تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۰۹۴۱۷
یادداشتِ سیاسی/

عواقب اجرایی شدنِ طرح استانی شدنِ انتخابات مجلس شورای اسلامی

سیده فاطمه کشاورز
۶
۶
عواقب اجرایی شدنِ طرح استانی شدنِ انتخابات مجلس شورای اسلامی
کبنا ؛ متن ارسالی:  تا به امروز قومیت، طایفه و زبان در میزان آرای کاندیدا به ویژه در استان ما نقشی به شدت پررنگ داشته است.
به طوری که ابتدا میزان، برای انتخاب کاندید را بر این اساس می‌گذارند و بعد لیاقت، گرایش سیاسی و خطِ کاندید مورد نظر را از دید می‌گذرانند تا با توجه به امتیازات طایفه‌ای صلاح را بر دیده یا نادیده گرفتن خط بنا نهند.
اینگونه اقشار چند دهه بومی به صِرف لر نبودن یا مثلاً اصلاح طلب یا اصولگرا نبودن در لایه‌های زیرین این به ظاهر مشارکتِ سیاسی دفن می‌شوند و فقط در تایم تبلیغات به آنان پرداخته می‌شود.
حال با طرحِ غیر کارشناسی و غیر اصولی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، این ترک‌های قومی و طایفه‌ای می‌رود تا به شکاف‌هایی عمیق و نادیده گرفتنِ اقلیت‌های ساکن تبدیل شود.
امنیت و تعهد آرا با تغییر روند از شهرستانی به استانی به ریسکی بزرگ و سیاست در ابعادِ کلان تبدیل می‌شود که به خودی خود مشارکتِ مردمی و ارتباط مستقیم مردم با جریان حاکم را زیر سؤال می‌برد.
با اجرایی شدنِ این طرح، انتخابات بخصوص در استان ما به سناریویی برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده تبدیل و صحنه‌ی سیاست به صفحه‌ی شطرنجِ اساتید و تأثیرِ به مراتب بیشترِ دست‌های پشت پرده ختم شده، و اینگونه ماهیت اصلی انتخابات و عدالت انتخاباتی به کُل محو می‌شود.
با ارائه این طرح قدرت انتخاب در استان زیر پونزِمان بخصوص در حوزه‌های فرعی و مناطقِ کم جمعیت و محروم استان در بستر و زیرساختی که به هیچ وجه برای اجرایی کردن این طرح مُهیا نیست کنار گذاشته می‌شود و دیگر نامش را مشارکت تمام اقشار جامعه وحرکتی مردمی نمی‌توان گذاشت.
با افزایشِ هزینهِ تبلیغات از شهرستانی به استانی، نقشِ تأمین کنندگان مالی پررنگ‌تر شده و سرمایه داران، آقازاده‌ها و دوستان نابلدِ سیاسی وارد گود می‌شوند.
با طرح انتخاباتِ استانی، حرکتی دومینویی اغاز شده و یک خط و جناح با گرفتن کرسی‌های مجلس عملاً قدرت هرگونه حرکت و مشارکت را از خط مقابل سلب می‌کند و باگذشت زمان کنار گذاشتن این تیمِ به مجلس رفته در صورت عدم لیاقت و ناکارامد بودن به کاری بس دُشوار تبدیل می‌شود.
ضمناً کسانی که در حال حاضر در مَناصب نمایندگی در مرکز جا پا محکم کرده و بارُ بندیل خود و اطرافیان نزدیکِ خود را به بهترین نحو بسته‌اند، حال با کمک همان لیدر ها و جان فدایان، که در طولِ دوره با دادنِ امتیازات طرح‌های آنچنانی، وام‌های بدون بهره‌ی کلان، پیمانکاری‌های بزرگ و ... نمک گیر شده‌اند، با خیالِ راحت پا روی پا می‌اندازند و بی شک پیروزِ این میدانِ نابرابر خواهند بود.
هرچند با اجرایی شدن این طرح هر روز لایه‌های جدیدی از عواقب این داستان پدیدار شده و این موارد مطرح شده شاید ذره‌ای از اتفاقاتی است که در آینده گریبان گیرِ فضای سیاسی‌مان خواهد شد.
 
یاحق
سیده فاطمه کشاورز
 
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان گچسارانی
France
درود بر شما احسنت 👏👏👏
عبدالله-ش
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم با نقدتون روی این طرح و به نظرم مخوصااااا این عواقب برای حوزه ی گچساران باشت خیلی نمود بیشتری داره و باید از اجرا شدنش جلوگیری بشه . موفق باشید
رضایی
Iran, Islamic Republic of
خانم کشاورز عزیز کاملا با متنتان موافقم و به نظر حقیر این طرح ضربه ی بزرگی بر پیکره ی انتخابات خواهد زد. احسنت به قلمتان
ملک زاده
Iran, Islamic Republic of
عواقب بیشتری داره سرکار خانم ، ولی برای نمونه میشه به این هایی که فرمودید اشاره کرد ، طرحِ نامتناسب و غیر کاربردی ای هست مخصوصا برای گچساران و باشت ، وضعیت از اینی که هست بدتر میشود صد در صد. استفاده کردیم از نقدتون ، موفق باشید
رشیدی
Iran, Islamic Republic of
کلا صلاح بویر احمد مهمه ، گچساران و باشت انگار فرزند خونده ی این استانن ، ما کلملا با این طرح مخالفیم، توهین به عقل و شعور مخاطبه
رحمانی
Iran, Islamic Republic of
احسنت خانم کشاورز ، لذت بردم از خوندنش ، بازم درباره ی انتخابات پیش رو بنویسید ، مطمعنا انتخابات جذابی میشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1