کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر استیضاح شود

مصائب پخش یک قطعه موسیقی در مدارس

18 ارديبهشت 1398 ساعت 10:29

گروهی که از وقوع این حادثه خشمگین هستند، معتقدند که وزیر باید استیضاح شده یا دست کم مدیران این مدارس متخلف برکنار شوند. آنها این فرهنگ را محصول سند 2030 می‌دانند و از لزوم برخورد قاطع با این موضوع سخن می‌گویند.


روزگاری نه چندان دور در دهه 60 و میانه‌های دهه 70 شمسی از مدرسه که صحبت می‌شد، محیطی بسته با مسئولانی عبوس و سختگیر را در ذهن تداعی می‌کرد که دانش‌آموزان از آن فراری بودند و از هیچ تلاش و بهانه‌ای برای به مدرسه نرفتن فروگذار نمی‌کردند. امروزه اما تلاش می‌شود تا محیط آموزشی محیطی خوشایند و شاد داشته باشد. والدینی که روزگاری از هراس ناظم و معلم جرأت نفس کشیدن را نداشتند، امروز کودکانشان را به مدارسی می‌فرستند که معلم و دانش‌آموز باهم آواز می‌خوانند و شادی می‌کنند. این روزها انتشار یک کلیپ کوتاه از یکی از مدارس که نشان می‌داد کودکان آهنگی شاد را یکصدا زمزمه می‌کردند و به شادی می‌پرداختند، با حواشی فراوانی همراه شده و واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و فرهنگی کشور را برانگیخته است. برخی تلاش می‌کنند که با اشاره به محتوای موسیقی‌ پخش‌شده در یکی از مدارس، موسیقی را از برنامه مدارس حذف کنند و برخی توجه به محتوا را لزوم ارائه برنامه هنری برای کودکان می‌نامند. خبرآنلاین در این خصوص نوشت: «آنچه شما برای این روزهای جامعه به کلی فراموش کرده‌اید و به طور اخص برای رنج سنی زیر ۱۵ سال به آن اصلا توجهی ندارید، نیاز به شادی است، به امید، به بازی و هیجان، به ریتمی که شادشان کند، پیامی که مناسب با روحیات و اقتضای سن‌شان باشد. برای ورزشگاه و آهنگ تیم‌ملی‌تان می‌روید سراغ سالار عقیلی و حماسه‌سرایی و بعد مردم در آن فضا ناچارند «ما فرزندان ایرانیم» بخوانند و برای کودکان‌تان هم که هیچ گزینه‌ای ندارید و می‌گویید مثلا چرا بچه‌ها با حامد زمانی، علی افتخاری و محمد اصفهانی‌تان شور نمی‌گیرند و می‌روند سراغ ساسی مانکن.»
وزیر استیضاح شود
گروهی که از وقوع این حادثه خشمگین هستند، معتقدند که وزیر باید استیضاح شده یا دست کم مدیران این مدارس متخلف برکنار شوند. آنها این فرهنگ را محصول سند 2030 می‌دانند و از لزوم برخورد قاطع با این موضوع سخن می‌گویند. جهان‌نیوز در این باره می‌نویسد: «اینکه در محیط‌های آموزشی و با تایید معلمان و مسئولان آموزش و پرورش این نوع حرکات ترویج می‌شود قطعا در زندگی آینده کودکان تاثیر بسزایی دارد. درواقع کار دسته جمعی خود این موضوع را به کودک القا می‌کند که مشکلی در این حوزه نیست و می‌تو اند با این نوع سبک زندگی به جامعه بیاید. حساب کنید پسران و دخترانی که با رقص و پایکوبی‌های دیسکویی در مدرسه جامعه‌پذیر می‌شوند، در جامعه چه مدل و الگویی برای زندگی دارند و ورودشان به عرصه اجتماع واقعی به چه صورت خواهد شد». این رسانه اصولگرا همچنین تأکید دارد: «انداختن قبح از قباحت کارکرد دیگر چنین فضاسازی‌های غیرآموزشی آنهم در کانون مراکز آموزشی کشور است. نه به خاطر این دو فیلمی که پخش آنها به این وجه قابل تأمل است بلکه اگر دورنمایی از مراکز آموزشی کشور داشته باشیم قطعا لزوم بهسازی و اصلاح روش مدارس و فضاهای آموزشی به شدت احساس می‌شود». علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید:‌ «در این رابطه وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد. مدیران اینگونه مدارس که در مدرسه آنها اقدام به چنین مواردی می‌شود نیز باید برکنار شوند».
شاداب‌سازی ابتذال نیست
اولین واکنش رسمی به اعتراضات علیه آموزش و پرورش را شخص وزیر نشان داد. او در توئیتر نوشت: «فریب یا نفوذ». او همچنین در مصاحبه‌ای به ایسنا گفت: «دقیقا مشخص نیست این کلیپ‌ها مربوط به کجاست و چگونه تهیه‌شده است برای همین به کمک دادستانی محترم و همچنین پلیس فتا درباره منبع و چگونگی انتشار کلیپ‌های مذکور نیاز داریم، چراکه نوع سازه‌هایی که در برخی از این کلیپ‌ها دیده می‌شود، مخصوص مدارس نیست. باید ریشه تولید این کلیپ‌ها مشخص شود تا اعتماد عمومی و باور مردم متدین نسبت به نظام تعلیم و تربیت خدشه‌دار نشود. سه نفر متخصص برای بررسی موضوع پخش کلیپ‌ها در فضای مجازی تعیین شدند». در ادامه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به پخش دو کلیپ از مدارس تأکید کرد: «شاداب‌سازی مدارس در چارچوب شرع و قانون معنا پیدا می‌کند و به هیچ عنوان مساوی با ابتذال نیست». مسعود ثقفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و پرورش هر گونه تخلفی که در حوزه علمی، فرهنگی و آموزشی در مدارس اتفاق بیفتد را چشم پوشی نکرده و با آن برخورد قانونی خواهد کرد، گفت: «شاداب‌سازی مدارس در چارچوب شرع و قانون معنا پیدا می‌کند و به هیچ عنوان مساوی با ابتذال نیست». وی افزود: «اگر عواملی خارج از قوانین مدرسه در مدرسه حضور یافته و منجر به هنجارشکنی و تخلف بشوند در صورت شناسایی برخورد قانونی و جدی خواهیم داشت». مریم جمشیدی، معاون مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه اصالت کلیپ‌ها در دست بررسی است تا اطمینان حاصل شود علت پخش این موسیقی‌ها چه بوده، تصریح کرد: «نباید خط قرمز کشور و آموزش و پرورش به هیچ وجه زیر پا گذاشته شود از این رو در حال پیگیری این موضوع هستیم و چنانچه در بررسی‌ها مشخص شود که در مدارس از آهنگ‌های خواننده‌های زیر زمینی استفاده شده است، با متخلفان برخورد خواهیم کرد. طی بررسی‌هایی که از روز گذشته درباره کلیپ‌های پخش شده در مدارس داشتیم مشخص شده است که برخی از این کلیپ‌ها در مدارس رخ نداده و در آموزشگاه‌های مانند آموزشگاه‌های زبان و غیره اجرا شده است».


کد مطلب: 409471

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409471/مصائب-پخش-یک-قطعه-موسیقی-مدارس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1