تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۰۹۶۸۵
در نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده مطرح شد

خودسوزی دختران به خاطر ازدواج اجباری/ خواب سنگین برای خوابگاه دخترانه دیشموک

۲
۲
خودسوزی دختران به خاطر ازدواج اجباری/ خواب سنگین برای خوابگاه دخترانه دیشموک
کبنا ؛آذر صفایی‌نیا صبح امروز در نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده که با موضوع خودکشی دختران در بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه برگزار شد، اظهار داشت: کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری بعد از دو سال تعطیلی فعالیت خود را در سطح استان آغاز کرد سال گذشته 6 کارگروه برگزار شد که هدف از این کارگروه مختص به مسائل زنان شهرستان‌ها و بحث خودکشی از اهمیت موضوع جلسات بود.
صفایی‌نیا در ادامه افزود: دو دختر جوان 14 و 17 ساله خودکشی کردند و هردو در بخش دیشموک بودند که این خود مؤلفه اهمیت بالای مسائل و مشکلات زنان این بخش است، متأسفانه دختران در مقطع مختلف با آسیب جدی مخصوصاً در بخش روستایی تحت تأثیر مواجه هستند و چندین مورد خودکشی و خودسوزی در این بخش مشاهده‌شده است.
اگرچه خودکشی برای سرمایه اجتماعی و جامعه خطرناک است، اما مسئله مهم این است که خطر این آسیب به دختران جوان و نوجوان دانش‌آموز این منطقه تسری پیدا کند و شرایط به‌گونه‌ای شود که این معضل تبدیل به یک آسیب جدی با ضریب شیوع بالا باشد.
دختران و زنان شهرستان کهگیلویه نیازمند توجه جدی هستند که برای حل مشکلات ایشان از ظرفیت همه دستگاه‌ها استمداد می‌طلبیم.
سال 97 با پیگیری زنان ریاست‌جمهور و همراهی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد به جهت جلوگیری از ترک تحصیل دختران که منشأ بسیاری از مشکلات دختران اعم از افسردگی، بیکاری، ازدواج زودهنگام با افراد مسن و نهایتاً خودکشی و خودسوزی است یک مرکز خوابگاهی دوجانبه در دیشموک داشته باشیم.
فیلم| خودسوزی دختران؛ اعتراض به ازدواج اجباری/ افزایش خودکشی؛ سمینارهای  بدون خروجی - <a href='https://www.kebnanews.ir' target='_blank'>کبنا نیوز</a>
احداث مرکز خوابگاه روبه‌پیشرفت بود اما به دلایلی در خود بخش دیشموک موضوع ناتمام ماند و تنها موهبت و پاسی که به ما رسید این هست که به امور بانوان ارتباطی ندارد، بعد از گذشت یک سال باز هم خواهش می‌کنم این موضوع را که در بخش دیشموک هست برطرف شود و ما هنوز هم پای کار هستیم.
در گفت‌وگویی که با «معصومه ابتکار» داشتم هنوز هم برای ساخت این مجموعه پای کار هستند و این موضوع کاملاً جدی در دفتر بانوان و خانواده استانداری در حال پیگیری است.
دختران حوزه کهگیلویه نیازمند به توجه جدی هستند، هنوز علیرغم به تأکیدات تا کنون یک سمن فعال در حوزه زنان در منطقه کهگیلویه نداریم ظرفیت اجرایی و توان سمن‌ها قطعاً تأثیرات خوبی دارد و نبود این سمن فعال در حوزه زنان به عنوان یک مشکل اساسی است.
قرار شد که در راستای یک اقدام عملی و اجرایی مؤثر طرح تاب آوری اجتماعی در منطقه دیشموک داشته باشیم که به نظر می‌رسد با توجه به خواستار خودکشی، شاید اثر گذراترین اقدام می‌تواند در اجرای طرح تاب آوری و سیلند یک نقشه راه در منطقه باشد که بتوانیم معضلات ریشه‌ای تا حدی برطرف کنیم.
مقرر شد بعد از همکاری اعتباری معاونت زنان ریاست‌جمهوری، به جای یک منطقه در سه منطقه پرخطر بتوانیم طرح تاب آوری اجتماعی را به عنوان موضع امور بانوان و خانواده استانداری اجرا کند.
سال 97 شاهد اتفاقات خوبی در حوزه زنان بودیم زمانی که در شهرستان‌ها به کارشناس امور بانوان فقط گفته می‌شد اعتبارات را از مدیرکل خانواده استانداری بیاورید، اما امروز چندین مدیر شهرستانی خانم داریم، اگرچه این انتصابات مقدمه هست اما نویدبخش و اثرگذار است.
تأکید استاندار کهگیلویه و بویراحمد به نهادینه کردن ارزش‌های فرهنگی و اقدامات اساسی در حوزه اجتماعی است و زنان به عنوان رکن اساسی جامعه و خانواده هستند بدین ترتیب که مسائل فرهنگی دست‌کمی از مسائل اقتصادی ندارند.
علی پورک‌پور رئیس آموزش و پرروش کهگیلویه نیز می‌گوید: سازمان‌های مردم نهاد باید آسیب‌های اجتماعی را رصد و پیگیری کنند و کارگاه بگذارند اما متأسفانه سازمان‌های مردم نهاد مستندساز شدند و موازی کاری می‌کنند.
پورک‌پور افزود: در شهرستان کهگیلویه جامعه هدف‌ داریم و مملو از آسیب‌های اجتماعی هستند اما سازمان‌های مردم نهاد که اعتبار خاص به آن‌ها می‌دهید هنرشان شده که بروند و بنر بگذارند عکس بگیرند و مستندسازی کنند اما هیچ خروجی ندارند.
«خواهش می‌کنم به سازمان‌های مردم نهاد که اعتبارات خوبی می‌دهید واقعاً یک برنامه منظم و منسجم بریزید و کارگاه‌های متخصصی برگزار کنید، آقایانی که اعتبارات را می‌گیرند بیشتر ورود پیدا کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

منتقد
Iran, Islamic Republic of
درود برخانم صفایی نیا
این بخش نیاز به کارهای اساسی وزیربنایی دارد چه درزمینه امور فرهنگی زنان وچه درزمینه درامد واقتصادزنان
متاسفانه دربخش بانوان کارهای اساسی وحلال مشکلات نمیبینیم همه درحدشعار هستند
وجدانتان را قاضی کنین این استان هروقت تونست احساسات مردسالارانه روازبین ببرد بعد باقی مشکلات حل میشود
هرمدیری نیاز به اتاق فکردارد این اقدامات تک رونده روکناربزارین
سید
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ان شاالله فرهنگ استان روز به روز پیشرفت کنه و به حد اعلی برسه
تسلی صحیح نیست و تسری صحیحه
توی انتخاب کلمات دقت کنید
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
1