تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۴۳
کد مطلب : ۴۱۰۴۷۴
حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

مهار آتش‌سوزی‌ها با کمبود امکانات و نیرو سخت است / اعتبار برای نگهداری یک بالگرد را نداریم

۲
۰
مهار آتش‌سوزی‌ها با کمبود امکانات و نیرو سخت است / اعتبار برای نگهداری یک بالگرد را نداریم
کبنا ؛غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در سطح استان و کمبود امکانات و نیروها گفت: نیروهای منابع طبیعی با دست‌های خالی و گاهی در گرمای بالای 50 درجه به جنگ با آتش‌های سوزان می‌روند که هر کسی طاقت انجام این کار را ندارد و این بی‌انصافی است که می‌گویند منابع طبیعی در محافظت از منابع طبیعی کوتاهی می‌کند.
وی با بیان اینکه بعضی از هماهنگی‌ها در حیطه و وظایف بنده نیست، گفت: اگر در شهرستان بویراحمد آتش سوزی انجام بگیرد، می‌توانیم از گچساران کمک بیاوریم. اما در حیطه وظایف مدیریت منابع طبیعی هماهنگی‌های بین استانی نبیست. ولی منابع طبیعی شهرستانها زیرمجموعه بنده است، و ما این هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم، در حین بحران آتش سوزی از شهرستان‌های همجوار کمک می‌طلبیم.
حکمتیان اصل بیان داشت: در آتش سوزی کاکان، منابع طبیعی مسئول و معاون و سرایدار نداشت و همه و حتی مردم با هم شرکت کردند و وحدت زیادی بین افراد وجود داشت. چقدر عشایر آمدند و کمک کردند، در بهمئی هم همینطور بود، در خاموش کردن کوه خائیز هم همینطور بود. در باشت و گچساران مردم گناوه لری و دیل کمک زیادی کردند.
حکمتیان اصل به علت آتشسوزی ها اشاره کرده و گفت: سودجویانی هستد که باعث این اتفاقات می‌شوند، مردم سهواً آتش روشن می‌کنند، آتشسوزی می‌شود و به منابع طبیعی اطلاعی داده نمی‌شود و آتش از کنترل خارج می‌شود. حتی تیراندازی در طبیعت و گلوله‌ای که از تفنگ شلیک می‌شود ممکن است ایجاد آتشسوزی کند.
وی اظهار داشت: در آتشسوزی دیل و گناوه لری، آتشسوزی به دلیل پرتاب ترقه و تفریح چند نفر در طبیعت ایجاد شده است. در باشت آتش زدن پسماند مزارع، خسارت زیادی به مزارع و محصولات کشاورزان وارد کرد.
حکمتیان اصل با اشاره به بهره‌برداری از ظرفیت رسانه‌ها و بزرگان جهت حفاظت از منابع طبیعی، ابراز داشت: رسانه‌ای بالاتر از صداوسیما در استان مگر وجود دارد؟ من سه بار در شبکه دنا حضور پیدا کردم و موارد لازم را تذکر  دادم. پسماند مزارع که ایجاد آتشسوزی می‌کند بایستی پرونده برایش تشکیل داده شود. در منطقه خان احمد آتشسوزی ایجاد شد به دلیل اینکه فردی از داخل خودرو در حال عبور، ته سیگارش را بیرون انداخته است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به کمبود امکانات گریزی زد و گفت: مانور اطفاء حریق برگزار کرده‌ایم. جلسات تسهیل گر را برگزار کرده‌ایم. ولی باز هم این نیاز وجود دارد.  29 دستگاه دمنده امسال به تعداد دمنده‌ها اضافه کرده‌ایم ولی تعدادشان هنوز هم کم است. در ارتفاعات مهار و کنترل آتش بسیار سخت است و مشکلاتی مثل افتادن آتش در قسمت‌های پایین‌تر، باعث آتشسوزی های پراکنده می‌شود و این هم کار را مشکل‌تر می‌کند و هم مهار آتش را سخت می‌کند.
حکمتیان اصل در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود جنگل‌های فراوان در این استان در خواست یک بالگرد برای استان ندارید، به کمی اعتبارات اشاره کرده و گفت: هزینه‌های استقرار بالگرد در حد اعتبارات منابع طبیعی نیست و ما چنین اعتباری نداریم، مدیریت بحران و دستگاه‌های متولی می‌توانند یک بالگرد چندمنظوره داشته باشند و در سیل، آتش سوزی و اتفاقات مختلف بتوان از آن استفاده کرد.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص کمبود نیرو، اظهار داشت: از سال 95 تا الان 85 نفر از نیروهایمان بازنشسته شده‌اند و هیچ نیرویی در قبال بازنشستگی، استخدام نشده است. برای استخدام نیروی موقت باید اعتبار داشته باشیم، از طرفی اگر چند نیروی موقت برای یک منطقه گرفته شود، به دلیل وجود سطح بالایی از بیکاری در استان، اعتراضات گرفتن نیروها بالا می‌گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: حتی نگهبان اداره منابع طبیعی هم برای کمک به منطقه آتشسوزی رفت. در شوراهای محلی ده و روستا افرادی که مایل به همکاری و کمک کردن در موقع بحران هستند شناسایی کنیم و برای این افراد کفش و لباس و وسایل دیگر درنظر بگیریم. اگر نیروی انسانی ما تأمین بشود سطح آتش سوزی ها بسیار پایین می‌آید و کمتر می‌شود.
حکمتیان اصل بیان داشت: امسال شرایط نه فقط در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دیگر نقاط کشور نیز به لحاظ آتشسوزی ها بحرانی است، به دلیل اینکه بارندگی‌ها در طول امسال افزایش یافت و به تبع آن آتش سوزی در مراتع را در فصل‌های گرم سال انتظار می‌رود. ولی در جلسه‌ای که با حضور یازده استان کشور تشکیل شد، همگی متفق القول نگران شرایط آتشسوزی ها بودند.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در انتها گفت: کاش اولویتمان را در آوردن نیروی کارشناس و منابع انسانی، و در ایجاد تجهیزات و امکانات قرار دهیم، چون استانی جنگلی هستیم.
حکمتیان اصل در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: طرح کشت گیاهان دارویی با مشارکت دانشگاه یاسوج با هدف احیای جنگل‌ها و جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط اجرا می‌شود.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای تولید گیاهان دارویی گام موثری برداشته و انتظار می‌رود متولیان در دانشگاه یاسوج ما را همیاری کنند، پای کار باشند تا طرح تولید گیاهان دارویی هرچه سریع‌تر آماده شود تا بتوانیم گام‌های موثری برای استان برداریم.
وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم طرح تولید گیاهان دارویی را به عنوان پایلوت در شهرستان بویراحمد اجرا کنیم، گفت: متاسفانه در استان فرهنگ غلط استفاه بی‌رویه از گیاهان دارویی به طبیعت ضربه می‌زند.
این مسوول خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی منجر به ایجاد اشتغال شده و با کشت گیاه آنغوزه در منطقه کاکان برای مردم این منطقه درآمد ایجاد شده ضمن اینکه تاکنون هیچ گونی گزارش آتش سوزی در این منطقه نداشته‌ایم.
حکمتیان اصل افزود: دانشگاه یاسوج در کم‌ترین زمان ممکن طرح را آماده کند، ما هم از لحاظ  امکانات از جمله بودجه این طرح را فراهم می‌کنیم که بتوانیم معضل خشکیدگی درختان بلوط  را ازبین ببریم تا در آینده شاهد طبیعت زنده و پاک باشیم و دیگر شاهد خشکیدگی درختان بلوط نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماهی
Iran, Islamic Republic of
برا اینکه مازاد بر نیرو.ازجمله بستگان نمیشه
Iran, Islamic Republic of
این همه بهانه خوبی شده تمام مدیران نتیجه مدیریت ضعیف خود را به نبود امکانات و نیرو خلاصه میکنند مدیر موفق باید با امکانات کم مدیریت کند
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1