کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حسن غفاری عکاس برتر کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

بازنگری در سیاست‌های غیرفرهنگی اداره فرهنگی استان/ واکنش «غفاری» به اظهارات «ماحوزی»

31 ارديبهشت 1398 ساعت 13:41

حسن غفاری عکاس مطرح کشور و کهگیلویه و بویراحمد با نگاهی آسیب شناسانه نسبت به گفتمان حاکم بر اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی، بازنگری در سیاستهای این اداره را مهم و ضروری دانست.


رضا دهبانی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تا 15 خرداد ماه استعفای خود را بر روی میز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده عالی دولت خواهد گذاشت. در این بین جایگزین دهبانی‌پور که کی باشد، مورد بحث و بررسی است هر چند حواشی‌های هم به وجود آمد. در این رابطه با حسن غفاری عکاس مطرح کشور و کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
حسن غفاری عکاس مطرح کشور و کهگیلویه و بویراحمد با نگاهی آسیب شناسانه به واقعیاتی در اداره ارشاد اسلامی استان اشاره کرد و گفت: واقعیتی در استان کهگیلویه وجود دارد که در ابتدا کارمند گزینی در اداره ارشاد، چه قبل و چه بعد از انقلاب، کمتربر اساس توانمندی و تخصص افراد و بر اساس نیازگزینی نبوده، بلکه مجموعه ارشاد برپایه یک سری سفارش‌ها والتماس دعا ها اقدام به کارمندگزینی تا سطح مدیریت کرده است.
این فعال عرصه عکاسی به اضمحلال متخصصان در این اداره‌کل پرداخت و بیان داشت: در مقطعی از زمان شاهد این هستیم که عده‌ای از تحصیل کرده‌ها در رشته‌های هنری مشغول به کار می‌شوند ولی بعد متوجه می‌شویم به جای آنکه در ساختار اداره ارشاد و فرهنگ تغییرو رونق هنری ایجاد کنند، این افراد در مجموعه حل شده‌اند و به شرایط روزمره فضای این اداره همانند موظفی در سایر اداراه ها عادت کرده‌اند.
حسن غفاری با اشاره به آسیب زا بودن تفکر منتقد تهی از راه کار و سازندگی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ایرادی که به مجموعه فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد وارد است، این است که عموماً نسبت به افرادی که مشغول به کار هستند انتقاد وارد می‌کنیم و می گوییم این افراد شایسته و مناسب نیستند، تخصص ندارند و باید عوض شوند، اما کمتر به این مسئله فکر می‌شود که چه کسی باید و چگونه جایگزین این افراد شود؟
وی در ادامه به حاکم بودن تفکر دولتی در مقولات فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایراد دیگر بر جریان فرهنگی، این است که ما معمولاً نظر جامعه فرهنگی و هنری را که بازوان اجرایی کاری خارج از ساختار دولتی اداره فرهنگ و ارشاد هستند را نخواسته‌ایم.
غفاری ابراز داشت: حال، باید بررسی کنیم فرهنگ و هنر در استان ما در چه جایگاهی قرار دارد که از نظر خانم ماحوزی استانداردهای لازم را ندارد. آیا زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، گالری‌ها، سالن‌های نمایش مناسب نیست، یا از نظر ایشان کارمندان در جایگاه مناسب خود و در حد و اندازه جایگاه خود، و بر اساس استانداردها نبودند، یا انجمن‌هایی که در این استان تعریف شده نمی‌توانند برای پیشبرد اهداف ایشان به عنوان یک مدیرکل کافی و مناسب باشند. رفتار سیاسیون و دولتمردان با مقوله فرهنگ و هنر به گونه‌ای درخور و شایسته نیست و شامل استانداردهایی که سرکار خانم مدنظر دارند نیست.
غفاری گفت: این فرمایش سرکار خانم ما را به تفکر وا می‌دارد تا یک بازنگری در خودمان داشته باشیم و ببینیم چه اتفاقی در این استان افتاده که وقتی شخصی از بیرون نگاه می‌کند ما را در جایگاه شایسته‌ای نمی‌بیند و البته کلام آخر ایشان کاملاً سخن شایسته و بجایی است که می‌فرماید در بین هنرمندان و کارکنان این مجموعه افرادی هستند که لیاقت قرار گرفتن در موقعیت مدیرکلی اداره ارشاد را دارند.
این فعال فرهنکی بیان داشت: در این سالها یک فضای سرد زمستانی بر فرهنگ استان حاکم بوده و به نظر می آید برای آقای دهبانی پور، بخش دبیری شورای فرهنگ عمومی، همنشینی با دولتمردان و سیاسیون رده بالای استان برای رسیدن به اهداف و برنامه های بعدی شان مهمتر از انجام وظیفه در پست مدیرکل ارشاد بوده است.
غفاری ابراز داشت: لذا با سرکار آمدن آقای احمدی استاندار محترم، بسیار امیدوار بودیم در مسئله اقتصاد هنر، معیشت هنرمندان و ایجاد کار و شغل برای هنرمندان اتفاق نویی خواهد افتاد ولی خیال باطلی بود و این واقعیت را مشاهده کردیم که همان نگاهی که برخی نماینده ها به اداره فرهنگ و ارشاد دارند جناب آقای استاندار هم دارد، و به نظر می آید استاندار بودن نیز فضایی حاکم است که در بازی های سیاسی جای آنچنانی ندارد و پستی است که خواسته های این افراد را برآورده نمی کند و به حال خود رها شده است.


کد مطلب: 409796

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409796/بازنگری-سیاست-های-غیرفرهنگی-اداره-فرهنگی-استان-واکنش-غفاری-اظهارات-ماحوزی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1