کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد مطرح کرد

تولید و انتشار آلبوم موسیقی «شاهنومه خونی» و «هَی دو هَی دو»

25 خرداد 1398 ساعت 22:15

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو آلبوم موسیقی "شاهنومه خونی" و "هَی دو هَی دو" از سوی واحد موسیقی حوزه هنری این استان منتشر و روانه بازار شدند.


رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو آلبوم موسیقی "شاهنومه خونی" و "هَی دو هَی دو" از سوی واحد موسیقی حوزه هنری این استان منتشر و روانه بازار شدند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد،شریف اسلامی در این باره گفت: این دو آلبوم درزمینهٔ موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و ممسنی هستند که توسط این مرکز گردآوری و تولید شده‌اند.
وی بیان کرد: آلبوم موسیقی " شاهنومه خونی " روایت‌های مختلفی از آواز شاهنامه خوانی در استان داشته که پنج خواننده از پنج نسل در آن به اجرای آواز پرداخته اند.
اسلامی اظهار داشت: ابراهیم شریفی، فیض الله عارفی، فرامرز منصوری، بیژن رستمی و جواد طالبی گنجه ای اجرای آواز شاهنامه خوانی را در این اثر بر عهده داشته اند.
وی گفت: شاهنامه خوانی یکی از آئین های حماسی اصیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده که خطر فراموشی این آیین را تهدید می کند و بر این اساس در راستای حفظ این میراث و هویت فرهنگی منطقه اقدام به ثبت و ضبط این آواها کردیم.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: ساز نی چوپان یا پیشه نیز از دیگر داشته های فرهنگی این استان است که تعداد نوازندگان این ساز در استان هم اکنون کمتر از انگشتان دو دست بوده و همگی نیز در سن کهنسالی هستند و برای حفظ ملودیهای این ساز بومی اقدام به گردآوری، تولید و انتشار 51 ملودی نی محلی کردیم.
وی بیان کرد: نوازندگان نی محلی آلبوم "هی دو هی دو " سید محمد دژند و حسین خان احمدی هستند که دوران کهنسالی را طی می کنند.
وی با اشاره به خطر هجوم موسیقی های غربی و مغایر با فرهنگ منطقه و گرایش به سمت این نوع موسیقی ها، هدف از تولید این دو اثر را تقویت فرهنگ بومی و موسیقی اصیل حماسی این خطه و مقابله با هجوم موسیقی مبتذل و بازاری عنوان کرد.


کد مطلب: 410374

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410374/تولید-انتشار-آلبوم-موسیقی-شاهنومه-خونی-ه-ی-دو

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1