تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۰۹۴۴۵

مستند «دهدشت، عصر طلایی یک سرزمین» به‌روی آنتن ایتالیا رفت +فیلم

۱
۴
مستند «دهدشت، عصر طلایی یک سرزمین» به‌روی آنتن ایتالیا رفت +فیلم
کبنا ؛{فیلم مستند تاریخی «دهدشت، عصر طلایی یک سرزمین }

مستند تاریخی «دهدشت، عصر طلایی یک سرزمین»، فیلمی در ژانر مستند بازسازی است که به دو قرن شکوه و رونق و شکوفایی شهر دهدشت در عصر صفویه می‌پردازد. روزگاری که این شهر با برخورداری از تمامی شاخص‌های شهری جهان متمدن آن روز یکی از کلان‌شهرهای ایران در قرون دهم و یازدهم هجری و مرکز ایالت کهگیلویه بزرگ یکی از ایالات سیزده‌گانه امپراتوری صفوی به شمار می‌رفته است.
اگرچه شکوه این شهر در میان غبار زمان از بین رفته و تنها بخش‌های اندکی از آن برجای‌مانده، بااین‌حال یک ارگ حکومتی ویژه به همراه یک بازار بزرگ و سرپوشیده ۴ کیلومتری، یک کاروانسرای بزرگ و آب‌انباری عظیم در کنار شش حمام عمومی مجلل و بزرگ و چندین تجارتخانه که در حکم گمرک‌های امروزی عمل می‌کردند به همراه سه مسجد بزرگ و کوچک و مدرسه علمی میرزا شفیع الله و نیز کارگاه‌های قالیبافی و سفالگری ازجمله سازه‌های شهری بودند که دهدشت عصر صفوی را به یکی از شهرهای مهم جنوب غرب ایران تبدیل نموده بود.
 این فیلم مستند که بر دو محور بازسازی سه‌بعدی (کامپیوتری) سازه‌ها و بناهای شهری و بازسازی میدانی تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهر در قرون دهم و یازدهم هجری با استفاده از بازیگر و هنرور طراحی و تولیدشده است، نشان می‌دهد که چگونه مردمان لر کهگیلویه و بویراحمد توانستند زمانی که بسیاری از پایتخت‌های اروپای امروز روستاها و دهکده‌های کوچکی بیش نبودند، تمدنی شهری مبتنی بر اصول و معیارهای مدرن حیات شهری جهان آن روز بنا کنند و خود را در قواره یک کلان‌شهر و محور ارتباطی تبادل کالا و بازرگانی پایتخت ایران با هند، اروپا و آسیای جنوبی نشان دهند.
این فیلم به نویسندگی و کارگردان امید عبدالهی در سال ۹۷-۱۳۹۶ به تولید رسیده و عوامل آن عبارت از مدیر تصویربرداری سعید حصاری، پژوهش دکتر ابراهیم رایگانی، دکتر حسین سپید نامه، علی سینا برقک و صادق پارسه به سرپرستی امید عبدالهی، گوینده متن استاد اکبر منانی، صدابردار احمد عبدی، سرپرست هنروران سعید یکتا، تدوین و صداگذاری ایمان نیک‌بین و مدیر تولید شعیب راستین می‌باشند.
مجموعه عوامل تولید این فیلم، این موفقیت را به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تقدیم نموده و آرزوی سربلندی کشور عزیزمان خاصه مردم مظلوم استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهر دهدشت را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام...اول اینکه جزء افتخارات هس گذشته تاریخی وروندپیشرفت این شهر...ودوم اینکه واقعاباعث تاسفه، زمان حال این شهر.شهری که درگذشته با برخورداری از تمامی شاخص‌های شهری جهان متمدن آن روز یکی از کلان‌شهرهای ایران در قرون دهم و یازدهم هجری و مرکز ایالت کهگیلویه بزرگ یکی از ایالات سیزده‌گانه امپراتوری صفوی به شمار می‌رفته؛الان بامظلومی ومحرومی این شهرمواجه هستیم.......
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1