کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد

حال ناخوش بافت تاریخی دهدشت و خواب خوش مسوولان؛میراث کهن یا محل چرای دام! /باقری؛ثبت جهانی یا سو استفاده سیاسی!

3 خرداد 1398 ساعت 16:56

متاسفانه مسوولان نه تنها در جهت حفظ و احیای این بافت ارزشمند، قدمی برنداشتند بلکه خود با بیش از 70 درصد مرمت های غیر اصولی صورت گرفته در سال های اخیر،بزرگترین ضربه را به میراث کهن ما وارد کردند که در بارندگی های سیل آسای اخیر به عنوان یک آسیب جدی خود را نشان دادند و موجب ریزش مرمت های 4 حجره از کاروان سرا شدند در حالی که اصل بنا با قدمت 400 سال سالم مانده است!


بافت تاریخی دهدشت با وسعت 45 هکتار بزرگترین بافت تاریخی جنوب کشور است که در قرن دهم هجری و طی بیش از دو قرن توسط صفویان به اوج خود رسید،استحکامات دفاعی،بازار بزرگ شهری،شبکه ای از آب انبارها،حمام ها،مدرسه،مسجد و هر انچه را که یک کلان شهر می توانست داشته باشد را دارا بود.
بافت اولیه تاریخی دهدشت بیش از 100 هکتار بود که در سایه شهرسازی و شهر جدید دهدشت بسیاری از قسمت های آن از بین رفته است و در حال حاضر می توان گفت این بافت 45 هکتاراست که حدود 25 تا 30 هکتار آن نیز در تملک مردم و بیش از 100 نفر است!
با توجه به اینکه بیش از 20 کوچه و خیابان به بافت ختم می شود و بافت نیز هیچگونه حصاری ندارد به راحتی افراد مختلف به آن ورود کرده باعث آسیب به بافت و حفاری شده اند،همچنین این میراث کهن محلی برای چرای دام و پاتوق جوانان درگیر بیماری اعتیاد شده است!
متاسفانه مسوولان نه تنها در جهت حفظ و احیای این بافت ارزشمند،قدمی برنداشتند بلکه خود با بیش از 70 درصد مرمت های غیر اصولی صورت گرفته در سال های اخیر،بزرگترین ضربه را به میراث کهن ما وارد کردند که در بارندگی های سیل آسای اخیر به عنوان یک آسیب جدی خود را نشان دادند و موجب ریزش مرمت های 4 حجره از کاروان سرا شدند در حالی که اصل بنا با قدمت 400 سال سالم مانده است!(کلیک کنید)
ریزش بخشی از مرمت های کاروانسرای دهدشت در کنار قدرت فضای مجازی و واکنش های مردم باعث شد تا مسوولان بالاخره تکانی به خود دهند و اعتباری هرچند ناچیز برای بافت تخصیص داده شود که البته بعدها حواشیی نیز به دنبال داشت!
ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت یا سواستفاده های سیاسی!
مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به 10 میلیارد بودجه پیش بینی شده برای بافت تاریخی دهدشت اظهار کرد:800 میلیون تومان برای حصارکشی،5 میلیارد برای تملک پیش بینی شده است،مابقی برای بحث احیا و در واقع و مرمت و موارد دیگری هست که وجود دارد.
باقری درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا مسببان مرمتهای غیر اصولی طبق دستور استاندار شناسایی و به دفتر وی ارسال شدند،گفت:خب افرادی که اینکار را کردند باران و  سیل بود این همه ادم را باران برد، این همه ادم را کشت این همه تخریب ایجاد کرد،مگر می شود کسی را برای این مورد معرفی کنیم!
وی ادامه داد:مرمت ها اصولی بودند و هیچ مشکلی نداشتند و هیچ کسی نگفت غیر اصولی هستند،بارندگی شدید بود بناها هم قدیمی هستند خودتان می دانید بناهای جدید را آب میبرد چه برسد به بناهای قدیمی!
باقری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا این بافت ظرفیت ثبت جهانی دارد یا خیر مطرح کرد:برای ثبت جهانی باید پرونده تکمیل شود و از سال 91 تا الان پرونده در لیست موقت است ولی هنوز تکمیل نشده است.
وی افزود:بعضی ها در واقع می خواهند تعریف های سیاسی  و سو استفاده سیاسی از بحث ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت داشته باشند در حالی که ثبت جهانی بافت تاریخی دهدشت مراحل خیلی دقیقی دارد،ما هم پیگیر هستیم ولی پرونده باید تکمیل شود، نزدیک چندین مرحله دارد و باید کارهایی در داخل انجام شود،هم کارشناس های خاص خودش را دارد که باید این شرایط در واقع اماده شود تا این کار انجام شود.
احیا و صیانت بافت قدیمی دهدشت در سایه کم توجهی مسوولان
به گزارش کبنا از دهدشت ،باید گفت احیا وصیانت بافت قدیمی دهدشت در سایه کم توجهی مسئولان وهمینطور ناآگاهی برخی از مردم در شرایط اما واگر قرار گرفته است.
می طلبد،مسوولان توجه جدی به این میراث ارزشمند داشته باشند و هرچه سریعتر ساماندهی آن رادر دستور کار قرار دهند پیش از انکه بخش های دیگری از بافت به دلیل مرمت های غیر اصولی ریزش کند!
حفظ این میراث کهن نقش مهمی درتوسعه گردشگری،اقتصاد وهمچنین اشتغال جوانان کهگیلویه خواهد داشت.


کد مطلب: 409860

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409860/حال-ناخوش-بافت-تاریخی-دهدشت-خواب-خوش-مسوولان-میراث-کهن-یا-محل-چرای-دام-باقری-ثبت-جهانی-سو-استفاده-سیاسی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1