تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۴۰۹۶۰۱
نشست هم‌اندیشی بررسی و راهکارهای مقابله با آتش سوزی در فرمانداری دهدشت برگزار شد

کشاورزانی که در کهگیلویه با دست‌ خودشان خسارت به بار می‌آورند

۰
کشاورزانی که در کهگیلویه با دست‌ خودشان خسارت به بار می‌آورند
کبنا ؛بی‌توجهی کشاورزان کهگیلویه، همیشه کار دستشان می‌دهد و با وجود تذکرات، هنوز بعضی کشاورزان آتش زدن زمین را تنها راه اماده کردن زمین برای کشت دوم خود می‌دانند، کاری که خسارت‌های زیادی به بار آورده و نمی‌خواهند از آن دست بردارند. امسال که بارش‌های فراوانی را در شهرستان کهگیلویه شاهد بودیم و از قبل این باران‌ پوشش گیاهی زیادی هم رویده، خطر آتش سوزی در کهگیلویه بیش از گذشته وجود دارد.
 نشست هم‌اندیشی دهیاران بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه با حضور مدیران  ادارت منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی شهرستان به منظور بررسی و راهکارهای مقابله با آتش سوزی در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد.
سید شرمت‌الله حسینی‌پرور اظهار داشت: با نزدیک شدن به فصل برداشت محصولات زراعی  در شهرستان و باتوجه به بارندگی های مناسب سال زارعی و به دنبال آن رویش پوشش گیاهی مرغوب، دهیاران مؤظف هستند که در روستاهای خود ازبین جوانان تیم اطفاء حریق تشکیل دهند.
بخشدار مرکزی کهگیلویه باتوجه به حوادث بسیار تلخ آتش سوزی‌های سالیان اخیر تصریح کرد: دهیاری روستای دستگرد با آتش نشانی قراردادی منعقد کرده است تا در مواقع خطر وآتش سوزی مزارع از خسارات جبران ناپذیر آن جلوگیری شود.
وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مقابله با آتش سوزی خاطرنشان کرد: باتوجه به میزان بارندگی‌ها و رویش علف‌زارها در منابع طبیعی و مراتع لازم است جهت پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در این مناطق فرهنگ‌سازی شود.
حسینی‌پرور ابراز کرد: حدود 30 تا 40درصد از آتش‌سوزی‌ها مربوط به کشاورزانی است که پسماندهای مزارع را آتش می‌زنند، جهاد‌کشاورزی با برگزاری دوره‌های آموزشی و یا نصب بنر از بروز حوادث تلخ پیشگیری کند.
وی در پایان خطاب به دهیاران گفت: درسطح روستاها نسبت به جمع آوری زباله ومدیریت پسماند و نیز ساماندهی جایگاه زباله اقدام کنند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه در ادامه سوزندان بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه توسط کشاورزان را یکی از عوامل وقوع آتش سوزی‌های گسترده دانست و اظهار کرد: باتوجه به وضع قوانین جدید در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی مزارع اما در فصل برداشت باتوجه به برداشت محصول و آماده کردن زمین برای کشت دوم در مناطق گرمسیری، بقایای گیاهی و پسماندهای کاه و کلش‌ها سوزانده می‌شود.
هدایت آویزش تصریح کرد: به دلیل همجواری مزارع کشاورزی با یکدیگر و مراتع ملی، این آتش سوزی‌ها باعث می‌شوند که عرصه‌های بسیاری را دچار حریق کنند و ناخواسته باعث بروز خسارت‌های بسیاری می‌شوند.
وی با اشاره به تذکرات لازم و ضروری درخصوص آتش‌سوزی بقایای کاه و کلش‌ها به کشاورزان عنوان کرد: علی‌رغم تذکرات بسیار زیاد به کشاورزان، اما باز شاهد بی‌توجهی‌ها در این خصوص هستیم و باز باعث بروز خسارت‌هایی می‌شوند این در حالی است که کشاورزان می‌توانند با شخم‌زدن، زمین خود را برای کشت دوم آماده کنند.
وی در پایان خطاب به دهیاران گفت: باتوجه به کمبود نیروی انسانی درحوزه مدیریت بحران، ضروری است که دهیاران در زمان وقوع حوادث آتش سوزی همکاری کنند.
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه در ادامه با بیان اینکه عوامل طبیعی و انسانی در به وجود آمدن آتش نقش دارند، اظهار داشت: مواد سوختنی، اکسیژن و شعله آتش مثلثی است که در کنار یکدیگر باعث می‌شود آتش سوزی در مزارع و مراتع اتفاق بیفتد و عامل عمده آتش‌سوزی رفتارهای انسانی در طبیعت است.
روح الله عزیزی با بیان اینکه محیط‌زیست و عرصه‌های مرتعی از سرمایه‌های ملی است، افزود: باتوجه به میزان بالای بارندگی‌ها و پوشش گیاهی بسیار زیاد در محدوده بخش مرکزی کهگیلویه، احتمال وقوع آتش سوزی بسیار بالاست و نیاز است که دهیاران در این فصل بسیار هوشیار باشند.
وی در پایان خطاب به دهیاران گفت: نسبت به دفع پسماندهای زیست محیطی در محیط روستاها اقدام نمایید و همانند سنوات گذشته در خصوص مسائل زیست محیطی همکاری لازم را داشته باشند.(تسنیم)
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1