کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فعال سیاسی اصلاح‌طلب کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز؛

انتخاب «زارعی» برای اصلاح‌طلبان بازی برد- برد و بازگشت به حیات سیاسی بود / آقای «هدایت‌خواه» دقیقه 90 می‌آید / تغییر فرماندار دنا سیاسی نبود؟

19 خرداد 1398 ساعت 10:05

جریان اصولگرایی در بویراحمد و دنا روی گزینه واحدی اجماع نخواهند کرد و اعتقاد دارم آقای هدایت خواه در دقیقه نود خواهند آمد چرا که این جریان در بویراحمد و دنا جز ایشان گزینه رای آوری ندارد. همینطور اینکه از اردوگاه اصلاح طلبان‌ اگر‌ اقای بهرامی‌ یا وکیلی در انتخابات حضور پیدا کنند به نظر شما اصولگرایان موفقیتی حاصل می کنند.


پارسا آرامشی نیا متولد ۱۳۶۴ است که از جوانان اصلاح‌طلب و در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به عنوان دبیر کمیته راهبردی تولید محتوای ستاد روحانی در استان فعالیت داشت با او در باره  انتخابات مجلس در شهرستان‌های بویراحمد و دنا، چگونگی حضور و شانس اصلاح طلبان و اصولگرایان پرداختیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛

حضرتعالی از جوانان حامی‌دولت تدبیر و امید بوده‌اید و در ستاد انتخاباتی رییس جمهور هم مسئولیت داشتید. به نظر شما دولت در مجموع چه عملکردی دارد؟
ما اصلاح طلبان از روحانی حمایت کردیم چرا که ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم بر اساس وعده‌های ایشان پای صندوق‌های رأی آمدند و دفاع ما از ایشان بر اساس همین وعده‌ها بود نه خواسته‌های حداکثری! عملکرد دولت اول روحانی (دولت یازدهم) بسیار مثبت، مطلوب بود و اصلاح طلبان بواسطه همین عملکرد بود که برای حمایت از روحانی در انتخابات دولت دوازدهم نیز قانع شدند. البته در دولت فعلی در بسیاری از پست‌های حساس هیچ‌کدام از  اصلاح‌طلبان حضور ندارند. همینطور اعتقاد دارم اگر طیف تندرو در چنین شرایطی سرکار بودند شرایط بدتر بود.
دولت در حوزه سیاست خارجی با کشورهای اروپایی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد و توانست قراردادهای تجاری و اقتصادی برای توسعه داخلی منعقد کند که با توجه به آن پای بسیاری از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری به ایران باز شد که این اقدامات می‌توانست چشم اندازهای خوبی برای آینده داشته باشد اما با خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‌های جدید این اقدامات دولت تا حدودی با مشکل مواجهه شده؛ مشکلاتی که تاثیرات مستقیمی بر اقتصاد داخلی گذاشته است و باعث شده تا مردم متحمل فشارهای اقتصادی شوند. البته این فشارهای اقتصادی بی تأثیر از فعالیت‌های عده‌ای خاص در داخل کشور نیست؛ عده‌ای دلواپس که از یک طرف با جوسازی علیه تیم دولت و عملکرد وی بیشتر به دنبال تخریب و عدم موفقیت هستند. اما عملکرد دولت دوازدهم با توجه به چنین شرایطی در حوزه سیاسی قابل قبول است زیرا در این دوره فعالیت‌های سیاسی در حوزه احزاب، دانشجویی و ... به نسبت اختیاراتی که دولت دارد با نشاط بیشتری دنبال می‌شود هرچند عده‌ای در این مسیر نیز موانعی ایجاد می‌کنند؛ موانعی که به بهانه‌های مختلف سعی دارد توسعه سیاسی را در ایران را به مشکل روبرو کند اما موضع گیری های قاطع شخص رییس جمهوری آبی بر آتش آنها بوده است.

اصلاج طلبان بویراحمد با وجود نماینده فعلی دو شقه شده‌اند نظر شما چیست؟ و راهکار از عدم اختلاف چیست؟
اعتقاد دارم اصلاح طلبان بویراحمد و دنا دو طیف تقابلی نشده‌اند. یک بحث این است که بنده معتقد به انتخاب کاندید اصلاح طلبی از پایین به بالا هستم و اساساً اعتقادی ندارم که یک شورای گزینشی و سلیقه‌ای با دامنه محدود انتخاب و غیر فراگیر از همه اقشار و گروه‌های اصلاح طلبی بتواند گزینه مطلوب توده اصلاح طلبی را انتخاب کند. البته دیدید که خروجی لیست امید کاملاً خاله بازی بود. معتقدم تا قبل از نمایندگی آقای زارعی اصلاح طلبان دچار یک انسداد سیاسی بودند و زارع بزرگترین فرصت را برای اصلاح طلبان مهیا کرد و انتخاب زارعی یک بازی برد- برد بود برای اصلاح طلبان، چرا که هم راست رادیکال شکست خورد و هم اصلاح طلبان در بویراحمد و دنا دوباره به لایه‌های قدرت برگشتند. اکثر به قریب اصلاح طلبان حامی زارعی بوده و هستند و یادم هست دوست ما آقای عرفانی گفتند ۸۰ درصد اصلاح طلبان از زارعی حمایت کردند. پس قطعاً آن 20 درصد هم به انتخاب 80 درصد احترام خواهند گذاشت. باز هم تاکید می‌کنم زارعی یک انتخاب از پایین به بالا توسط اصلاح طلبان بوده است و کاملاً انتخابی برد- برد بوده است.
راهکار را هم بهتر است اینگونه بگویم؛ بین مردم رفتن و تمایل مردم و نگاه به پتانسیل رأی آوری کاندیداهای موجود و اینکه الان دیگر نمی‌شود زارعی را که قریب به شانزده سال هست جریان اصلاح طلبی روی ایشان سرمایه گذاری کرده و حمایت کرده به راحتی کنار گذاشت. در واقع هدف اصلی باید حفظ شرایط بوجود آمده برای جریان اصلاح طلبی و  اجازه ندادن جهت بازگشت به شرایط قبل و عدم قدرت گرفتن انحصارطلبان و اقتدارگرایان باشد. بهتر است برای کم کردن اختلافات، شورای واقعی از اصلاح طلبان شناسنامه دار و شناخته شده از همه گروه‌های اصلاح طلبی تشکیل شود و با یک نگاه واقع بینانه کاندیدای اصلاح طلبی را انتخاب کنند که شرایط رأی اوری داشته باشد و بتواند باعث موفقیت و پیروزی اصلاح طلبان و شکست مجدد انحصارطلبان گردد و در این صورت همه به رأی چنین شورایی تمکین کرده و گزینه انتخابی شورا را حمایت خواهند کرد.

این سال‌ها حرف‌های‌زیادی مبنی‌بر اینکه عزت بویراحمد زیر سؤال رفته و یا اینکه بویراحمد منزوی شده شنیده می‌شود، نظرشما چیست آیا به ضعف نماینده بر می‌گردد؟
البته من نظر متفاوتی دارم. اعتقاد دارم بویراحمد و دنا نه منزوی شده اند و نه  عزت آنها زیر سوال رفته، پروژه عزت توسط انحصارطلبان و تنگ نظران و پوپولیست گراها مطرح شد و هدف آنها این بود که بتوانند در انتخابات دور گذشته مجلس با این پروژه عزت، قدرت را بدست بگیرند که مردم فهیم و آگاه بویراحمد اجازه چنین حرکتی را ندادند. بویراحمد و دنا عزتمند هست و خواهد بود و تقسیم قدرت در استان کاملا متوازن می باشد. البته باید این نکته را یادآور شوم نماینده بویراحمد و دنا در دوران هشت ساله نمایندگی خود موفق عمل کرده است و آشوب در اردوگاه اصولگرایان تایید کننده حرف ما هست. البته باید پرسید مولفه های عزت چه چیزی است؟
عزت بویراحمد نه در کلام بلکه باید در عمل حفظ شود. عزت بویراحمد در چهار خطه کردن محورهای مواصلاتی است تا جان مردم و هم میهنان کمتر به خطر بیافتد. عزت بویراحمد در احداث مراکز بهداشتی و درمانی است تا مردم بویراحمد نیاز نباشد برای یک بیماری ساده و یک درمان ساده خانه وکاشانه خود را رها کرده و به شهرستان های دور و نزدیک هجرت کنند و انجا خود و خانواده هایشان در عذاب باشند. عزت بویراحمد در تطویل باند فرودگاه یاسوج و تکمیل و راه اندازی فرودگاه یاسوج جهت پروازهای ایمن و راحت می باشد. عزت بویراحمد در تکمیل پروژه سیمان مارگون و بکارگیری جوانان آن خطه می باشد. عزت بویراحمد در پمپاژ آب رودخانه های روان بویراحمد و دنا و بارانی کردن زمین های کشاورزی و قطره ای کردن سیستم آبیاری باغات از کوشک تا میمند و سادات محمودی می باشد. عزت بویراحمد و دنا در گازرسانی به بیش از یکصد و سی روستا در مناطق صعب العبور می باشد. عزت بویراحمد در احداث سالن های ورزشی و زمین چمن های مصنوعی در مناطق مختلف بویراحمد و دنا و ایجاد زیرساخت های ورزشی می باشد که در این حوزه در سی چهل سال گذشته بی سابقه بوده است. عزت بویراحمد در بین مردم بودن و گوش دادن به خواسته ها و دردهایشان و تلاش جهت برطرف کردن این دردها می باشد. قطعا عزت بویراحمد در تضعیف دیگران برای رسیدن به مطامع سیاسی و محفلی نخواهد بود. با این توضیحات قضاوت و داوری در بحث عزت بویراحمد را به مردم فهیم و دانای بویراحمد و دنا میسپارم.

پروژه های زیادی در این‌استان از دولت های قبل بر زمین‌مانده هرچند پروژه های هم‌به بهره برداری رسیده آیا این دولت به لحاظ عمرانی موفق عمل‌کرده؟
استان دارای ظرفیت های مختلفی در بخش های معادن، آب، کشاورزی، گردشگری و منابع طبیعی است که از آنها استفاده بهینه نمی شود و مدیریت توسعه در استان ما تک بعدی است. باید با مدیریت و برنامه ریزی صحیح، همه جانبه در تمامی بخش ها  و در بلند مدت  توسعه نیافتگی را پشت سر بگذاریم. شکل گیری مدیریت توسعه در شکل عملی آن در استان  لازم و ضروری است تا بتوانیم توسعه متوازن و پایدار را تجربه کنیم.

به‌نظر شما تغییر فرماندار دنا ضرورت داشت؟ چرا ازظرفیت بانوان استفاده نمی‌کنند؟ اولین بار در استان ما از ظرفیت یک خانم در پست سیاسی استفاده شد، اما نماینده بویراحمد با نگاه انتخاباتی ایشان را تغییر داده است؟
البته تغییرات مدیریتی طبیعی است و قطعا مدیریت عالی استان در کهگیلویه و بویراحمد بر اساس ارزیابی ها دست به تغییر فرمانداران می زنند نه جنسیت! در دولت تدبیر و امید از ظرفیت بانوان استفاده شده است و در سطح استان هم متوسط بوده اما خوب یا عالی نبوده است.

به نظر شما اصولگرایان با این گزینه نهایی‌می توانند پیروزی حاصل کنند؟
جریان اصولگرایی در بویراحمد و دنا روی گزینه واحدی اجماع نخواهند کرد و اعتقاد دارم آقای هدایت خواه در دقیقه نود خواهند آمد چرا که این جریان در بویراحمد و دنا جز ایشان گزینه رای آوری ندارد. همینطور اینکه از اردوگاه اصلاح طلبان اگر آقای بهرامی یا وکیلی در انتخابات حضور پیدا کنند به نظر شما اصولگرایان موفقیتی حاصل می کنند.

آیا اصلاح طلبان از نماینده بویراحمد مجددا حمایت خواهند کرد؟
من بارها عنوان کرده‌ام که اصلاح طلبان در حوزه بویراحمد و دنا طی دو دوره حمایت از زارعی به حیات سیاسی برگشتند و قطعاً با توجه به شرایط موجود زارعی بهترین و محتمل‌ترین گزینه برای حمایت خواهد بود.


کد مطلب: 410182

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410182/انتخاب-زارعی-اصلاح-طلبان-بازی-برد-بازگشت-حیات-سیاسی-آقای-هدایت-خواه-دقیقه-90-می-آید-تغییر-فرماندار-دنا-نبود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1