تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۴۱۰۵۵۲

نقش یک زن نفوذی در تصمیمات 16مدیر وزارت نفت

۰
نقش یک زن نفوذی در تصمیمات 16مدیر وزارت نفت
کبنا ؛نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس،در این باره گفت: اخیرا نهادهای امنیتی باند نفوذی در وزارت نفت را دستگیر کردند که در راس آن خانمی با ایجاد ارتباط با 16 نفر از مقامات ارشد این وزارتخانه توانسته بود در جهت تکمیل پازل دشمن ضرباتی را به کشور وارد کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی، افزود: این خانم همانطور که گفته شد با 16 نفر از مقامات تاثیرگذار وزارت نفت ارتباط داشته است که این مقامات با همراهی این خانم تصمیمات غلطی را در جهت خواسته‌های دشمن و برعلیه منافع ملی کشور اتخاذ می‌کردند. وی همچنین گفت: با توجه به اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و با توجه به اینکه متاسفانه اقتصاد ما متکی به نفت است وزارت نفت به پاشنه آشیل ما تبدیل شده و آمریکا سعی می‌کند تا با نفوذ و ایجاد اخلال در عملکرد این وزارتخانه ضرباتی را به کشور ما وارد کند.
بازداشت مدیر مالی نفتی و کشف کارتخوان
این اتفاق درحالی رخ داده که چند روز پیش سخنگوی قوه قضائیه هم از بازداشت مدیر مالی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه و وابسته به وزارت نفت خبر داده بود.
به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی درخصوص جزئیات بازداشت این مدیرمالی متخلف گفته بود:این مدیر نفتی پیش از خروج از کشور توسط وزارت اطلاعات در حالی که با همکاری یک صرافی قصد داشت میلیون‌ها یورو را از کشور خارج کند، دستگیر شد.
اسماعیلی رقم این پرونده را ۲۵ میلیون یورو اعلام کرده بود.
همچنین چند هفته پیش نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم از کشف ۳ کارت‌خوان با گردش مالی ده میلیاردی در دفتر وزیر نفت خبر داده بود.
به گزارش مشرق، ابوالفضل ابوترابی گفته بود :یکی از این کارت‌خوان‌ها به نام یک آبدارچی دفتر آقای زنگنه است.
البته چند روز بعد از این اظهارات ، وزارت اطلاعات نیز وجود یک دستگاه کارتخوان در دفتر وزیر نفت و برخورد با کارمند خاطی را تایید کرد. بهرحال وقوع این اتفاقات در وزارت نفت ناخودآگاه این سؤال را اذهان عمومی پدید می‌آورد که براستی در وزارت نفت چه خبر است و چرا مدام از این خبرها در وزارت نفت رخ می‌دهد.
از سوی دیگر این وقایع در حالی رخ می‌دهد که عملکرد 6سال اخیر وزارت نفت در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه فروش نفت ،قراردادهای نفتی و عدم توسعه طرح‌های پالایشی به شدت زیر سؤال است.
نامه 72 نماینده به سران قوا درباره ناکارآمدی وزیر نفت
در همین رابطه 72 نماینده 9 بهمن سال گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به سران قوا انتقادات جدی را نسبت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح کردند.
 نمایندگان در این نامه تاکید کردند که زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.
نمایندگان همچنین خواستار این شدند که در این برهه تاریخی و حساس و با توجه به از دست دادن فرصت‎ها توسط وزیر نفت، با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا توسط سران قوا و رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود. در این نامه تصریح شده بود:ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی‎های تخصصی و استماع نظرات جمع کثیری از مدیران و متخصصان حوزه نفت و گاز به این نتیجه رسیده ایم که برای مقابله با تحریم‎های آمریکا راه‎حل‎های روشنی به شرح ذیل وجود دارد که اهتمام لازم برای اجرای آنهادر مدیریت ارشد وزارت نفت دیده نمی‌شود:
انجام مذاکرات راهبردی با کشور‌های بزرگ منطقه که به‌صورت سنتی شرکای تجاری ایران در حوزه نفت و گازبوده‌اند.استفاده از ظرفیت همسایگان جهت سوآپ نفت و گاز، انجام معاملات تهاتری و ایجاد زنجیره فروش نفت و فراورده‌های نفتی. مشارکت در ساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت خام در بنادر کشور‌های چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، عمان و اندونزی. استفاده از ظرفیت پالایشگاه‎‌های خارجی جهت پالایش نفت خام ایران و فروش فراورده. با توجه به موارد یادشده و باوجود ارائه ده‌ها راه‎حل توسط کارشناسان و مسئولان ارشد وزارت نفت به شخص وزیر، متأسفانه ایشان نه‎تنها اقدام مؤثری جهت اجرایی نمودن این راه‌حل‌ها به عمل نیاورده است بلکه از بدو ورود، اقدامات سؤال‌برانگیزی در قطع روابط نفتی ایران و متوقف کردن برخی قرارداد‌های نفتی و گازی با برخی کشور‌های منطقه و تعدادی از کشور‌های قدرتمند جهان انجام داده است که به برخی از این اقدامات‌اشاره می‌شود:
1- هِند: عدم پیگیری پیشنهاد دولت هِند جهت اجرای خط لوله صادرات گاز ایران از بندر چابهار به هند با مشارکت کشور روسیه
2-چین: قبل از سال 1392 ایران قرارداد تولید و صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت خام، از میادین مشترک با عراق در غرب کارون را با شرکت CNPC چین منعقد نموده وطرف چینی عملیات اجرایی خود را آغاز کرده بود. درحالی که رئیس‌جمهور محترم و وزیر نفت برای توجیه آغاز مذاکره با آمریکا برجذب سرمایه‎گذاری خارجی در حوزه نفتی و گازی تأکید می‌کردند آقای زنگنه در بدو ورود خود، قرارداد سرمایه‌گذاری با طرف چینی را به‌صورت یک‌جانبه لغو و شرکت چینی را از عملیات در این پروژه خلع ید نمود. این اقدام وزیر نفت علاوه‌براینکه فرصت سرمایه‌گذاری وفروش تضمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را از بین برد، موجب واکنش مقامات چین و کاهش خرید نفت از ایران گردید.
3- برزیل: علی‌رغم پیگیری‎های مکرر دولت برزیل جهت احداث پتروپالایشگاه نفت خام در برزیل در قالب مشارکت با شرکت ملی نفت ایران، با ظرفیت روزانه یک‎میلیون و دویست هزار بشکه و با وجود دو بار سفر وزیر انرژی این کشور برای دیدار با آقای زنگنه و انعقاد قرارداد مذکور، متأسفانه ایشان از این پیشنهاد استقبال نکرد.
4-عراق: جمهوری اسلامی ایران با عراق دارای 12 میدان مشترک نفت و گاز است. باوجود فراز و نشیب‎های فراوان در روابط دو کشور، دولت عراق مصرانه به دنبال انعقاد قرارداد استخراج، تولید و صادرات مشترک با ایران در این میادین بود. یکپارچه‎سازی استخراج و تولید در میادین مشترک، باعث می‎شدتحریم‎های ظالمانه آمریکا کمترین اثر درفروش نفت ایران داشته باشند. همچنین توسعه همکاری‎های نفتی و گازی با عراق سبب می‎شد ضریب امنیتی کشور در مرز‌ها افزایش یافته و با ایجاد زنجیره ارزش و تولید فراورده‎ها، شرایط خوبی ازنظر تأمین شغل برای مرزنشینان فراهم شود. متأسفانه باوجود الزام قانونی جهت برداشت صیانتی و یکپارچه از میادین مشترک با همسایگان، وزیر نفت با بی‌اعتنایی به پیشنهاد طرف عراقی و ارائه پیشنهاد غیراقتصادی سرمایه‌گذاری در دو میدان مشترک کوچک و عدم توجه به سرمایه‌گذاری در میادین بزرگ، به منافع ملی کشور آسیبی جدی وارد نموده است.
5-سایر همسایگان: وزارت نفت نه‎تنها در چند سال گذشته اقدامی جهت استفاده از ظرفیت همسایگان همچون ترکیه، عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان در راستای گسترش همکاری در حوزه تولید و انتقال نفت و گاز به عمل نیاورده است، بلکه با ایجاد تنش، عدم اجرای قرارداد‌های موجود و اتخاذ مشی نادرست در رفع اختلافات، موجب ایراد ضرر و زیان‎های اساسی به منافع ملی شده است. در برخی موارد ازجمله درخصوص ترکیه و ترکمنستان، عدم حل به‌موقع اختلافات موجب شکایت طرف مقابل از ایران در دادگاه‎های بین‎المللی وپیگیری جهت اخذجرائم هنگفتی از ایران شده است. همچنین عدم اتخاذ دیپلماسی انرژی فعال، باعث شد که رقبای منطقه‎ای ما همچون قطر، عربستان، امارات و ترکمنستان بخش اعظمی از بازار‌های بالقوه ایران را‌اشغال کنند.
6- روسیه: باوجود ابراز تمایل روس‎ها در حوزه تولید و صادرات مشترک نفت و گاز با ایران و همچنین انعقاد قرارداد سواپ نفتی با ایران در سطح 500 هزار بشکه در روز که در سفر آقای رئیس‌جمهور به این کشور منعقد شد، متأسفانه آقای زنگنه با اعلام این مسئله که در طرف روسی تمایلی برای اجرای این طرح نمی‎بیند اقدامی برای عملیاتی شدن توافق مذکور  به عمل نیاورد.
آشفتگی رسانه‌های حامی دولت از سخنان مستدل جلیلی
گفتنی است اخیرا سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفت‌وگویی مستند به آمار رسمی کشور از فروش روزانه ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات در ایّام سخت تحریم در سال­های ۹۲-۹۱ خبر داده و گفته بود امروز هم کشور می‌تواند با همان قدرت و بلکه بیشتر عمل کند.
ولی رسانه‌های حامی دولت به شدت از این سخنان مستدل و متین سعید جلیلی برآشفته شده و با انواع و اقسام تهمت‌ها به این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله کردند. درحالی که آمار و ارقام و نامه 72 نماینده مجلس به درستی صحت مطالب جلیلی را اثبات می‌کند و هیچ دلیلی برای پرخاشگری حامیان زنگنه وجود ندارد. (منبع: فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1