کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد:

باغات دلی اولاد مومن 10 سال معطل آب / گوهرگانی: همه ماها حرف‌های قشنگی می‌زنیم

26 ارديبهشت 1398 ساعت 18:23

گوهرگانی با اشاره به اینکه این پروژه 10 سال است به دلیل ممانعت مردم دشت‌روم تعطیل شده گفت: معارضات اجتماعی و منابع طبیعی مانع اجرای این طرح شده است و برای شروع و به نتیجه رسیدن به 14 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل نبود اعتبار لازم برخی از پروژه‌ها در شهرستان‌ها تعطیل شده‌اند.
نشست ستاد اقتصاد مقاومتی (سه شنبه 24 اردیبهشت ماه 98) با دستور کار بررسی مصوبات جلسات گذشته برگزار شد و روند اجرای پروژه جی‌نف یکی از این دستورکارها بوده که با توجه به غیبت محسن مفتح و گزارش معاون اداره کل پست این پروژه پیشرفت چندانی نداشت و حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: شرکت پست نمی‌خواهد این پروژه را اجرا کند و ما اجرایی شدن این پروژه را در استان نمی‌بینیم.
وی عنوان کرد: مدیرکل پست بدون هماهنگی در جلسه اقتصاد مقاومتی حضور پیدا نکرده است، وی در جلسات گذشته شرکت برق و دیگر دستگاه‌ها را به عدم همکاری در پروژه جی‌نف متهم می‌کرد اما در این جلسه حضور پیدا نکرده است که پست استان در جلسه دو هفته آینده ستاد اقتصاد مقاومتی در خصوص روند کار گزارش دهد.
در ادامه تامین آب منطقه باباکلان اولویت اول سازمان جهادکشاورزی استان در فصل منابع آب شهرستان گچساران مطرح شد که این سازمان باید شهریور 98 این پروژه را به بهره‌برداری برسانند اما تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی به بدهی 3 میلیاردی جهاد کشاورزی به پیمانکار اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این پروژه نیازمند حدود 7میلیارد دیگر هستیم.

 
این سخن رئیس سازمان جهاد کشاورزی واکنش رئیس و معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را در پی داشت، علی شهابی‌فر معاون بودجه این سازمان گفت: سال گذشته 4 میلیارد و 400 میلیون تومان برای تامین آب منطقه‌ای باباکلان اختصاص و 100 درصد این پول تخصیص یافت اما اکنون آب تامین نشده و سازمان جهاد کشاورزی درخواست اعتبار دوباره را دارد.
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم گفت: معضل جدی که در استان با آن مواجه هستیم اینکه با مدیران جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم آنها هم می‌گویند این میزان اعتبار را برای به سرانجام رسیدن پروژه‌ها می‌خواهیم اما اعتبار که تخصیص داده شد و گزارش کار از مدیران می‌خواهیم می‌گویند پروژه به چند میلیارد دیگر نیاز دارد.
وی گفت: جهاد کشاورزی به ما اعلام کرد پروژه باباکلان تا شهریور ماه آماده بهره‌برداری است اما حالا می‌گویند بدهکار شدیم.حرفی که مدیران می‌زنند باید از روی حساب و کتاب باشد.
این مسوول عنوان کرد: اگر صحت حرف‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی تایید نشود یک ریال به این سازمان برای پروژه تامین آب باباکلان تخصیص نمی‌دهیم.
اما گوهرگانی در دفاع از دستگاه قبلی خود گفت: برآورد پروژه باباکلان 11 میلیارد تومان بود اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 4 میلیارد و 400 اختصاص داده که با این میزان اعتبار پروژه به جایی نمی‌رسد.
وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی تا پایان امروز ریز برآورد پروژه‌های خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کند.

 
 انتقال آب از تنگاری به سد شاه قاسم با هدف تامین آب قسمتی از دشت دلی اولاد علی‌مومن اولویت آب منطقه‌ای استان مطرح شد که این پروژه باید پایان سال جاری به اتمام برسد اما گوهرگانی با اشاره به اینکه این پروژه 10 سال است به دلیل ممانعت مردم دشت‌روم تعطیل شده گفت: معارضات اجتماعی و منابع طبیعی مانع اجرای این طرح شده است و برای شروع و به نتیجه رسیدن به 14 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی عنوان کرد: ما در شهرستان بویراحمد هیچ پروژه جدیدی تعریف نکردیم که همه اعتبارات سازمان به این پروژه اختصاص داده شود.
گوهرگانی گفت: همه ما حرف‌های قشنگی می‌زنیم اما همه می‌دانیم اعتبارات به شکلی نیست که آب منطقه‌ای این پروژه را اجرا کند بلکه اعتبارات استانی به این پروژه اختصاص داده شود که نوروزی در پاسخ گفت:برای این پروژه اعتبارات از منابع استانی وجود ندارد.
اما اتمام بدنه سد خاکی کوه برد و همچنین شبکه سه و چهار و خط انتقال شبکه‌های مذکور اولویت سازمان جهاد کشاورزی بود که زمان اتمام بدنه دی ماه 98 بود، ضمن اینکه اولویت فصل منابع آب سازمان امور آب شهرستان کهگیلویه آبرسانی دهدشت غربی بود که باید شرکت آب منطقه‌ای تا پایان اردیبهشت برنامه کاری خود را به استانداری دهد.
همچنین مقرر شد منابع آب سازمان جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی از طریق سد ایلی آباد تامین شود که گوهرگانی عنوان کرد: پروژه‌های عام‌امنفعه اولویت استان هستند و اعتبارات آنها از محل‌های استانی تامین شود
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد خاکی کوه‌برد نیاز به 10 میلیارد اعتبار دارد و در صورت تخصیص این میزان اعتبار پروژه سال 99 به صورت 100 درصدی تکمیل می‌شود.
علی شهابی فر در واکنش به این سخنان معاون استاندار گفت: بسیاری از پروژه‌ها را در شهرستان کهگیلویه و سایر شهرستان‌ها به دلیل نبود اعتبار تعطیل کردیم و اگر بخواهیم به یک پروژه 10 میلیارد تومان بدهیم باید بقیه پروژه‌هایی که فعال هستند را هم تعطیل کنیم.
در بخش پایان این نشست حسن نوروزی با اشاره به پیشرفت 65 درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: اینکه ما حساسیت به خرج می‌دهیم که پروژه جدید در زمره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف نشود به این دلیل است که از وضعیت اعتبارات اطلاع داریم و باید به دکتر جهانگیری رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارش دهیم.
وی عنوان کرد: پروژه تامین آب تنگاری به سد شاه قاسم 14 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما این مبلغ در اختیار نیست که به پروژه اختصاص داده شود.


کد مطلب: 409687

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409687/باغات-دلی-اولاد-مومن-10-سال-معطل-آب-گوهرگانی-همه-ماها-حرف-های-قشنگی-می-زنیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1