تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۱۸
کد مطلب : ۴۰۹۸۰۸
کشاورزان گرمسیری از بیمه محصولات کشاورزی استقبال نمی‌کنند

خطر «ملخ‌ها» جدی است / گوهرگانی: آماده باش دستگاه‌های دولتی / عسکری: پول نداریم / احتمال فاجعه در مراتع و مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
خطر «ملخ‌ها» جدی است / گوهرگانی: آماده باش دستگاه‌های دولتی / عسکری: پول نداریم / احتمال فاجعه در مراتع و مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛هجوم ملخ به مزارع، مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تهدید جدی است که «جعفر گوهرگانی» معاون امور اقتصادی استاندار روز گذشته ( 31 اردیبهشت ماه 98) مجبور می‌شود در نشست کارگروه اقتصادی دست بر روی آن نهاد و گفت: ملخ‌ها بحرانی است که امسال با آنها درگیر هستیم، و شهرام عسکری معاون جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره می‌گوید: پولی برای مقابله با ملخ نداریم. 200 میلیون برای مبارزه با ملخ‌ها گذاشته که پول سم هم نمی‌شود.
در سالی که بارش‌های خوبی نازل شد و در واقع سال پرآبی نیز است، اما موضوع ملخ‌ها کار را برای کشاورزان و متولیان امر سخت کرده و با این شرایطی که مسئولان در خصوص آن صحبت می‌کنند، احتمال فاجعه‌ای در مراتع و جنگل‌ها هست.
جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به غرامت پرداخت شده به کشاورزان در نتیجه خشکسالی‌، سرما و یخبندان محصولات کشاورزی در سال زراعی ۹۶-۹۷ اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری کشاورزان در صندوق بیمه کشاورزی ۸ میلیارد تومان بود اما ۲۹ میلیارد تومان به آنها غرامت پرداخت شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یک سوم مزارع و باغات استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی نیستند، بیان کرد: بیمه محصولات کشاورزی به نفع کشاورز و البته کشور است و جهادکشاورزی، امور عشایر، دامپزشکی و منابع طبیعی و واحدهای صنعتی در جهت بیمه کردن محصولات خود بسیج شوند.
 وی تصریح کرد: البته باید مطالبه‌گری کنیم تا آتش‌سوزی که تهدیدی برای منابع طبیعی و اراضی کشاورزی است  تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
این مسوول بیان کرد: کشاورزان مناطق سردسیری استقبال خوبی از بیمه کرده‌اند اما در مناطق گرمسیری جای کار بیشتری است.
گوهرگانی عنوان کرد: استقبال ضعیف کشاورزان مناطق گرمسیری از بیمه محصولات کشاورزی در حالی است که ۸۰ درصد غرامت‌ها به این مناطق پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: در فروردین امسال ۴۳۸۲ مورد خسارات به محصولات بیمه شده کشاورزی شامل مزارع پرورش ماهی، دام، منابع طبیعی، باغ، تنه درختان، زراعت بوده که خسارت وارد ۱۴ میلیارد ریال است.
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسیج امکانات دولتی برای مبارزه با ملخ‌ها گفت: اعتبارات مبارزه با آفت ملخ در اراضی و باغات استان را از طریق برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌ها پیگیری می‌کنم.
در ادامه این نشست شهرام عسگری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها برای مقابله با آفت ملخ بسیج شوند، گفت: ۲۰۰ میلیون برای مقابله با حمله ملخ‌ها اختصاص داده شده که جوابگو نیست و حتی پول خرید سم هم نمی‌شود.
وی عنوان کرد: برای اولین بار ملخ‌ها در ششم اردیبهشت ماه در دره شرکت نفت مشاهده شد و سه روز بعد مبارزه با ملخ‌ها را آغاز کردیم.
این مسوول عنوان کرد: هم‌اکنون در مرز استان با استان‌های بوشهر و خوزستان در حال مبارزه با این آفت هستیم.
وی با بیان اینکه روزهای سختی در پیش داریم، گفت: ملخ‌ها یک آفت به خصوص هستند و امسال با بحران ملخ‌ها مواجه هستیم که باید آمادگی لازم برای مقابله با آنها را داشته باشیم.
این مسوول خاطرنشان کرد: تاکنون در ۳ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی مناطق گچساران و لیشتر با ملخ‌ها مبارزه کردیم و حتی چندین نوبت مزارع و باغات را سم‌پاشی کردیم چراکه ملخ‌ها تخم‌گذاری می‌کنند.
عسگری با بیان اینکه از ساعت ۵ صبح در مناطق صعب‌العبوری مانند دره‌ها و کوه‌ها در حال مقابله با ملخ‌ها هستیم گفت: ملخ‌ها از شرق آفریقا وارد عربستان و از آنجا به ایران آمدند.
این مسوول عنوان کرد:  با بیان اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان را پایش کردیم، افزود: همه دستگاه‌ها و حتی بسیج با ما همکاری داشته‌اند اما نیازمندی ما پول و اعتبار است.
نام شما

آدرس ايميل شما

France
ای کاش ملخ ها.را طعمه را قرار میدادند نصف مشکلات استان حل میشد
samad
Iran, Islamic Republic of
جلسات بی نتیجه به درد چه میخوره بلند شید واردعمل شید هر روز جلسه ملخ دارین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1