تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۱۰۴۲۲
یادداشت|

پاسخی به اظهارات شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد در کارگروه اجتماعی؛ بس کنید

۲۷
۲
پاسخی به اظهارات شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد در کارگروه اجتماعی؛ بس کنید
کبنا ؛ متن ارسالی-سید علی عباس محدث: در تاریخ 21 خردادماه سال جاری، بسیاری از سایت های استانی گزارشی از جلسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع متکدیان و کودکان کار و خیابانی منتشر کردند که افاضات فرماندار شهرستان بویراحمد، مایه شرمساری و نشان از مدیریت غیر تخصصی استان می باشد. در این گزارش آمده است که ایشان دستور داده اند؛ « طی دو هفته آینده واحد حقوقی بهزیستی استان و شهرداری یاسوج با هماهنگی دادگستری استان نسبت به شناسایی و معرفی کودکان کار به محاکم قضایی اقدام مقتضی بعمل آورند و گزارش کاری به این فرمانداری ارائه نمایند.» به دنبال تحقیرهای 7 سال گذشته ای که شهرستان بویراحمد و دستگاههای اجرایی و اداری اش را گرفته است، مردم مجبور شده اند که فقر تخصص و تعهد، بی مسئولیتی و بیگانگی با کمترین واژه ها و مصایق تخصصی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی، ظهور مدیران ناکارآمد، معامله گر، بیسواد، حراف، قانون گریز و فرصت سوز را به وفور شاهد باشند.
من متأسفم که در این جلسه کسی که با ابتدایی ترین ادبیات آسیب شناسی اجتماعی آشنا باشد حضور نداشت تا یک بار برای همیشه و به منظور دفاع از حقوق سازمان بهزیستی، این سخن نابجا و این کلام نامعقول را پاسخ می داد. متأسفم که از همان زمانی که فرمانداری بویراحمد برای واگذاری مدیریت اورژانس اجتماعی به کسی که الفبای مدیریت و چگونه نشستن بر صندلی مدیریت را هم بلد نیست واگذار نمود تا مصائب اجتماعی یکی پس دیگری نمود و رشدی مضاعف داشته باشند، اجازه دخالت در تخصصی ترین حوزه اجتماعی سازمان را به شما دادند تا امروز اصالت علمی و تخصصی سازمان بهزیستی را زیر سؤال ببرید. متأسفم که فرمانداری که برای یک بار از چگونگی مدیریت مسئولین نهادهای متولی آسیب ها و برنامه های اجتماعی دیدن نکرده است، آسیب اجتماعی را در رسانه های ملی به عنوان جرم اجتماعی قلمداد می کند. متأسفم که مردم و مدیران فرادستی این حضرات باور کرده اند که اینها نخبگان و تنها سرمایه های انسانی واجد صلاحیت برای مدیریت هستند. متأسفم که خورشید دانش و خردورزی را با غبارِ جهل و منیت خواهی مدیران و معامله گریهای طایفه و جناح و منطقه محوری سیاسیون، کم نور و تاریک شده است.
آقای فرماندار؛
اگر حداقل 10 دقیقه پیرامون این آسیب اجتماعی مطالعه می کردی، اینگونه هیبت و هیمنة فرمانداری و مدیریت اجرایی را تحقیر نمی کردی. اگر اندکی در انتخاب مدیران حق انتخاب داشتی، اکنون در این وامصیبتای جهل مدیران و نااهلی خدمتگزاران گرفتار نمی شدی. اگر اندک زمانی را با کارشناسان و متخصصین آسیب های اجتماعی همنشین می شدی، مردم و دلسوزان استان را مسخره متلک های دانشگاهیان و متخصصین حوزه های اجتماعی نمی کردی. اگر چوب حراج بر مدیریت دستگاههای اداری شهرستان بویراحمد نمی زدی، کودک مظلومی که در نتیجه بی لیاقتی مسئولین حوزه های اجتماعی بویِژه بهزیستی شهرستان، به دنبال درآمدی برای خود و خانواده هستند را مجرم فرض نمی کردی؟
عالیجناب؛
«سی رایت میلز می گوید وقتی یک مسئله، تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرا می دهد و فرا گرفته است، باید ریشه های این مسئله را فراتر از افراد و در ساختار های اجتماعی یعنی چار چوب های کلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه جستجو نمود.»
کودکان کار و همچنین متکدیان و دهها آسیب و معضل اجتماعی دیگر را باید در نتیجه ساختار شکنی های وحشتناکی که در این سالها بوجود آورده اید، ریشه یابی کنید. آن زمانی که مدیری بیسواد و معامله گر را در فرایندی کاسبانه بر مسند بهزیستی استان تحمل کردید و هنگام آمدنش و همچنین به وقت رفتنش، نه مطالبه گری کردید و نه بازخواست عملکردش را نمودید، بنیان این معضلات را نهادید. آنگاه که تنها ایده ی تخصصی مدیران استانداری و دستگاههای متولی آسیب های اجتماعی استان همچون بهزیستی، برای آسیب شناسی بحران های اجتماعی این بود که «فقر بیداد می کند»، « خودکشی واویلا کرده»، «اعتیاد خانمان سوز شده است»، «طلاق سرسام آور شده است» و نه تعریفی برای آسیب ها می دانستند و نه راهکاری داشتند و همه دستگاههای متولی در حوزه های تخصصی، در سطح کشور رتبه های آخر را کسب می کردند و نمایندگان، استاندار، فرمانداران و سایر مدیران استان، منفعت معامله گریها را بر مصلحت مردم ترجیح داده و هنوز هم می دهند، باید شما هم کودکان کار را  در تعقیب قضایی قرار دهید. آنگاه که سوال نمی کنی وظیفة اورژانس اجتماعی و دفاترش چیست و سازمان بهزیستی را نامسئولانه به بهزیستی شهرستان بویراحمد می دهید و سرخوش از اجرای اوامرتان توسط بهزیستی بیچاره شدة استان، بر قدرتتان می نازید، باید هم چنین فرمایشات رسوا کننده ای برای این مردم مقهور شده بدهید؟ وقتی صدای استاندارِ (سابق) پر طمطراق استان از نحوة هزینه شدن اعتبارات پژوهشی استان بلند می شود و دادرسی پیدا نمی  شود، باید شما هم تصور کنید که دستور بازداشت و قضایی شدن جانیان ایالت تگزاس را  صادر نموده اید؟ وقتی استاد دانشگاه این استان، پایان نامه ی 45 صفحه ای را برای کارشناسی ارشد و دریافت فلان مبلغ در حوزة آسیب های اجتماعی تأیید می کند، باید کودک کار را در عرض «راهزن سر گردنه» فرض کنید؟
خواهشاٌ به این مردم و افکار عمومی بگوئید که تعریف جرم چیست و مجرم چه کسی است؟ به این مردم و افکار عمومی بگوئید که کودک کار کیست و چه عواملی در بوجود آمدن این معضل اجتماعی دخیل هستند؟ به این مردم و افکار عمومی بگوئید که چرا مدیران و رؤسای دستگاههای متولی آسیب های اجتماعی در جلسات استانی و شهرستانی هیچ حرفی برای برون رفت از این مصائب ندارند؟ اصلاً واحد حقوقی بهزیستی چکاره هست که بتواند از کودک کار اعلام جرم کند؟
جای نگرانی و بلکه تأسف است که فرماندار مرکز استان به جای حل مسئله، پاک کن به دست گرفته و صورت همه مسائل را به تبعیت از دولت، پاک می کند تا مثلاً جلسه ای گرفته و موضوعی را معین کرده و راهکاری برای حل آن صادر کرده است. جای نگرانی و بلکه تأسف است که احیاناً خوانندگان سخن شما در خارج از این استان باورشان شود که در این استان هنوز جهل و بیسوادی در کنار فقر و نداری مانع توسعه این استان است. جای نگرانی و تأسف است که انتخاب مردم استان، نه عقل و تدبیر است و  نه علم  و تخصص. جای نگرانی و تأسف است که مردم استانمان باور کرده اند که باید همیشه در دو قطبی بودن سیاست، در محروم بودن از رفاه، در کوتاه آمدن از حقوق تضییع شده، در تحمل نالایق ترین مدیران، در گسترش آسیب های اجتماعی سنتی و نوظهور، در مرزبندیهای سردسیری و گرمسیری و متأسفانه در برهوت مدیریت باید گرفتار باشند.
آقای فرماندار؛
آسیب های اجتماعی از جمله تخصصی ترین حوزه هایی است که برای سازمان بهزیستی حکم دانشگاه دارد. در این حوزه باید متخصصینی در رشته های جامعه شناسی، آسیب شناسی اجتماعی، روان شناسی، مددکاری اجتماعی و انسان شناسی اجتماعی تحقیق کنند، فرضیه دهند، راهکار پیدا کنند، آسیب شناسی کنند و نتایج را عملیاتی کنند. گرچه در این سالها هیچ کدام از اینها نه تنها صورت نگرفت بلکه با افضات غیر تخصصی و نامسئولانه امثال جنابعالی، مغفول مانده اند و بر دستاوردهایی که بزرگان و اندیشمندان این علوم داشتند، چوب حراج زدند. کودک کار نتیجه ضعف و فقر مدیریت در این شهرستان و هر جایی است که وجود دارند. کودک کار نتیجه انتخاب مدیرانی است که برای انتخاب شدن، شام مفصل داده اند و سکه و سیم و زر تقدیم کرده اند و خدمات دستگاههای اداری خود را با هماهنگی سیاست مداران به تاراج می دهند. کودک فقر نتیجه عدم مطالبه گری حق مردم توسط استاندار و فرمانداران از مدیران دستگاههای اجتماعی است که دلخوش به تجمع های گروهی هم ساز و آواز هستند که در جشن پیروزی فلان کاندید، سوت بلبلی می زدند و در محل کار هم شیرینی و شکلات می دادند. کودک کار نتیجه نابرابریهای اجتماعی است. نتیجه فروش پُست های مدیریتی است. نتیجه بی عدالتی در واگذاری خدمات رفاهی و اداری است. نتیجه بی عدالتی در واگذاری تسهیلات کم بهره در دستگاههای خدمات رفاهی است. نتیجه محرومیت نیازمندان و معلولان و بی سرپرستان از حقوق و خدمات قانونی شان است. کودک کار نتیجه جلسات مستمری است که هیچگاه هیچ نتیجه ای نداشتند و کسی نپرسید چرا باز هم جلسه.
آقای فرماندار؛
نه شما و نه هیچ مسئولی نمی تواند کودک کار را به مرجع قضایی معرفی کند. چرا که او به مرجع وجدانهای خفتة مدیرانش معرفی شده است. شما حق اظهار نظر در مورد کودک کار را ندارید، چرا که کودک کار به دنبال لقمه نانی است برای خانواده ای که با مرزبندیهای سیاسی و انتخاب مدیران با مشی سیاسی کاری، والدینش را از حداقل مقرری و مساعدتهای رفاهی- اجتماعی محروم کرده اند. شما نباید پیرامون کودک کار اظهار نظر کنید، چرا که کودک کار در چهار راههای بی مسئولیتی و پشت چراغ قرمزهای بی کفایتی مدیرانی گرفتار شده که برای تحصیل، درمان، اشتغال، رفاهیات، فرهنگ، ورزش و آینده شان هیچ برنامه ای ندارند.
با این حال آقای فرماندار؛
جرمشان چیست؟ چهرة شهر را مکدر نموده اند؟ اینکه در جلسات تخصصی، شما باید پیرامون آسیب های اجتماعی اظهار فضل کنید و مثلاً از بهزیستی به عنوان متولی اصلی آسیب های اجتماعی اظهار نظری نکنند، بدبختی استان نیست؟ به استناد کدام قانون باید محاکمه شوند؟ اینکه کسانی با وجود این همه پروندة تخلفاتی در دادسراهای استان و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و ... را مدیر و رئیس مهمترین دستگاه متولی رفاه اجتماعی معرفی می کنید، تخلف نیست؟ شرح وظیفه ی واحد حقوقی بهزیستی چیست؟ نقش دادگستری در کنترل، کاهش  و پیشگیری از معضل کودکان کار چیست؟ شهرداری چه وظیفه را در مقابل با این آسیب اجتماعی دارد؟
و نهایتا آقای فرماندار؛
این کودکان در هیچ محکمه ای محاکمه نخواهند شد و شماها هم در هیچ جایگاهی مؤاخذه نخواهید شد تا مردم استان و شهرستان بویراحمد، هر دو معضل کودک کار و مسئولان ناتوان را در سبد اجتماعی زندگی شان داشته باشند.

---------------------------------
روز (دوشنبه بیستم خرداد ۹۸ ) جلسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان بویراحمد برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در این نشست ، فرماندار بویراحمد ضمن خوشامدگویی به اعضای حاضر در جلسه ، به بیان مطالبی پیرامون اهمیت و موارد مرتبط با جلسه پرداخت.
شاهرخ کناری با اشاره به لزوم سر و سامان دادن به وضعیت ناخوشایندی که کودکان کار و خیابانی برای سیمای شهر یاسوج بوجود آورده اند ، بیان کرد : لازم است واحد حقوقی ادارات بهزیستی و شهرداری یاسوج فعال و علیه کودکان کار خیابانی اعلام جرم کنند.
 کناری افزود: همچنین بهزیستی استان نسبت به شناسایی وجمع آوری کودکان کار با هماهنگی نیروی انتظامی وشهرداری اقدام نماید.
وی ادامه داد: در بحث شناسایی وجمع آوری کودکان کار دنبال حرف و شعار نباشیم بلکه به فکر ایجاد راهکار و برون رفت از مشکلات باشیم.
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: در بحث بودجه اوقات فراغت کودکان کار اگر اداراتی مثل بهزیستی وشهرداری با کمبود بودجه و کمک مواجه شدند کمک و حمایت خواهیم کرد.
 کناری در ادامه افزود: در بحث حمایت تسهیلاتی از کودکان کار جهت برون رفت از مشکلات موانع بانکی و تسهیلاتی را مرتفع خواهیم کرد.
فرماندار بویراحمد خطاب به کمیته امداد بیان داشت: در صورت شناسایی کودکان کار و تذکر به خانواده های آنان در خصوص ارشاد فرزندانشان دربحث تکدی گری اگر با مقاومت خانواده هایشان مواجه شدید به عنوان اهرم فشار آن ها را از پوشش خارج کنید.
وی افزود : طی دو هفته آینده واحد حقوقی بهزیستی استان و شهرداری یاسوج با هماهنگی دادگستری استان نسبت به شناسایی و معرفی کودکان کار به محاکم قضایی اقدام مقتضی بعمل آورند و گزارش کاری به این فرمانداری ارائه نمایند.
فرماندار بویراحمد در پایان گفت : با توجه به اینکه شهر یاسوج از نظر مهاجرپذیری در کشور پنجم و از نظر اوردگاه آبی در ایران اول است باید از نظر وضعیت سیمای شهری و بحث حاشیه نشینی نگاه ویژه ای از منظر عمومی به آن انجام گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

لابل
Iran, Islamic Republic of
احسنت
rashednasab
Iran, Islamic Republic of
با این ادبیات مخالفیم و در جامعه این نوعی پرخاشگری از روی کینه و حسد میباشد ما طرفدار این شیوه مدیریت و این فرماندار هم شاید نباشیم مواظب باشیم انتقادات را با تخریب غاطی نکنیم بحث بعدی وضعیت اسف بار که حداقل در سر این چهار راهها همه شاهد و نگرانیم که بخشی بخاطر حاشیه نشینی بخشی ضعف متولیان مباحث اجتماعی و بویژه امور پرورشی و فرهنگی از دانشگاه تا آموزش و پرورش تا فرهنگ و ارشاد و مبلغان دینی وظیفه دارند ولی بجرات میتوان گفت کار حساب شدهای تاکنون بخوبی انجام نگردیده امیدواریم چاره اندیش گردد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مرحبا . عالی بود .‌متن سرشار از دغدغه بود و پاسخ خوبی به گفتارهای نابخردانه مدیران بی لیاقت و بی سواد بود .‌
سید
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیران بی لیاقت براساس سیاسی، جناحی، رابطه بازی، قوم گرایی و ... انتخاب می شوند، و شایستگی و توانمتدی و .... هیچ ملاک و ارزشی نداشته باشد، باید فرماندار یک شهرستان مرکز استان، پیشنهادات بیهوده، و بدون کارشناسی ارائه دهد.
Iran, Islamic Republic of
مدیران نالایق تا کی خدایا شایسته سالاری چی شد
فرخي
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر محدث به تمام وكمال حق مطلب را ادا كردي . ژن هاي خوب! ومديران بشدت نالايق وطايفه اي دولت تدبير واميد وهفت سال بي اعتدالي در استان را به زيبايي هرچ تمام به نمايش گذاشتي
عسکری
France
متاسفم برای سایت وزین کبنا که اجازه انتشار چنین توهین نامه هایی رو صادر میکنه از هر کسی که با نوشتن حسادت و کینه خودش میخواد خودشو مطرح کنه که اینچنین تمام نهادها و دستگاه‌های استان رو زیر سوال میبره و باید حق بدیم به تمام کسانی که در این مقاله به عنوان مجرم نام برده شده که باید از این آقای هتاک به دادگستری استان شکایت کنند
محمودی
Iran, Islamic Republic of
همه ما پشتیبان آای استاد محدث هستیم. برو چندتا کتاب بخون بعد همه با هم بروید و از ایشان به دادگستری شکایت کنید
محمد
France
واقعا جای تاسف داره که چنین الفاظ و مقالات رکیک و بی محتوا در سایت کبنا نشر داده میشه
کرم نیا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شماها نمی دانید که مکشلات اجتماعی را باید با تدبیر حل کرد و فعلا چنین چیزی در بین مدیران استانی ما نیست. این الفاظ رکیک نیست. من چندبار این مطلب را خواندم. فکر می کنم که شما مطلب دیگری را خوانده ای. خیلی علمی و البته محکم و تخصصی بود
از استانداری t
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه شیر پاکی که خوردی. تا کی باید توهین های این مدیران را بپردازیم؟ جناب کلانتری دیگه بس است. بخدا این ادبیات تاوان فرهنگی برای ما دارد. خیلی احساس حقارت کردم. آخه کودکار یک آسیب هست نه یک جرم که پیگیری قضایی بشود.
علی
France
جناب محدث تشریف بردین رو فلکه استانداری و راهنمایی که ببینی این بچه ها چه رفتار توهین آمیزی با مردم دارن و آیا میدونی که بیشتر این کودکان از خانواده هایی بعضا با درآمد خوب هستن ولی متاسفانه به دلیل. درآمد خوب با تشویق خانواده میان تو این مکان‌ها ولی احساس میکنم احتمالا یکی از همین ها با شما هم رابطه فامیلی داره که اینگونه مقاله توهین آمیزی رو فرستادی چون بخدا بیشتر راننده ها عصبی شدن از دست این افراد و کار آقای فرماندار بسیار عالی بود
منصوری
Iran, Islamic Republic of
احسنت
منصوری
Iran, Islamic Republic of
واقعا معلومه که حفهای شما از روی غرض وکینه بوده والا کسانی که قدرت درایت وتشخیص داشته باشند میفهمند که آقای کناری یکی از نخبه های استان هم در زمینه علمی وهم درمینه سیاسی ومدیریتی میباشد
علی
France
جناب محدث تشریف بردین رو فلکه استانداری و راهنمایی که ببینی این بچه ها چه رفتار توهین آمیزی با مردم دارن و آیا میدونی که بیشتر این کودکان از خانواده هایی بعضا با درآمد خوب هستن ولی متاسفانه به دلیل. درآمد خوب با تشویق خانواده میان تو این مکان‌ها ولی احساس میکنم احتمالا یکی از همین ها با شما هم رابطه فامیلی داره که اینگونه مقاله توهین آمیزی رو فرستادی چون بخدا بیشتر راننده ها عصبی شدن از دست این افراد و کار آقای فرماندار بسیار عالی بود
فرید
Iran, Islamic Republic of
نویسنده عزیز نوع نگاه شما به قضایا کاملا متفاوت هستش و دقیقا مشخصه از یه جای میسوزی.
نحوه صحبت کردن شما مشخصه که مفهوم آسیب اجتماعی رو بلند نیستین بیش تر از این هم انتظار نمیره ....
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
دکتر کناری انسانی شایسته کوچک نفس و دل سوز مردم هستش در وقایع سیل اخیر و تلاش های شبانه روزی ایشون به همین زودی از یادتون رفت.
دکتر عزیز خداوند پشت پناه شما و تمام خدمتگذاران بی منت به مردم.
پیروز و سربلند باشین ان شاءالله.
واقع بین تر
Iran, Islamic Republic of
و را خدا اگه سواد نداری چرا حرف میزنی؟ سیل و این موضوعی که نویسنده مطرح کرده چه ربطی به هم دارنند؟ در جریان سیل که دیدیم همت ایشان را. به محضی که یه قطره باران می آمد، آب و برق و گاز و تلفن همه با هم قطح می شدند. تمام کوچه و خیابانها با اینکه یاسوج همه شیب هست اما آب در خونه ها بود. بس کیند
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همه از دست این بچه های سر چهارراه ها عاطی شدن و بسیار خوبه این معظل حل بشه تا جایی که ما رصد می کنیم فرماندار بویراحمد بسیار دغدغه مند و پای کار هست . شما هم ادبیات نقدت را درست کن برادر محترم
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
یا کودک کار بوده ای یا این کودکان از اشناهانتونه
Iran, Islamic Republic of
سپاس از جواب حضرتعالی..
مدیران نا کارامد ....
یاسر
Iran, Islamic Republic of
ادبیات نویستده فراتر از یک نقد و به عقده گشایی شبیه است، بالاخره انتخابات نزدیک و بی اخلاقی ها بیشتر
عشایر
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت نویسنده ولی جناب فرماندار درست ایگو ،عادت کردنه وگدایی
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما که خوب تیم خادمی را کوبیدی
غلام
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اقای کناری لیسانس و فوق لیسانس ادبیات از دانشگاه ازاد گرفتن چطور ب خود اجازه میدهند راجع به یک موضوع پیچیده اجتماعی اظهار نظر غیر واقع بینانه کنند
حل ریشه ای مساله کودک کار یک موضوع است و. جمع اوری اجباری و دستوری انها از کف خیابان موضوع دیگر
کبنا لطفا انتشار بده
سیدامیرمحمدمحدث
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت دلسوزان کم یاب استان که فارغ از بازیها و معاملات سیاسی در پی رشد و تعالی اقتصادی و فرهنگی مردم محروم این استانند ، مردمی که اکثریت در حداقل های زندگی خود مانده اند ولی مدیران فاقد تدبیر د درایت مکرراً جلساتی با هزینه های سرسام آور که . هم فراتر میرود برگذار میکنند که خروجی آن غیراز چند عکس یادگاری و بازاری برای برخی رسانه های وابسته جهت نشر خبر چیز دیگری ندارد ، از کامنت های برخی از خوانندگان متن متوجه وخامت حال این استان شدم ، استانی که درد های خود را فراموش کرده و هرجا که دادی برای مطالبه حقشان هم سر داده شود اینگونه تفسیر میکنند و نظر میدهند .
از دید یک حقوقدان موضوع جرم و تعاریف و مصادیق جرم را خدمت فرماندار فاقد دانش حقوقی این استان معروض میدارم ، فرماندارمحترمی که لابد هیچ مشاور حقوقی نه در کنار ایشان وجود دارد و نه در دستگاه موضوع بحث که بتوانند مانع بیان چنین سخنان تاسف باری شوند .
سوال این است که چه کارهایی جرم تلقی می شودو دقیقا مفهوم جرم چیست و محدوده کارهای مجاز افراد جامعه کجاست؟ برابر قانون مجازات اسلامی تمامی جرایم، مشخص شده و در قانون آمده است وبا تعریف واضح از مفهوم جرم می گوید هر فعل یاترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود. بنابراین اولین چیزی که باید به آن توجه کرد، این است که جرم بی شک تنها، انجام کار نیست. در برخی مواقع عدم انجام کار نیز جرم است؛ مثلا کار کودکان در معابرعمومی و تامین معاش خانواده مستمند خویش از یک طرف معضل اجتماعی است و از طرف دیگر ضعف دولت حاکمه که مسئولیت رفاه اقتصادی و تامین معیشت مردم را عهده دار است و هر دو بدلیل ضعف مدیران و کم سوادی آنها و نداشتن ضابطه جهت تصدی پست های دولتی میباشد و این اقدام کودکان کار جرم تلقی نمیشود و از طرفی عدم مسئولیت پذیری مدیران و عدم انجام امور محوله که باعث بروز چنین خسارات و محرومیت هایی به استان و کشور شده و ظرف هفت سال کشور از لحاظ اقتصادی پسرفت داشته است میتواند جرم تلقی کرد و این ترک فعل، جرم محسوب می شودنه فعل کودکان کاری که از سر ناچاری دنبال تامین معاش خواهران و مادران خویشند .
پس اولین شرطی که به ذهن می رسد این است که آن جرم در قانون بیان شده باشد. ذکر جرم در قانون به اصطلاح حقوقدانان عنصر قانونی جرم نامیده می شود؛ بنابراین اگر موضوعی در قانون نیامده باشد قاضی نمی تواند آن را جرم بداند و یا کیفر تعیین کند . (بین کودکان کار و متکدیان تفاوت وجود دارد)
دومین عنصری که باید توسط محکمه رعایت شود واز عوامل مهم تشکیل جرم می باشد ، عنصر معنوی جرم است. براساس این عنصر اگر شخص در ارتکاب یک عمل قصد ونیت مجرمانه نداشته باشد وعملی که انجام می دهد از روی قصد و غرض و ارتکاب جرم نباشد ، جرم محقق نمی شودقصد کودکان کار غیر از کسب نان حلال و تامین معاش خانواده چیز دیگه ای نمیتواند باشد .
سومین عنصر متشکله نیز عنصر مادی است. یعنی جرم باید در عالم واقع فعلیت پیدا کند، به‌عنوان مثال مالی از طرف برده شده، کاغذی جعل شده باشد یا بازتاب خاصی که به‌واسطه آن عنصر مادی جرم تحقق یابد انجام شود.
در ادامه گریزی به مبحث کودکان کار و آمارهای منتشره میزنیم تا دلایل دغدغه جناب دکتر محدث که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ عملی واجد اظهارنظر در زمینه چرایی و چگونگی ازدیاد کودکان کار و واجد شرایط جهت ارائه راهکارهای تخصصی برای برون رفت ازاین معضلات اجتماعی هستند،روشن تر شود .
کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند، به طوری که این امر آن‌ها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربهٔ دوران کودکی بی‌بهره می‌سازد.
کار کودک در درجات مختلف در طول تاریخ وجود داشت اما با آغاز سوادآموزی همگانی و تغییراتی که در شرایط کار طی صنعتی شدن به وجود آمد و ظهور مفاهیم حقوق کارگر و حقوق کودکان مورد نقد و بحث عمومی قرار گرفت. کار کودکان همچنان در جاهایی که سن ترک مدرسه پایین است شیوع دارد.
بر اساس آمار سازمان جهانی کار (ILO)، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از کودکی می‌شوند. طبق این آمار ۱۲۰ میلیون نفر از آن‌ها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد این کودکان در آسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و ۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند. این آمار نشان میدهد که در قاره های فقیرتر که از لحاظ اقتصادی و مدیریتی ضعیف هستند شیوع بیشتری دارد .
کدام قانون و کدام مدیرمیتواند آنها را مجرم قلمداد نماید ؟
چرا این استان با این همه منابع مهم و تاثیرگذار فاقد منابع مدیریتی می باشد؟ و چرا علیرغم داشتن افراد دارای مدارک علمی اینقدر ضعف سواد و تخصص داریم و چرا بخاطر حفظ منافع شخصی حاضر به تملق از مدیران نالایق و کشتن آزادگی خود هستیم؟ مگر غیرازاین است که اعا میکنیم حسین(ع) سر در راه آزادگی دادند و فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید ؟ پس دردناکی حال این کودکان محروم را بفهمیم و بجای مجرم خواندن آنان ، وضعیت کارو تحصیل و معیشتشان را سروسامان دهیم و سایه مدیران نالایق،کم سواد و احساسی را که برخی نمایندگان بخاطر بازیهای سیاسی در مناصب مدیریتی گماشته اند را از سر مردم مستمند و محروم این استان دور کنیم.
یه دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب محدث .اول سلام خدمت حضرتعالی و خوانندگان سایت و بخصوص مقاله جناب شما..عرض کنم اگه قرار نقد بفرمایید خود آدابی دارد و اسلوبی...موضوع نقد ،ادبیات نقدگویی و هدف نقدگویی و نتیجه ای که باید از نقد گرفت کجای مطلبتان جای دارد ...اصلا مگه جناب کناری چی گفتند که شما رو چنین غضبناک فرموده....بجز برنامه ریزی هدفمند در این خصوص و توصیه به راه حل اساسی در رابطه با کودکان کار ....هرچند که بعضا خیلی شان بزهکارند ..ما از نقد حضرتعالی جز خشم ،کینه و هتک حرمت ،توهین . به مصادره بردن آبروی افراد چیزی عاید نشدیم که بر معلومات اکابری ما بیفزاید..ادبیات نقد را اینگونه نشنیده بودیم.از کی کینه داری " از مسئولینی که بهتون پست ندادن و به حاشیه بردنتون یا از سیاسیون...از همکارانتون یا از دوستان سیاسی خود ....اصلا از کدام طیف سیاسی هستید ...یه روز چپی هستی و شبش راستی و فردا صبحش میانه رو وعصرش صرفا میگی همه به کنار جز فلانی و بهمانی...آخه برادر من؛ شما اول بگو خود چکاره ای؟! چه میخوای ...مدیرکلی ، معاونت...و...و...؟
مدیر کل قبل و فعلی بعد از آقای اتابک هر دو از بستگان نزدیک شما بودن ..به نظر خودتون آتابک با شما همراه نبود ولی بستگان خودتان چرا به شما بی توجه بودن ؟ چرا بیخود به این و اون حمله میکنی در صورتی که اصلا نمیدونی هدفت چیه..و چه میخوای...پیشنهاد بنده اینه که هدفت رو مشخص کن در راستای اون با ادبیات معقول و عامه پسند حرکت کن ‌...تمام جملات شما دو مفهوم رو رسوند که از اصل موضوع نقد فاصله ها دارد اول ....بِغضی فروخرده در ناخوآگاه(همان ناکامی ) و دیگری خودابرازی منفی گونه....دوست من این راه و روشش نیست شما اگه دغدغه اسیب های جامعه رو داری و در این زمینه استادی تشریف ببرید فرماندار شهرت رو در این موضوع همراهی کن به عنوان کسی که هم کارشناس بهزیستی هست و هم به عنوان یه دلسوز کودکان کار ...اونوقت ببینید نتیجه میگیرید یا خیر ...نه که به همه اتهام و ...و.و..و بزنید .نا سلامتی شما خود جامعه شناسید.!! اول باید آسیب طرز گفتمان خود رو اصلاح بفرمایید بی خیال کودکان کار فعلا...این ظاهرا بسیار در اولویت اقدام هست تا اونا....وقتی شما به عنوان یه مددکار اجتمایی بخواهید اینگونه دلسوزی کنید وای به حال مردمی که از مددکاری چیزی نمیدانند و ...و....همان بهتر که کودکان کار کنند و بی سامان و ما هم بر سر صندلیمان بدون نظرو نقدی لم بدیم .من الله توفیق
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1