تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۱۱
کد مطلب : ۴۰۹۹۳۰
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از پدیده خودکشی غافل می‌باشند

ضرورت طراحی تقویم فرهنگی برای عبور از خودکشی

۰
ضرورت طراحی تقویم فرهنگی برای عبور از خودکشی
کبنا ؛پدیده خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در بخش دیشموک مسئله‌دار شده و لازم است و اجرای برنامه و راهکارهای عملی برای عبور از این آسیب اجتماعی ضرورت دارد و می‌طلبد که همه نسبت به ریشه کن کردن این موضوع هم صدا، هم گام و پای کار باشند. در یک ماه اخیر گاه و بی گاه شاهد شنیدن اخباری از پدیده خودکشی در سطح بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه هستیم که در دو مورد دختران جوانی بودند که بنا به دلایلی نامعلوم اقدام به خودکشی کردند و جامعه شهرستان کهگیلویه را تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر قرار داد.
در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی شهرستان کهگیلویه باحضور معاون فرماندار شهرستان، دادستان عمومی و انقلاب، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر آموزش و پرورش، رئیس اداره بهزیستی، بخشداران دیشموک و چاروسا و جمعی از مسئولان شهرستانی در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد. ابراهیم خنجری معاون‌ فرماندار کهگیلویه با اشاره به پدیده‌ خودکشی در جامعه، بیان کرد: یک‌فرد با خودکشی می‌خواهد خود را از شرایط و مشکلاتی که در زندگی برایش تحمیل شده است، فارغ کند اما غافل از آنست که جان انسان بسیار ارزشمند است و در درگاه الهی باید جوابگو باشد.
خنجری افزود: ما مدیران باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات سبب نشود تا یک فرد در جامعه به خودکشی فکر کند و جلسات باید ضابطه‌مند و دارای یک خروجی مثبت و سازنده باشد که نتایج آن حداقل مثبت و کارساز باشند.
وی می‌گوید: دلایل خودکشی قابل شمارش و گفتنی نیست و هرشخص دلایل خاص خود را دارد و به مرحله‌ای از پوچی می‌رسد که اقدام به خودکشی می‌کند.
خنجری با اشاره به دو مقوله پیشگیری و آموزش در بحث خودکشی گفت: افزایش آگاهی و اطلاع رسانی و بالابردن سطح معلومات افراد یک جامعه باعث می‌شود که تا حد بسیار زیادی از مقوله‌ی خودکشی در جامعه کاسته شود.
معاون‌فرماندار کهگیلویه با بیان نقش ائمه جمعه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ائمه جمعه میتوانند در نمازجمعه با دادن اطلاعات به مردم و صحبت در خصوص نتایج و عواقب آن از منظر دینی از بروز این پدیده‌ی شوم تا حد زیادی بکاهند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه با اشاره به موضوع بسیار مهم و قابل پیگیری قضات در پرونده‌های قضایی گفت: در پرونده‌های قضایی مهمترین نکته‌ای که قضات به آن توجه می‌کنند، بحث دلایل خودکشی نیست بلکه به دنبال علت وقوع آن و مقوله‌ی دیگرکشی هستند.
فرشید روشندل بیان کرد: باتوجه به اینکه یک جامعه دینی داریم می‌توانیم از منظر دین و مذهب به پدیده‌ خودکشی نگاه کنیم و موضوع را واکاوی کرده و این عوامل به طور حتم تا درصد بالایی می‌تواند دلایل و عوامل خودکشی را پایین بیاورد.
وی خاطرنشان کرد: احساس می‌شود در استان کهگیلویه و بویراحمد و به طبع آن در شهرستان کهگیلویه اولین مسئله‌ وقوع خودکشی‌ها عامل اقتصادی باشد اما در واقع اینطور نیست.
روشندل با اشاره به میزان بسیار پایین خودکشی در شهرستان کهگیلویه در سال 97 تصریح کرد: آمار و میزان خودکشی شهرستان کهگیلویه در سال 97 نسبت به مدت مشابه آن در سال 96، بسیار پایین آمده و حتی شهرستان کهگیلویه در سطح استان کمترین میزان خودکشی را داشته است.
وی ادامه داد: باتوجه به گذشت سه ماهه اخیر میزان خودکشی شهرستان کهگیلویه در سال 98 نسبت به سال گذشته بالاتر رفته و این مورد نگران کننده است.
روشندل عنوان کرد: عامل قهرمان‌پنداری افرادی که در این شهرستان خودکشی می‌کنند باید به طور کلی برچیده شود به این معنی که فردی که خودکشی می‌کند نباید به شخصیتی قهرمانی در بین عامه مردم قلمداد شوند و باید در زمینه‌ی فرهنگ ارتباطی آموزش‌های لازم به مردم داده شود.
وی با اشاره به بیشترین میزان آمار خودکشی شهرستان کهگیلویه در سال 97، گفت: بیشترین میزان خودکشی مربوط به سنین 18 تا 35 سال بوده و مسئله‌ عاطفی یکی از مهمترین عوامل اصلی خودکشی در قشر جوان است.
دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی به خصوص در سطح بخش‌ها بیش از پیش لازم است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه با اشاره به فعالیت مدیرکل اموراجتماعی حوزه‌ استانداری در سال‌های اخیر گفت: در مدت 8 سال گذشته مدیرکل امور‌اجتماعی استانداری هیچگونه اقدام مؤثر و تأثیرگذاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح استان انجام نداده است.
سید‌ ایرج کاظمی‌جو ابراز کرد: جلسات باید خروجی مفید داشته باشد، نیاز است تا در زمینه خودکشی و کاهش آن یک تقویم فرهنگی مشخصی طراحی شود تا ادارات و دستگاها وظایف خاص خود را انجام دهند.
وی با اشاره به عدم شفاف‌سازی اعتبارات در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی شهرستان عنوان کرد: میزان اعتباراتی که در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی شهرستان تخصیص داده شده و هزینه می‌شوند اصلأ شفاف سازی نشده است و نیاز است که میزان دقیق آن بیان شود.
کاظمی‌جو تصریح کرد: اعتبار یک‌میلیارد و 400 میلیون تومانی که حوزه‌ استانداری در بحث سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داده حتی یک ریال آن به سمن‌های کهگیلویه اختصاص داده نشد.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات به‌صورت رفاقتی به تشکل‌های مردم نهاد داده می‌شود و نیاز است که به سمن‌های شهرستان کهگیلویه در بحث آسیب‌های اجتماعی توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
1