تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۴۱۰۳۸۶
عضو شورای شهر لنده با اشاره به مشکلات منابع طبیعی این شهرستان گفت:

300اصله بلوط در آتش سوخت/برای 70هکتار منابع طبیعی لنده فقط دو نیرو داریم

۳
۰
300اصله بلوط در آتش سوخت/برای 70هکتار منابع طبیعی لنده فقط دو نیرو داریم
کبنا ؛
عطب الله آهنجان عضو شورای شهر لنده در سخنان خود به منابع طبیعی وسیع در استان اشاره کرده و گفت: آنچه مناطق کهگیلویه و بویراحمد را نسبت به مناطق مختلف کشور متمایز می کند با استان های دیگر، همین منابع طبیعی است.
آهنجان ابراز داشت: حفظ سرمایه عظیمی که بتواند برای آینده نسل های مختلف ماندگار باشد و یکی از شاخصه هایی که می تواند در بهبود وضعیت کسب و کار مردم تاثیرگذار باشد منابع طبیعی و ملی و این جنگل های بلوط تنومند است.
وی گفت: استاندارهای جدید و قدیم، دوی شما اهل مطالعه اید و مستحضر هستند که آینده ایران عزیز را باید نظام قدرتمندی منهای نفت دید.
آهنجان بیان داشت: از شاخصه های اقتصادی، منابع ملی است که متاسفانه مشکلاتی وجود دارد و بی توجهی هایی می شود که دل دلسوزان نظام و مردم را به درد آورده است.
عضو شورای شهر لنده اظهار داشت: اگر رویکردی که در نظام اجتماعی ما وجود دارد تا ده سال آینده همین روند باشد، در منابع ملی ما چیزی به نام نقطه نعمت وجود نخواهد داشت. دیروز در یک نقطه از شهر لنده، حدود 300 اصله درخت بلوط که بعد از 30 سال ثمر می دهد در آتش سوخت. این سیصد اصله درخت یک سرمایه هنگفت و عظیمی برای مردم بود. من در شورای حل اختلاف شهرستان کار می کنم متاسفانه تا الان ندیدم ده نفر، یا حتی یک نفر به جرم آتش سوزی های گسترده محاکمه بشود. تا درس عبرتی برای دیگران باشد.
اهنجان ابراز داشت: یکی از مشکلات عمده شهرستان لنده این است که لنده تبدیل به شهرستان شده است، و در چارت سازمانی شهرستان 20 پست سازمانی تعریف شده است، و 20نفر کار می کنند،برای منطقه ای که 70 درصدش منابع ملی است. اما از این 20نفر ، 8 نفر کار می کنند و 2 نفر هم نگهبان هستند.
وی گفت: دومین مشکل این است که باید به صراحت عرض کنم، در کمیته برنامه ریزی استان مدیرکل شما باید این را در فرهنگ مردم و برای متولیان امر جابیندازد که حیات جامعه آیندگان برگرفته از منابع طبیعی است. چطور است برای اداره ای که خروجی مثبتی برای مردم ندارد 50 پست سازمانی تعریف می شود، ولی برای حفاظت از 70هکتار سرمایه ملی فقط دو نفر را داریم.منطقه گسترده ای مثل قیام، موگرمون، کسی را نداریم که از منابع طبیعی نگهبانی بدهد و دفاع کند.
آهنجان بیان داشت: در همه جای دنیا برای 2 هکتار 1نفر محیط زیستی از این منابع مراقبت می کند، آنوقت ما برای 12هکتار 1نفر را برای سه ماه قرار داد می بیندیم و  بعد از آن هم کسی نیست.
عضو شورای شهر لنده گفت: سومین مطلبی که می تواند در این منطقه اثرگذار باشد، این است که کارشناس منابع طبیعی در شهرستان لنده وجود ندارد، 60درصد از درختان بلوط به لحاظ مشکلات خشکسالی خشک شده اند، اگر این روند ادامه پیدا کند،قطع یقین ما مثل قضیه کرمانشاه با مشکل روبرو می شویم.
وی اظهار داشت: توقع و انتظار این است که سطح کارشناسان را در مناطق افزایش دهید و در کمیته برنامه ریزی سازمان مرکزی و در چارت سازمانی این را تعریف کنید.
عطب الله آهنجان سومین موضوع مورد بحث را تخریب حریم رودخانه ها و ابهام مدیریتی عنوان کرد و گفت:یکی از مرزهای طولانی شهرستان رودخانه مارون هست که از روستاهای چرام، دشمن زیاری سرچشمه می گیرد، کنار رودخانه مارون زمین های بسیار وسیعی وجود دارد که بستر رودخانه است.
آهنجان اینگونه ادامه داد: مالکیت زمین از آن منابع طبیعی است اما مردم در این بخش ها کشت و کار کرده اند، اما کارخانه های سنگ شکن این بخش ها را تخریب کرده اند، که باید این را تعیین تکلیف کنید،یا باید منابع آب متولی باشد، یا مردم یا منابع طبیعی متولی باشد که این قضیه به جایی ختم شود. اینطور نمی شود که عده ای درخت کاری می کنند، عده ای برنج کاری می کنند، بعد باران می آید و می بینیم که مسیر رودخانه عوض شده است.
عطب الله آهنجان ابراز داشت: مطلب چهارم این است که بر اساس نقشه هوایی در 1347 که منابع ملی بعد از قضیه اصلاحات ارضی از زمین های کهگیلویه و بویراحمد گرفته است،60درصد زمین های مردم در قالب زمین های ملی تلقی شده است . درحالی که مردم 300سال هست که در آنجا کشت و کار و کشاورزی می کنند.
آهنجان گفت: در سطح شهرها و روستاها بر اساس قانون و ماده واحده قرار بر این بود که باید زمین های سطح شهر به مسکن و شهرسازی تحویل دهید و زمین های سطح روستا را به بنیاد مسکن تحویل بدهید و مردم از طریق این دو نهاد اقدام کرده، پول زمین را بدهند و سند به نامشان شود.
وی بیان داشت: مسئله اینجاست که بنیاد مسکن از مردم پول گرفته و سند به آنها نداده، و از طرف دیگر می گویند این زمین ها جزو منابع ملی محسوب می شود. یکی از این روستاها روستای تنگ لنده است که حدود 100خانوار پول را به بنیادمسکن داده اند، پروانه هم صادر شده است،اما در نقشه خوانی و تهیه نقشه مشکل وجود دارد. از شما مسئولان محترم خواستاریم به این مشکلات هر چه سریعتر رسیدگی شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

لنده
Iran, Islamic Republic of
جناب حاج آهنجان عزیز ، اگر استخدام در کار باشه آیا آزمونی در کار هست امیدوارم که آزمونی باشه و حق کسی ضایع نشه
شیروان آسودی
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاجی
سرور
Iran, Islamic Republic of
ب قول سروری..په تو کارشناس منابع طبیعی هستی یامن...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1