کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابراهیم نعیمی رئیس مرکز بهداشت و درمان در کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد

قاتل خاموش در کمین 110 هزار کهگیلویه و بویراحمدی / مردم جدی بگیرند

3 تير 1398 ساعت 17:46

208 هزار و 306 نفر از جمعیت 30 سال به بالای استان کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش طرح بسیج ملی فشار خون قرار گرفتند. بیش از 130 درصد از جمعیت مورد هدف مان را تحت پوشش این طرح قرار دادیم یعنی بیش از میانگین کشوری.


طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با فرماندهی ابراهیم نعیمی در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد، و برای کنترل «فشار خون» هم استانی هایش از تمام تکنیک های مدیریتی بهره برد. 208 هزار و 306 نفر از جمعیت سن 30 سال به بالا را شناسایی کردند و به ثبت رساندند.
 ابراهیم نعیمی رئیس مرکز بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز ( دوشنبه 3 تیرماه 98) در نشست خبری با اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح بسیج ملی فشار خون، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با برنامه ریزی دقیق و تلاش همکاران مان در مرکز بهداشت و درمان استان و دانشگاه علوم پزشکی جزء استان های برتر در اجرای این طرح است.
رئیس مرکز بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: جمعیت بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و مادران باردار هدفگذاری اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان هستند که ۳۲۰ هزار نفر از جمعیت شامل جمعیت بالای ۳۰ سال می‌شود.
نعیمی با بیان اینکه ابلاغ اول کشوری پوشش ۵۰ درصدی جمعیت ۳۲۰ هزار نفری را مورد تاکید قرار داده است، تصریح کرد: بر این اساس باید ۱۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال استان مورد کنترل فشار خون در قالب طرح قرار می‌گرفت.
پوشش ۲۰۸ هزار نفر در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون
نعیمی با اشاره به ثبت اطلاعات و غربالگری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، اظهار کرد: تاکنون اطلاعات ۲۰۸ هزار نفر شناسایی و در سامانه به ثبت رسیده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: بر این اساس، پوشش بیش از ۱۳۰ درصدی جامعه هدف ۱۶۰ هزار نفری و ۶۵ درصدی مجموع ۳۲۰ هزار نفر انجام شده است.
وی گفت: 196 پایگاه سیار و 465 پایگاه ثابت کار غربالگری طرح ملی کنترل فشار خون را برعهده داشتند.
نعیمی با بیان اینکه گزارش ارائه شده مربوط به تلاش بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف است، بیان کرد: اقدامات انجام شده با تلاش سازمان‌های درون بخشی، برون بخشی و دانشگاه محقق شده است.
وی افزود: سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز نقش مناسبی در درگیر سازی بخش‌های مختلف با هدف تحقق هرچه بهتر طرح داشته است.
نعیمی با تاکید بر اهمیت توجه مردم به کنترل فشار خون، گفت: نقش آگاهی بخشی در ارتقای ظرفیت‌ها و توسعه بخش‌های مختلف محسوس است.
 
خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد به طرح بسیج ملی کنترل فشار پیوستند
این نشست با هدف تبیین اقدامات انجام گرفته پیرامون طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شد.
در پایان، تعدادی از خبرنگاران حاضر در نشست با کنترل فشار خون در مرکز بهداشت استان، به طرح بسیج کنترل ملی کنترل فشار خون پیوستند. تا صبح دوشنبه ۲۰۸ هزار نفر از جمعیت ۳۲۰ هزارنفری بالای ۳۰ سال استان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کرده و پوشش ۶۵ درصدی از جمعیت ۳۲۰ هزار نفری محقق شده است.
همچنین با توجه به ابلاغ ضرورت پوشش ۵۰ درصدی افراد بالای ۳۰ سال، میزان پوشش طرح بر اساس جمعیت ۱۶۰ هزار نفری جامعه هدف، تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد است.
 بنا بر این گزارش، اهمیت این بیماری در میان عموم مردم به‌درستی شناخته‌ نشده است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حدود ۲۰ درصد از جمعیت بزرگسال ایران به آن مبتلا هستند.
«به نیرویی که خون هنگام عبور به دیواره شریان‌ها وارد می‌کند، فشارخون گفته می‌شود. به نیروی وارده در هنگام انقباض کامل ماهیچه قلب، عنوان فشارخون سیستولی و در حالت استراحت قلب، عنوان فشارخون دیاستولی اطلاق می‌شود. پرفشاریِ خون در مراحل اولیه به‌ندرت از خود نشانه‌ی بالینی برجای می‌گذارد، به‌طوری که طبق آمار موجود، حدود نیمی از افراد مبتلابه بیماری پرفشاری خون از بیماری خودآگاهی نداشته و هیچ اقدام درمانی جهت رفع این مشکل انجام نمی‌دهند و متعاقباً دچار عوارض این بیماری مانند سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی و مرگ‌های زودرس می‌شوند. ازاین‌رو در جهان بیماری فشارخون بالا با عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود.»
لازم است که هر چه زودتر مردم استان با حضور در پایگاه‌های کنترل فشار خون در باره وضعیت خودشان اطلاع پیدا کنند تا اقدامات بعدی را هر چه سریعتر انجام بدهند.
 


کد مطلب: 410566

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410566/قاتل-خاموش-کمین-110-هزار-کهگیلویه-بویراحمدی-مردم-جدی-بگیرند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1