کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست سند آمایش سرزمین کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

دست رد استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر سینه طرح آمایش سرزمینی / نباید با پول مردم خطاهایمان را جبران کنیم

17 ارديبهشت 1398 ساعت 11:04

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نباید خطاهایمان را با پول مردم جبران کنیم،افزود: همه ما در استان کهگیلویه و بویراحمد به مانند یک خانواده هستیم لذا سند آمایش سرزمین درست و اصولی و کارشناسی شده تدوین شود.


حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد از آماده بودن طرح آمایش سرزمینی خبر داد، اما در جلسه‌ای که در سالن شماره یک استانداری به ریاست علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، احمدی این طرح را دارای نواقصی دانست و گفت: باید طرح آمایش سرزمینی کارشناسی شده باشد.
علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست روز دوشنبه (16اردیبهشت ماه 98) سند آمایش سرزمین با تأکید بر اینکه همه ظرفیت‌های استان در این طرح دیده شود، گفت: آمایش سرزمین باید برنامه محور باشد و اگر قرار است برنامه‌های روتین دستگاه‌ها را یادآوری کنیم  نیازی به برگزاری جلسه نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم انجام کار کارشناسی در تدوین این سند  تأکید کرد و افزود: کار کارشناسی یعنی اینکه ما تعداد تخت‌های بیمارستانی را افزایش دادیم و به بیش از 600 مورد رساندیم اما حتی چهار عمل جراحی در استان انجام نمی‌شود پس چرا پول‌هایمان را در این زمینه هزینه کنیم!؟
وی عنوان کرد: وقتی بیمارستان می‌سازیم و سرانه تخت‌هایمان را افزایش می‌دهیم اما جراحی‌ها در استان انجام نمی‌شود پس بهتر است پول‌ها را خرج سلامت مادران باردار و یا در  حوزه‌ای که بازخوردی برای مردم داشته باشد هزینه کنیم.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین تخت‌های بیمارستانی در شهرستان بویراحمد ایجاد شده، گفت: دانشگاه علوم پزشکی و حتی فرمانداری توضیح دهند که این همه تخت چه رفاهی در حال مردم ایجاد کرده و آیا خروج بیماران از استان و مراجعه به سایر استان‌ها کاهش داشته یا خیر!
وی با بیان اینکه نباید خطاهایمان را با پول مردم جبران کنیم،افزود: همه ما در استان کهگیلویه و بویراحمد به مانند یک خانواده هستیم لذا سند آمایش سرزمین درست و اصولی و کارشناسی شده تدوین شود.
احمدی خطاب به مدیران با اشاره به اینکه در تدوین سند آمایش سرزمین احساس مسولیت کنیم، گفت: در این طرح چندین برنامه اجرایی برای بهبود کسب و کار پیشنهاد شود برای نمونه اگر کسی در شهر سی‌سخت گل محمدی کشت کند قطعا بازدهی آن از قمصر کاشان بهتر و بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به رکود برخی واحدها گفت: دو سالی است که دارم داد می‌زنم سرمایه‌گذار کارخانه باطری ماشین‌آلات خود را از کانادا خریده تا در استان کارخانه ایجاد کند حمایت شود اما در حال حاضر طرح خوابیده که در برنامه آمایش سرزمین بررسی کنیم که چه کاری باید انجام دهیم تا مشکلات این موردی حل شود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز بر ضرورت نظارت و بررسی دقیق پهنه بندی و اجرای طرح مطالعاتی از ظرفیت‌ها، چالش‌ها و ارائه راهکارها و راهبردهای توسعه‌ای در زمینه طرح آمایش سرزمینی تاکید کرد.
در ادامه این نشست حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از تدوین سند آمایش سرزمین 8 شهرستان استان ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: سند آمایش سرزمین استان سال 95 تهیه و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شد.
وی با بیان اینکه در این سند مسیر توسعه را دنبال می‌کنیم، گفت: سند آمایش سرزمین شهرستان بویراحمد آماده و ارائه شد که طبق نظر اعضا باید مباحثی به این سند اضافه شود که ظرف دو هفته آینده نظرات دستگاه‌ها اخذ و اضافه می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: خلاصه‌ای از این طرح نیز در قالب 300 صفحه در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای تصویب نهایی در شورای عالی آمایش سرزمینی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: البته این طرح در کمیته تخصصی شورای عالی آمایش سرزمینی نیز به تصویب رسیده ولی هنوز در شورای عالی مطرح نشده است.
نوروزی ادامه داد: علاوه بر طرح آمایش سرزمینی کهگیلویه و بویراحمد با دستور و تاکید استاندار هم اینک طرح آمایش سرزمینی شهرستان‌های هشت گانه در حال تهیه و تدوین توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.
نوروزی یادآور شد: در طرح آمایش سرزمینی به مطالعه عوامل مختلف سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جمعیت، مهاجرت و فضا، محیط روستایی، محیط شهری، زیر بنا، جامعه، شیوه‌های برنامه ریزی و مسائل مربوط به تکنولوژی پرداخته شده است.
بنا بر این گزارش، استان کهگیلویه وبویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر دارای هشت شهرستان، 17 شهر و حدود یکهزار و 676 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس آمارهای احصا شده در طرح آمایش سرزمینی ظرف یک دهه گذشته افزون بر 590 روستا در این استان خالی از سکنه شده‌اند.
بر اساس اطلاعات آماری و احصا شده در این طرح بیش از 77 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می‌کنند که بخش عمده آنان از روستاها به شهر مهاجرت کرده‌اند.
در این نشست همچنین خلاصه‌ای از آخرین وضعیت طرح آمایش سرزمینی شهرستان بویراحمد ارائه شد.
شهرستان بویراحمد ظرف دو دهه گذشته با 48 صدم درصد بالاتر از میانگین کشوری بیشترین نرخ مهاجرت پذیری و توسعه شهری را داشته است.


کد مطلب: 409443

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409443/دست-رد-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-سینه-طرح-آمایش-سرزمینی-نباید-پول-مردم-خطاهایمان-جبران-کنیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1