تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۴۱۰۲۲۷
کبنا گزارش می‌دهد

تحویل مدرن ترین سامانه پدافند هوایی کشور به ارتش

۰
تحویل مدرن ترین سامانه پدافند هوایی کشور به ارتش
کبنا ؛
 سامانه پدافند هوایی 15 خرداد به عنوان مدرن ترین سامانه موشکی پدافندی کشور که قابلیت توانایی و کشف و انهدام همزمان 6 موشک را از فاصله 85 کیلومتری دارد، همزمان با سالروز قیام 15خرداد و با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی پدافند ارتش رونمایی و تحویل ارتش جمهوری اسلامی شد.
به گزارش کبنا، سامانه موشکی 15 خرداد که از موشک صیاد- 3 بهره می گیرد می تواند 6 موشک را همزمان در 85 کیلومتری رهگیری و در فاصله 45 کیلومتری منهدم کند. این سامانه اولین سامانه‌ تحویلی به ارتش پس از تشکیل "نیروی پدافند هوایی" است که هفتم خرداد ماه امسال با پیشنهاد مشترک ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) به‌عنوان چهارمین نیروی ارتش تشکیل و با حکم فرمانده کل قوا امیر صباحی فرد نیز به‌عنوان فرمانده این نیرو منصوب شد.از دیگر ویژگی‌های این سامانه، می‌توان به قابلیت تحرک‌پذیری آن اشاره کرد، به‌گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از 5 دقیقه است. علاوه بر این، سامانه 15 خرداد می‌تواند اهدافی مانند جنگنده‌ و پهپاد را در فاصله 150 کیلومتری کشف و در فاصله 120 کیلومتر آن ها را ردگیری کند. کشف انواع اهداف پنهان‌کار در فاصله 85 کیلومتری و ردگیری آن ها در فاصله 45 کیلومتری از دیگر خصوصیات اعلام‌شده این سامانه پدافندی است. نکته قابل توجه دیگر در سامانه 15 خرداد، افزایش توان کشف و انهدام اهداف و همچنین برد عملیاتی موشک‌های صیاد‌ــ‌3 است که نسبت به نمونه‌های قبلی افزایش به‌مراتب بیشتری داشته است.
به گزارش تسنیم، سامانه‌های تلاش نیروی پدافند هوایی ارتش و صیاد‌ــ‌2 سپاه توانایی کشف و درگیری همزمان با 3 هدف را داشتند که در سامانه 15 خرداد این توانایی به کشف و درگیری همزمان با 6 هدف ارتقا یافته است، همچنین موشک صیاد- 2 توانایی انهدام اهداف در برد 75 کیلومتر را داشت که این قابلیت نیز در موشک صیاد- 3 به 120 کیلومتر رسیده ضمن این که سامانه 15 خرداد با بهره‌گیری از پرتابگرهای 4 فروندی توان مضاعفی را در اختیار آن قرار می‌دهد.
همچنین به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، در این مراسم امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح پروژه سامانه سلاح پدافند هوایی «15 خرداد» که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده، گفت: در شبکه جامع پدافند هوایی کشور لازم است گستره‌ای از سامانه‌های پدافند هوایی با بردهای مختلف از چند کیلومتر تا چند صد کیلومتر به‌کار گرفته شوند و با وجود تحریم و در اختیار نداشتن این گونه سامانه سلاح‌ها از طرف کشورهای دیگر، بومی‌سازی این سامانه از طریق طراحی و توسعه در داخل کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد تا بتوان پوشش دفاعی مناسبی را در مقابل تهدیدهای مختلف هوایی با قابلیت عملیاتی بالا برای مقابله با سلاح‌های استراتژیک دشمن از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادارگریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپادها ایجاد کرد، در این میان نقش سامانه‌های برد بلند و متوسط کشور در بازدارندگی از تهاجم دشمنان و تهدید اهداف هوایی برای محافظت از تأسیسات حیاتی و شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است.
امیر سرتیپ حاتمی، قابلیت کارایی بالا در سطوح کنترل و هدایت عملیات، قدرت تحرک‌پذیری بالا و زمان عکس‌العمل کوتاه را از ویژگی‌های دیگر سامانه "15 خرداد" اعلام کرد و گفت: این سامانه در برد عملیاتی بالا و ناحیه کشندگی گسترده (با اهدافی که در محدوده ارتفاع تا 27 کیلومتر و در برد 7 کیلومتر تا 75 کیلومتر قرار دارند) می‌تواند درگیر شود.  
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1