تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۰۹۴۸۰
یادداشت|

کارگران نیازمند حمایت هستند نه تبریک

پدرام ئیلانی
۰
کارگران نیازمند حمایت هستند نه تبریک
کبنا ؛یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر است.
 این روز برای منی که پیش از مدرسه محیط کارگری را تجربه کرده‌ام معنای خود زندگی ست. روزگاری در کارگاه پدر و در کنار وی و سایر کارگران کارکرده‌ام و هیچ‌گاه با زندگی کارگران بیگانه نبوده‌ام، غصه هاشان غصه دارم کرده و شادی هاشان هرچند کوچک برایم شادی‌آفرین بوده است.
از همان‌جا تکنولوژی برایم مکمل کار کارگر بود است و نه برعکس و یقین دارم هیچ تکنولوژی قادر نخواهد بود جایگزین کار کارگران گردد.
بعدها که برای تحصیل به تهران رفتم در کنار درس و دانشگاه بازهم کار کردم، ابتدا وارد چاپخانه شدم و در کنار بسیاری دیگر از کارگران صنعت چاپ سرب استنشاق کردم که هنوز هم آثار آن بر ریه‌هایم هست و با سرفه‌هایم خودنمایی می‌کند. پس‌ازآن راهی تحریریه‌ی روزنامه‌ها شدم و بازهم کارگری کردم، راهی مدارس شدم و در کسوت مشاور بازهم کارگری کردم. شاید این بار ابزار و لباس کارم کثیف نبود اما در ساعات کار و مشقت‌ها و حقوق ناچیز و رفاه اندک از کارگر هم وضعیت اسفبارتری را تجربه کرده‌ام!
 درک من از کارگری بلاواسطه است و خوب میدانم که بدون آن‌ها هیچ تولیدی انجام نمی‌شود و آن‌ها به‌اجبار در کارشان خستگی را خسته می‌کنند، هرچند به‌اندازه سهمی که در گردش چرخ اقتصاد و جامعه دارند سهم نمی‌برند و همواره دستمزدشان کمتر از نیازشان بوده است. به‌خصوص در این روزها که تورم کمر اقتصاد خانوارها را شکسته است.
کارگران نیازمند تمجید و تبریک نیستند و هیچ نمی‌خواهند جز آنکه به‌اندازه سهمی که در چرخه تولید و انباشت ثروت دارند از رفاه اجتماعی و اقتصادی سهم داشته باشند.
البته این روزها یافتن کار و دریافت حقوق به‌موقع برای کارگران بدل به رؤیا گشته است. اگر در کشور ما یک‌هزارم توجهی که به صاحبان سرمایه می‌شود به کارگران می‌شد، امروز بسیاری از کمبودها رخ نمی‌داد و تولید ثروت واقعی نمی‌گذاشت تورم این‌چنین افسارگسیخته بتازد. اگر قوانین و ملاک‌های مناسبی در حوزه روابط کار و قوانین کار وضع و رعایت می‌شد یقیناً این روزها وضعیت اقتصاد جامعه‌این‌گونه نبود و شاهد جامعه‌ای پویا و فعال در حوزه کار و اقتصاد بودیم.
یقیناً مازد و انباشت ثروتی که در املاک و سپرده‌گذاری بانک‌ها خودنمایی می‌کند اگر در چرخه تولید و حمایت کارگران نمود پیدا می‌کرد اکنون وضعیتی چنین افسارگسیخته و متلاطم را شاهد نبودیم.

پدرام ئیلانی روزنامه‌نگار
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1