کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی بر همراهان و پیشگامان عرصه اطلاع رسانی مبارک باد

30 ارديبهشت 1398 ساعت 12:04

روز ۲۷ اردیبهشت، تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون این بخش از دانش بشری است که با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن می نماید.


روز ۲۷ اردیبهشت، تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون این بخش از دانش بشری است که با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن می نماید.
یکی از اقداماتی که باید در حوزه روابط عمومی جدی گرفته شود، تغییر نگرش‌ها نسبت به این حوزه است و این کار تنها با بازگشت روابط عمومی به جایگاه اصلی خود میسر می شود. آشنا نبودن مدیران با اهمیت و ضرورت وجود مجموعه ای تحت عنوان روابط عمومی و به دنبال آن ضعف در اطلاع یابی و اطلاع رسانی موجب شده که جایگاه روابط عمومی در سازمان ارزشمند، موثر و ملموس نباشد.
اگر مدیران دستگاه‌ها استقلال عمل بیشتر و امکان فعالیت مستقل تر، مبتکرانه تر و حرفه ای تر به روابط عمومی ها بدهند، آنها بهتر و بیشتر می توانند در تحقق اهداف مورد نظر سازمان که مشروع هم می باشد تلاش کنند.
اگر روابط عمومی ها بتوانند این امکان را برای رسانه ها فراهم کنند که دسترسی رسانه‌ها برای رسیدن به اطلاعات و نقد سازنده و عملکردی نسبت به دستگاه‌ها فراهم تر شود و تحمل مدیران را نسبت به این نقد بالاتر ببرند، قطعا می توانند یکی از مؤثرترین جایگاه‌ها برای ارتقاء اطلاع رسانی و ارتباط و تعامل رسانه ها با دستگاه‌ها باشند.
گاها، ارتباط ضعیف روابط عمومی ها و رسانه‌ها از مهمترین مشکلات این بخش است و موجب می شود رسانه‌ها آنها را متهم کنند که اخباری که خودشان می خواهند را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهند و روابط عمومی ها نیز رسانه ها را متهم می کنند که به دنبال اطلاعات و انتشار اخبار جنجالی از سازمان ها هستند.
سیدمحمد تقوی مدیرکل روابط عمومی استانداری می نویسد: روابط عمومی مهمترین،موثر ترین و مطمئن ترین راه ارتباطی میان دستگاهها ،رسانه ها و افکار عمومی جهت انتقال و انعکاس صحیح و موثق عملکرد و دستاوردهاست. امروزه روابط عمومی ها باید به سمت روابط عمومی هوشمند سوق پیدا کنند و از نگاه سنتی و کلیشه ای فاصله بگیرند.
 روابط عمومی ها و رسانه ها از جمله مهمترین عوامل حفظ و تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی هستند.به نوعی می توان رسانه ها و روابط عمومی ها را دو بال اعتماد ،باور و یقین برای افکار و اذهان عمومی برشمرد که با عملکرد درست ، آگاهی بخشی به موقع و شفاف سازی مقابل هر نوع شایعه و خبرپراکنی منفی قد علم می کنند.
عبدالمناف محسنی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش گچساران از مهجور ماندن شغل روابط عمومی می نویسد: متاسفانه در جهان سوم علیرغم  تبلیغات زیاد پیرامون نقش و جایگاه روابط عمومی، به دلیل نوع نگاه مدیران، کادر اداری و حتی ارباب رجوعِ نهاد ها و سازمان‌های مختلف، از جایگاه شایسته ای  برخوردار نیست، و در حد یک " هماهنگ کننده " تنزل پیدا کرد. کارکرد  اصلی روابط عمومی؛ انتقال، تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت به مخاطبان و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروهها به مدیریت، به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی لازم و بالا بردن راندمان کار و فعالیت و رضایت مندی ارباب رجوع است، به دلیل تاثیرگذاری سیاست، صاحبان زر و زور و قدرت، هیچ تجزیه و تحلیلی صورت نمی گیرد و اگر هم صورت بگیرد، نادیده گرفته شده و بایگانی می شود. اما در پایان؛ آنچه که یک روابط عمومی خوب و فعال باید بداند، این است که؛  چطور و به چه  شکلی صریح و شفاف بنویسد، صحبت کند و با تجزیه و تحلیلِ امورِ مربوطِ به  نهاد و سازمان خود، به رفع و رجوع مشکلات مردم _ ولی نعمتان حکومت _ بپردازد.
مددی: روابط عمومی ها ارباب رجوع را از سرگردانی رهایی می دهند، روابط عمومی چشم و چراغ ادارات هستند؛ اگر جایگاه خود را به درستی در سازمان پیدا کنند. روابط عمومی دست راست و بازوی توانای کل یک سازمان می باشد که اگر فردی مناسب در این جایگاه قرار بگیرد، و دست او برای انجام مناسبترین کار باز باشد می تواند سازمان را ارتقا دهد و در بین ادارات زبانزد کند.
امین درخشان مدیر روابط عمومی اداره ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطره و تجربیاتش را از کار در واحد روابط عمومی با کبنا در میان گذاشت.
یکی از خاطرات شیرین من در واحد روابط عمومی به کسب مقام برتر در بین  روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذرماه ۱۳۹۷ در مازندران برمی گردد،که نکته مهم این همایش نگارش بیانیه اختتامیه این سمینار بود که توسط حقیر نوشته شد و وقتی قرائت شد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت از حاضرین خواست بخاطر کیفیت و محتوای قوی متن بیانه  نویسنده آن را ایستاده تشویق کنند.
نکته شیرین دیگر چندین شب قبل از برگزاری جشنواره های مهم ملی یا  استانی بویژه جشنواره ملی آئین های نمایشی رضوی در سالن اختتامیه برای ساخت دکور و آماده سازی تا صبح بطور کامل بیدار ماندم و وقتی صبح برنامه حاصل زحمت خود و همکاران را می دیدم خوشحال می شدم و برایم شیرین بود.
نکته تلخ مربوط به سانحه سقوط هواپیمای آسمان در کوه دنا می باشد.
"روز سوم" بعد از سانحه همراه دکتر دهبانی پور مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد و تعدادی از خبرنگاران استان به محلی که تجمع مردم بود در منطقه پشت کوه دنا(اگر اشتباه نکنم روستای دنگزلو) وقتی اعلام شد لاشه هواپیما در "کوه پازن پیر" پیدا شد؛
 زن میانسالی که  فکر میکنم مادر یکی از درگذشتگان سانحه  بود به حالت بسیار پریشان، مضطرب و آشفته از من و چند نفر در اون محل می پرسید آیا واقعیت دارد که اون بالا از مسافران زنده است
و دیدم اون امیدی که هنوز در چهره اش با حالات گریان بود و من میدانستم هیچ امیدی به زنده ماندن کسی نیست و ‌‌‌...  دل هر انسانی را به درد می آورد و هنوز نتوانستم حال و روز آن انسان مصیب دیده را فراموش کنم و تا چند روز متاثر از اون صحنه بودم.


کد مطلب: 409767

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409767/روز-جهانی-ارتباطات-روابط-عمومی-همراهان-پیشگامان-عرصه-اطلاع-رسانی-مبارک-باد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1