تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۴۱۰۱۸۸
گزارش|

جنگل‌های غرب سوخت، بالگرد نیامد

۰
جنگل‌های غرب سوخت، بالگرد نیامد
کبنا ؛باز هم جنگل‌های غرب ایران در آتش سوخت و بالگرد نیامد؛‌ همان سریال تکراری که سال‌هاست بلای جان جنگل‌های ایران شده است. عده‌ای جنگل و مرتع را سهواً و یا عمداً به آتش می‌کشند و چشمانی در انتظار امداد هوایی و بالگرد به آسمان خیره می‌ماند و ناامیدانه باید با سر شاخه و بیل و کلنگ به جنگ آتش بروند.
اما این‌بار شعله‌های آتشی که از عصر روز پنجشنبه به جان کوهستان‌ها و جنگل‌های بهبهان افتاده بود، بامداد روز جمعه منطقه حفاظت‌شده خاییز و تنگ تکاب را هم فراگرفت. آتش به قدری وسیع بود که به‌گفته مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ارتفاع آن گاهی تا 3 متر می‌رسید و هر آنچه سر راهش بود سوزاند. ‌از نخلستان‌های مردم گرفته تا باغات انگور و خانه‌باغ مردم محلی در خاییز و جنگل‌های بلوط منطقه، همه در آتش سوختند. شدت حریق به حدی زیاد بود که برخی کاربران فضای مجازی مدعی شدند دود حاصل از این آتش‌سوزی تا اهواز هم کشیده شده اما مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان علت دود شدید در اهواز را آتش‌سوزی سایت دفن پسماندهای شهری اهواز در منطقه سفیره در جاده ماهشهر عنوان کرد که آسمان اهواز را خاکستری کرد. باوجوداینکه صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع حد فاصل بین 2 استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد از روز پنجشنبه طعمه حریق شد و سازمان جنگل‌ها و مراتع و فرمانداری بهبهان بارها درخواست بالگرد کردند اما مطابق معمول بالگرد تا 20 ساعت پس از وقوع حریق نیامد و وقتی هم آمد چون هرچه درخت و ماده سوختنی بود، سوخته و تمام‌شده بود تنها یک بازدید هوایی کرد و از منطقه خارج شد؛ اما یک ساعت بعد، این‌بار منطقه «باشت» در مجاورت همین محدوده و اراضی بالادست سد مارون که رویشگاه جنگلی است درگیر آتش شد. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع دراین‌باره گفت: ‌حریق تقریباً تا ظهر جمعه مهار شد اما نزدیک ظهر جمعه بالگردی از شرکت نفت به منطقه آمد که گفته می‌شود تنها نیروهای ما را به ارتفاعات منتقل کرده است، چون احتمال وقوع دوباره حریق به‌دلیل گرمای هوا وجود دارد. سرهنگ علی عباس‌ن‍ژاد درباره تأخیر بالگرد و اینکه چرا ستاد کل نیروهای مسلح، بالگردی به منطقه اعزام نکرده خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها هرساله هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد که در مواقع لزوم بالگرد‌های نظامی و انتظامی و یا هلال‌احمر برای اطفای حریق بیایند اما چون 2 سال است که حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم از سوی دولت صورت نگرفته گویا این‌بار بالگردها به این دلیل نیامدند و هماهنگ‌کننده ما در وزارت دفاع فقط موفق شد یک بالگرد از شرکت نفت را به منطقه اعزام کند.
او در ادامه افزود:‌ اعزام بالگرد به منطقه حریق، اعتباراتی لازم دارد چه هزینه سوخت و بیمه و چه مأموریت و حق‌الزحمه خلبان، ‌این‌ها نیازمند بودجه‌هایی است که مقررشده دولت آن را تأمین کند و ربطی هم به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ندارد اما گویا در دو سه سال گذشته این هزینه‌ها پرداخت‌نشده و با اینکه ما کارکرد بالگردهای نیروهای نظامی را در سال گذشته تأیید کرده و به مدیریت بحران اعلام کردیم اما هنوز هم درصدی از این بدهی‌ها پرداخت‌نشده است. این مقام مسئول علت حریق گسترده جنگل در بهبهان و بهمئی را صاعقه عنوان کرد اما هدایت‌الله دیده‌بان، ‌رئیس منطقه حفاظت‌شده خاییز به رسانه‌ها گفت: آتش‌سوزی تنگ تکاب به هیچ‌وجه ارتباطی با صاعقه نداشته و احتمالاً سهوی و یا عمدی رخ‌داده است.

آتش‌سوزی تنگ تکاب عمدی بود
محمد داسمه، فعال محیط‌زیست و وکیل دادگستری که از نخستین ساعات حریق در منطقه حضورداشته می‌گوید:‌ آتش‌سوزی اولیه که در اثر صاعقه بود در 3 نقطه اتفاق افتاد. یکی «کفش کنان» در مرز بهبهان و شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ‌بالنگستان که منطقه شکار ممنوع بدیل است و تنگ بیستوم و تنگ آب لنگی در خاییز؛ اما نیمه‌های شب یعنی بامداد روز جمعه حدود ساعت 4 صبح ناگهان آتش‌سوزی در بخش دیگری از منطقه حفاظت‌شده خاییز که کیلومترها با این مناطق درگیر حریق فاصله داشت، در 2 نقطه دچار حریق شد که افراد محلی می‌گویند 2 نفر را دیدند که اقدام به آتش‌افروزی کرده و از محل خارج شدند. او می‌افزاید:‌ تنگ تکاب و تنگ آب لنگی و علمدار کلاً در آتش سوخت و حوالی ظهر دیروز سرانجام خاموش شد. او افزود:‌ با کمک نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه گاز بیدبلند و کارخانه سیمان منطقه، آتش‌بری در منطقه ایجاد شد که نیروهای مردمی و محیط‌زیست و منابع طبیعی توانستند با این آتش‌بر جلوی پیشروی حریق را بگیرند اما تمامی باغات انگور و نخلستان‌های مردم در تنگ تکاب و درختان بلوط منطقه علمدار در آتش سوخت. 


زبانه‌های آتش به 3 متر رسید
غلامحسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز وسعت جنگل‌های سوخته در این حادثه را حدود 200 هکتار عنوان کرد و گفت:‌ هنوز دقیقاً مشخص نیست، چون فعلاً در حال اطفای حریق هستیم و احتمال وقوع حریق مجدد به‌دلیل شدت گرما در خوزستان وجود دارد اما حداقل 200 هکتار باید سوخته باشد. او افزود:‌ چون نیمی از منطقه درگیر حریق در استان ما بود، نیروهای محیط‌زیست و منابع طبیعی و نیروهای مردمی از شب تا صبح در حال اطفای حریق بودند اما دستگاه‌های اجرایی حضور پیدا نکردند و فقط پیگیری کردند. به گفته او زبانه‌های آتش در کوه خاییز در این استان تا 3 متر بود که گرمای هوا و باد آن را تشدید کرد. با اینکه حریق تا حد زیادی کنترل شده اما هنوز چند نقطه جدید دیگر در منطقه در حال سوختن است و خبری از بالگرد نیست. منطقه حفاظت‌شده خاییز و تنگ تکاب در دو سه‌‌ماه گذشته بارها خبرساز شده است. فعالان محیط‌زیست خوزستان از سازمان محیط‌زیست که مجوز گردشگری و ایجاد دهکده توریستی در این منطقه را صادر کرده بود به دادگاه شکایت کردند و موفق شدند این طرح را متوقف کنند. این منطقه زیستگاه کل و بز و پلنگ است و از پوشش غنی جنگلی و مرتعی برخوردار است./ همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1