گفت حدودا ۴۰ تا سرعت گیر در مسافت تقریبا کمتر ۱۰ کیلومتر وجود دارد که بدون علامت هشدار تابلو چراغ شب نما ووووو هستن .هزینه ساخت هر سرعت گیر با آسفالت چقدر میباشد. آیا این سرعت گیر ها تاثیری هم دارند یا فقط باعث تصادف و آسیب رسیدن به ماشین میشود . امیدوارم زمانی برسد که مسولین این شهر به بلوغ عقلی برسند که بجای ساخت این همه سرعت گیر غیر استاندارد میشود در قرن ۲۱ از دوربین کنترل سرعت استفاده کرد.
Iran, Islamic Republic of
تشکربابت این گزارش.واقعاکوی کارکنان دولت بیش ازپنجاه سرعت گیرنصب شده است.چه خبره.چرا مثل اصفهان سرعتگیرهای باشیب ملایم نصب نمیکنند.چرابه مردم ضررمیزنند.فقط به نفع جلوبندیهاکارمیکنند.این چه وضعیه
Iran, Islamic Republic of
یه چیزی دیدن ولی یادنگرفتن چطوری وکجاازسرعتگیراستفاده بشه.رانندگان عاصی شده اند از وضعیت بد جاده ها و سرعتگیرهای استان.چرا درستش نمیکنند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1