کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در دیدار مدیرکل و کارکنان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با آیت‌الله ملک‌حسینی مطرح شد

رهایی پسماندها در محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد / وضعیت بسیار نگران کننده است

4 خرداد 1398 ساعت 19:05

دغدغه‌های بزرگی در مدیریت پسماند استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که دچار معضل‌های اساسی شده است، استان با ظرفیت روستایی و سرانه تولید بالای زباله که نرم کشوری آن 650 گرم است اما در استان ما این میزان به بیش از یک و نیم کیلوگرم است بسیار نگران کننده است.


نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی‌ها ظالمانه در تلاش هستند تا با دست درازی به منابع ملی و مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری دهند و برای مصارف مسکونی و سایر زمینه‌ها از آنها استفاده کنند اما ما عزم جدی داریم تا در مقابل آنها بایستیم و مانع از اینکار شویم.
به گزارش کبنا، به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد محسن جعفری‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دیدار آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری رفت.
جعفری‌نژاد در ابتدای این دیدار که جمعی از فعالان محیط زیست نیز حضور داشتند ضمن ارائه گزارش مختصری از اقدامات این اداره کل در حوزه‌های مختلف گفت: مجموعه مدیریت محیط زیست استان بدون اغماض به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد اما معتقدیم تا زمانیکه عموم آگاهی زیست محیطی پیدا نکنند نمی‌توانیم محیط زیست را حفظ کنیم.
جعفری‌نژاد به جایگاه انسان بعنوان اشرف مخلوقات، در راس هرم چرخه تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: انسان بعنوان اشرف مخلوقات در راس هرم چرخه تنوع زیستی قرار دارد و این چرخه باید به درستی در کنار هم عمل کند و هر کجا که انسان بدرستی وظایف خویش را انجام ندهد و نقصانی پیدا شود این ما هستیم که متضرر خواهیم شد.
در ادامه حمایت بیش از پیش نماینده ولی فقیه از توسعه پایدار را خواستار شد و گفت: تا زمانی که توسعه پایدار خوب دیده نشود شاهد اتفاقات خواص و امیدوار کننده‌ای در استان نخواهیم بود.
وی در ادامه گریزی به مقوله پسماند زد و گفت: سیاست سازمان و شخص دکتر کلانتری در توجه به بحث پسماند ویژه است و شخصا" پیگیر مدیرت پسماند در استان ها است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: دغدغه‌های بزرگی در مدیریت پسماند استان داریم که دچار معضل‌های اساسی شده است، استان با ظرفیت روستایی و سرانه تولید بالای زباله که نرم کشوری آن 650 گرم است اما  در استان ما این میزان به بیش از یک و نیم کیلوگرم است بسیار نگران کننده است.
پسماندهای ساختمانی را از دیگر معضلات استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: پیدا کردن جایگاهی مناسب برای نخاله‌های ساختمانی بدلیل تراکم بالای جنگلی استان از دیگر معضلات حوزه پسماند استان است. گفت: تا زمانی که مسؤولان  نگاه خود به پسماند را از خدماتی به اقتصادی عوض نکنند ما شاهد افزایش روزانه این معضل در پایتخت طبیعت ایران هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه گریزی به شروع آتش‌سوزی‌ها، صعب‌العبور بودن اکثر مناطق و کمبود امکانات در این حوزه زد و گفت: امسال بدلیل نزول کم سابقه بارش‌های الهی، پیش‌بینی می‌شود آتش‌سوزی های زیادی در طبیعت داشته باشیم.
وی گفت: در این خصوص جلسات متعددی با مسؤولان ارشد استانی و مدیران متولی دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم  از طرفی تجربه سنوات گذشته علت بیشتر آتش‌سوزی‌ها انسانی بوده با اهداف معیشتی و اقتصادی بوده، بر همین اساس در بحث اطلاع‌رسانی آموزش و آگاهی سازی نیز مکاتباتی با مراکز صدا و سیمایی استان صورت گرفته اما تا زمانی که مردم طبیعت را بعنوان سرمایه خود تلقی نکنند در حفظ آن بی‌تفاوت هستند.
مقام مسؤول گریزی به اقدام اخیر این اداره در مدیریت مشارکتی در بخشی از منطقه حفاظت شده کوه گل دنا زد که با تشکر ویژه نموده ولی فقیه همراه شد.
این دیدار آیت‌الله سید شرف الدین ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری ضمن تشکر از اقدامات حفاظت محیط زیست استان در عرصه‌های گوناگون گفت: اگر مدیریت محیط زیست از دولت خارج و به مردم واگذار گردد مطمئنا" حفظ خواهد شد و در شرکت تعاونی که به آن نیز اشاره‌ای شد به همین گونه عمل شده که رضایت بخش است.
وی به موضوع تغییر کاربری‌ها و مخاطرات زیست محیطی اشاره و تأکید کرد: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی‌ها ظالمانه در تلاش هستند تا با دست درازی به منابع ملی و مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری دهند و برای مصارف مسکونی و سایر زمینه‌ها از آنها استفاده کنند اما ما عزم جدی داریم تا در مقابل آنها بایستیم و مانع از اینکار شویم.
ملک‌حسینی ادامه داد: متأسفانه چنین اقدامات ظالمانه‌ای تمام تلاش‌های مسئولان را در حوزه محیط زیست از میان می‌برد اما ما به صورت جد آستین بالا زده‌ایم تا مانع تغییر کاربری در استان بشیم و در این راستا نیازمند حمایت از سوی شما نیز هستیم.
وی اظهار کرد: این ظرفیت در استان ما وجود دارد تا خواسته‌ها و نیازهایی که لازم است به مردم انتقال پیدا کند را با همکاری ائمه جمعه، جماعات و حوزه‌های علمیه به مردم منتقل کنیم و این آمادگی وجود دارد با کسانی که در این زمینه می‌خواهند وارد شوند همکاری کنیم.


کد مطلب: 409886

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409886/رهایی-پسماندها-محیط-زیست-کهگیلویه-بویراحمد-وضعیت-بسیار-نگران-کننده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1