کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در دهدشت:

من اصلاح‌طلب، مذاکره را «تابو» نمی‌دانم / اگر می‌خواهیم مقابل امریکا و ابوظبی سربلند بیرون بیایم، با «ملت» مذاکره کنید / حسادت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از بین برود

13 ارديبهشت 1398 ساعت 3:37

خواهر، برادر یک اعترافی می‌کنم، بعد از دهه 70 یک اتفاق وارونه‌ای در کشور افتاده و مسیر توسعه را غیرعادلانه کرده است و آن اینکه توزیع منابع، تابع توزیع سرانه مدیریت است، هر استانی که در منابع مدیریتی ملی سهم بیشتری دارد در توزیع منابع به آن استان‌ها سهم بیشتری دارد و چه زمانی استان‌ها به خصوص این استان می‌تواند سهم خود را در منابع ملی ارتقا دهد، وقتی که از این خست تاریخی نسبت به همدیگر دست برداریم!


«محمدعلی وکیلی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای حضور در مراسم «روشنای خاطر آشوب» پاسداشت سی و هفتمین سالروز شهادت معلم شهید «سید جمال الدین دولت خواه» و هفده معلم شهید شهرستان کهگیلویه به دهدشت مرکز این شهرستان سفر کرد.
محمد علی وکیلی در این ویژه برنامه‌ی برخی موانع خود ساخته توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را برشمرد، و همچنین توزیع منابع، تابع توزیع سرانه مدیریت را اتفاقی وارونه در کشور دانست و گفت: این در واقع مسیر توسعه را غیرعادلانه کرد. وکیلی حسادت را آتش فرصت سوزی سرمایه گذاری‌های انسانی دانست که باید در استان از بین برود، و همچنین به پیدا شدن رد پای چند تن از فرزندان استان طی سالیان اخیر به مناسب قدرت اشاره کرد و گفت: بعضی از فرزندان استان پایشان به منابع باز شده است و توانستند سهم کوچکی از سهمیه غفلت شده استان کهگیلویه و بویراحمد را بگیرند.
متن کامل صحبت‌های وکیلی در ادامه می‌آید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم افزود: معلمان از رهگذر تربیتشآن، جامعه‌ای ساختند که امروز سربلندی و عزت ایران    مدیون تربیت آنها است.
محمد علی وکیلی با بیآن اینکه تربیت در کتب آنبیا، یعنی طوفان سؤال، یعنی راه سؤال را نبستن، دهان‌ها را برای انتقاد نبستن، تربیت برای اینکه اجازه انتقاد داشته باشیم، تصریح کرد: تفاوت معلمی که خود شهید است با معلمی که شهید پرور است در این است که طیفی از معلمان نگفتند که راه این است و بیراه آن است، بلکه دست‌ها را گرفتند و خود پیش قراول شدند و رفتند و دیگران را نیز پشت سر خود بردند.
وکیلی ضمن گرامیداشت تقارن روز معلم و کارگر عنوآن کرد: چند سال پیش به دانشگاهی برای گرامیداشت 12 اردیبهشت ماه دعوت شدم، در آنجا دانشجویآن سؤال کردند که فرق بین «شهید مطهری» و «شهید شریعتی» در چه بود؟
وی ادامه داد: عرض کردم هر دو جزء راهبران جامعه و جز مصلحان عصر خویش بودند، اما هر کدام تفاوتی دارند، مطهری از منظر یک عالم درون دینی به دنبال نجات جامعه خود بود و شریعتی از منظر یک عالم بیرون دینیآن هم به دنبال نجات جامعه خود بود، تجویز هر کدام از این دو با این تفاوت جایگاه، تفاوت داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  از نظر من درد شناسی «شریعتی» قوی‌تر از مطهری بود اما درد درمانی مطهری قوی‌تر از شریعتی بود، افزود: مطهری می‌خواست از منظر آسمان مسئله زمینیآن را حل کند و نگاه عمودی به مسئله زمینیآن داشت، ولی شریعتی از منظر زمینی به زمینیآن نگاه داشت و نگاه افقی و تجویزهای افقی داشت.
وکیلی در ادامه به صحبت پیرامون وضعیت کشور پرداخت و گفت: وضع کشور وضع خوبی نیست، من هم می‌توآنم ساعت‌ها پیرامون چرایی بدی وضع کنونی از منظر خودم سخن بگویم که چرا کشور امروز به اینجا رسید، چرا وضع ما امروز این چنین است!
وی مطرح کرد: چرا جانباز ما باید برای تأمین حداقل‌های درمان خودش به هر کسی رو بیندازد، چرا خآنواده‌های ایثار گر، مادر شهیدی که در مقابل تشییع فرزند خود سر خم نکرد اما برای فرزند بیکارش امروز سرخم می‌کند، چرا پدری برای دو دسته گل پرپر شده خود نشکست، اما برای تنها فرزند بیکار خود امروز شکسته است، می‌شود گفت چرا؟ می‌شود دلایل بسیار برشمرد ولی من به حرمت این جایگاه و مجلس مراعات می‌کنم و به این چرایی نمی‌پردازم!
نماینده مردم تهرآن در مجلس بیان کرد: اگر روزی فرصت فراهم شد شاید در مجال دیگری خواهم گفت، اما اجمالاً به عنوآن فرزند این استان و فرزندی از دامآن شما که دستی بر قدرت دارد و بخشی از پشت صحنه قدرت را می‌شناسد و می‌بیند می گویم، وضع کشور زیبنده ملت نیست، دولت روحانی سهمش در وضع کنونی تعیین کننده نیست، اما سهمش در برون برد کشور از وضع کنونی تعیین کننده است، او حتماً مقصر است در ناتوانی بیرون بردن کشور از این وضع، اما سهمش در چرایی وضع کنونی تعیین کننده نیست!
وکیلی ادامه داد: ولی وضع بد است، و اینکه چه آندازه بد است، چرا بد است و راه نجاتش چیست، همآن چیزی است که ما روی آن اجماع نداریم، نه روی چه اندازه بد بودنش، اجماع داریم و نه روی چرایی وضع بدش، چرا که اگر می‌دانستیم و همه قبول داشتیم که چه آندازه  بد است حتماً روی چگونه نجات دادنآن با هم توافق می‌کردیم، ولی وضع بد است!
 وی با اشاره به سخنان یکی از جانبازان و یادگاران دفاع مقدس در این یادواره گفت: البته قانون جامع خدمات ایثارگرآن که سال‌ها بود در رفت و برگشت بین مجمع تشخیص و مجالس وقت بود، خوشبختآنه در سال گذشته در این مجلس تعیین تکلیف شد و به دولت ابلاغ شد و امیدوارم منابع اجرای این قانون فراهم بیاید و دولت ملزم به اجرا است.
وکیلی اظهار کرد: من اجمالاً عرض می‌کنم، ما نیازمند شجاعت در تصمیم گیری برای حل مسائل کشور هستیم، مسائل کشور را در شرایط فعلی با رفو کردن، اما و اگر کردن نمی‌توان حل کرد.
نماینده مردم تهرآن در مجلس خاطر نشآن کرد: ما آنباشتی از مشکلات تلمبار شده در طول این چهل ساله را امروز رو در رو هستیم که نیازمند شجاعت در پس گرفتن بخشی از تجویزهای غلطمآن و البته در تن دادن به تصمیماتی که تا به اکنون نگرفتیم!
وکیلی گفت: امروز می گویند که شاه کلید مشکل آمریکا است، حتماً همینطور است، می‌گویند عربها، عربستان و ابوظبی منابع درآمدیشان را گسیل کردند برای اینکه ملت ایران    را از پای دربیاوردند که کاملاً درست است، می گویند یک سوی قصه ترامپ است، یک سوی قصه نتانیاهو است، یک سوی قصه بن زاهد است و از سوی دیگر بن سلمان است اینان دشمنان قسم خورده ملت ایران    هستند که حتماً درست است، می گویند باید تکلیف را روشن کرد یا باید بجنگیم یا باید تسلیم شویم ولی ما می گوییم هرگز، هرگز معادله‌ای اینچنین محصور بین دو مجهول نیست بلکه یک راه سومی هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی به عنوان یک اصلاح طلب که با مبنای مذاکره موافق هست و مذاکره را «تابو» نمی‌داند، برای احقاق حق یک ملت یک راه آن مذاکره است آنچنان که راهی ممکن است جنگ باشد تصریح کرد: اگر روزی احقاق حق ملت ایران   ، اسلحه لازم داشته باشد حتماً همه اسلحه به دست می‌گیریم، اگر روزی مذاکره نیاز باشد حتماً باید مذارکره کرد.
وکیلی در ادامه افزود: ولی عرض می‌کنم، امروز روز مذاکره نیست با این صفی که شکل گرفته با این راهی که آمده ایم با این آرایشی که در صحنه می‌بینیم مذاکره منتهی به احقاق حق ملت ایران    نیست، اما باب مذاکره با ملت ایران    که بسته نیست، با ملت ایران    مذاکره کنید اگر می‌خواهیم مقابل امریکا، ترامپ عربستآن و ابوظبی بایستیم و سربلند بیرون بیاییم با ملت مذاکره کنید، ظرفیت خودی‌ها را به رسمیت بشناسیم ملت را اینقدر رنگ نبندیم و تقسیم نکنیم، ملت را اعتماد کنیم اجازه بدهیم همه ملت یک دست شود، همه اتحاد کنند همه به وحدت اولیه و ارمآن اولیه برگردند.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌شود ما در بیرون با این چنین بن بست هایی دست به گریبان باشیم، در داخل هم با مچ گیری و بهانه گیری هر روز صف خودی‌ها را کم کنیم. نمی‌شود، اگر می‌خواهیم انعطاف نشان دهیم، اولویت این است که با ملت خودمان انعطاف نشان دهیم، اگر می‌خواهیم نرمش نشآن دهیم با ملت نشان دهیم، اگر با ملت نرمش نشآن دادیم مجبور به چرخش با دشمن نمی‌شویم.
وکیلی در ادامه پیرامون مسائل استان و رفتارهایی که باید اصلاح شود پرداخت و اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شد به یک خصوصیت تاریخی، ما کودک که بودیم مهمترین خاطره‌ای که در گوش‌هایمان گفته می‌شد و با آنها بزرگ شدیم، نحوه جنگ و ستیز اهالی این استان با رژیم‌های حاکم بود، با رضا خآن، محمد رضا چگونه جنگیدیم؟
با دولت‌های وقت چگونه سر ستیز داشتیم، از موقعی که بالغ شدیم نیز با جمهوری اسلامی بلوغمان شکل گرفت یک چیزی یاد گرفتیم که چگونه دفاع کنیم از این جمهوری، چگونه سراسیمه از سرحدات این مملکت دفاع کنیم و چگونه از جمهوری اسلامی به رغم اینکه دولت‌های متفاوت در آن متولد می‌شود و عبور می‌کند از این کیان جمهوری اسلامی دفاع کنیم. پس این استان یک ممیزه مهم دارد با رژیم‌های پیش از جمهوری اسلامی سر ستیز داشت با تنها رژیمی که ساخته است جمهوری اسلامی بوده است.
وی ادامه داد: شاهد این رشادت و این سرمایه گذاری، تمثال این شهدا و شهرستانی است که محرومیت را به رغم گذشت 40 سال از عمر آنقلاب، همچنآن در شهر و دیارش می‌بینیم اما گلزار شهدای آن 419 شهید فرزند رشید، بهترین‌های این شهرستآن گلگون کفن هستند، قطعاً این مردم از جمهوری اسلامی نمی‌برند، حتماً مردمی که اینگونه سرمایه گذاری کردند مأیوس نمی‌شوند از جمهوری اسلامی.
نماینده مردم تهرآن در مجلس افزود: نمی‌دانم برخی از شما که در فضای مجازی دستی دارید، می گویید که کلیپ داریوش همایون وزیر اطلاعات شاه را همآنی که سر مقاله‌اش علیه امام باعث آتش آنقلاب شد در همین روزهای آخر دیدید در آن مصاحبه وقتی خبرنگار سؤال کرد گویا موضعت پیرامون جمهوری اسلامی تغییر کرده، علت را می‌پرسد؟ او می گویید بله من مدتهاست به این جمع بندی رسیده‌ام اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند ایران    آسیب می‌بیند!
و برای اینکه ایران    آسیب نبیند باید جمهوری اسلامی حفظ شود، اردشیر زاهدی، جمشید اموزگار هم مشابه این را گفتند آنآنی که تجربه‌ای در سیاست داشتند و ذره‌ای هیبت ملی در وجودشآن بود به این مهم در آخر عمرشآن اذعآن کردند و اتفاقاً هر سه هم پس از این آخرین مصاحبه‌های خود عمرشآن کفاف نداد و دار دنیا را وداع گفتند، وقتی آنها به این جمع بندی می‌رسند که این همانی بین جمهوری اسلامی و ایران    برقرار است، شکستن جمهوری اسلامی یعنی شکستن ایران   ، اینکه ایران    طعمه عربها شود.
وکیلی بیآن کرد: من به برخی دوستان می گویم و گفته‌ام بارها، شما تصور می‌کنید دعوای ابوظبی با ما چیست؟ او سر انتقام دارد با جمهوری اسلامی از منظر ایران   ، چرا ایران    بزرگ شده، چرا عظمت ایران    باعث شده است که او اگر سراغی از جزایر بگیرد در مجامع بین الملل مسخره می‌شود، پس او به دنبال انتقام از ایران    است، او جمهوری اسلامی را و ایران    را دو چیز نمی‌داند، عربستان به دنبال انتقام از عظمت ایران    است، آنچنان که امریکایی‌ها نیز به دنبال انتقام از عظمت ایران    است، عظمت ایران    با عظمت جمهوری اسلامی گره خورده است اما جمهوری اسلامی امروز برای حل مشکلات مردم با موانع روبه رو است، هربیکاری که سر در گریبآن دارد و افسرده بیکاری هست، تیری است به قلب نظام، نشانی از شکستن است و برای هر مسئول با غیرتی مایه شرمندگی است.
وی مطرح کرد: این استان دستاوردهای مهمی پس از انقلاب داشته است، در یک مجمعی عرض کردم استان کهگیلویه و بویراحمد تا مجلس دوم نماینده از شهرهای دیگر برایان وارد می‌شد، در همین کهگیلویه تا مجلس دوم نماینده شما از جاهای دیگر بود، در یاسوج ما تا مجلس دوم نماینده از سمنان می‌آمد، پیش از انقلاب هم به همین ترتیب بود ولی حالا من به عنوآن فرزند این منطقه که افتخارم این هست که با بلوط آشنا هستم و بخشی از زندگیم با بلوط بوده امروز نماینده مردم تهران هستم، این تفاوت موقعیت این استان است در شاخص‌های دیگر هم همینطور است با پیش از آنقلاب، اما همچنآن گرد محرومیت بر در و دیوار این استان عذاب آور است!
همچنان برای توسعه موانع خودساخته‌ای پیش رو داریم همچنان با خست تاریخی نسبت به فرزندان همدیگر برخورد می‌شود، همچنان مرغ همسایه پیش برخی از ما لرها غازاست!
همچنان این خصلت زشت نردبان ساختن از همدیگر برای نجات دادن خود و نردبان کردن دیگران وجود دارد، همچنان آن اجماعی که در دیگر شهرها و استان‌ها وجود دارد و پشتوانه توسعه است در این استان وجود ندارد!
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: خواهر، برادر یک اعترافی می‌کنم، بعد از دهه 70 یک اتفاق وارونه‌ای در کشور افتاده و مسیر توسعه را غیرعادلآنه کرده است و آن اینکه توزیع منابع، تابع توزیع سرآنه مدیریت است، هر استانی که در منابع مدیریتی ملی سهم بیشتری دارد در توزیع منابع به آن استان‌ها سهم بیشتری دارد و چه زمانی استان‌ها به خصوص این استان می‌توآند سهم خود را در منابع ملی ارتقا دهد، وقتی که از این خست تاریخی نسبت به همدیگر دست برداریم!
آن حسادت که آتش فرصت سوزی است از سرمایه‌های آنسآنی در این استان باید کنار برود، از موفقیت همدیگر باید خوشحال شویم که این در استان ما وجود ندارد!
وکیلی خاطرنشان کرد: فرزندانی از این استان خوشبختانه در این سال‌های اخیر دستشان باز شده و پایشان باز شده به منابع و توانستند سهم کوچکی از سهمیه  این استان، سهمیه مورد غفلت را اختصاص بدهند، اگر این ردپا پیش از این در مناسب قدرت باز می‌شد، پتروشیمی دهدشت باید سال‌ها پیش به بهره برداری می‌رسید، فسفات در چرام باید سالها پیش به بهره برداری می‌رسید، آمایش سرزمین باید مبنای توسعه قرار می‌گرفت و متناسب با ظرفیت‌های اقلیمی می‌بایست سرمایه گذاری شود نه اینکه ما شاهد این باشیم که سرمایه گذاری‌های کلآن از فولاد در بخشی از کشور شده که امروز با مشکل آب روبه رو است در استان ما که خوشبختانه منابع آب به وفور وجود داشت اما چون اصل امایش سرزمینی در توسعه رعایت نشده است، صنعت متناسب با آب در این استان به پا نشده است و امروز کهگیلویه را وقتی چرخ می‌زنید ببینید یک آبادانی پایدار که بتواند پاسخ گوی این خیل عظیم جوانان با استعداد در این شهر ستآن بزرگ و در این شهرستان‌های حوزه کهگیلویه بزرگ وجود ندارد، البته این نافی زحمات دوستانی که در گذشته آمدند در این شهرستآن‌ها هر کدام از نمایندگآن گذشته از بهرام تاجگردون، از مرحوم نجفی، موحد، بزرگواری، هاشمی همه اینها هر کدام در جای خودش زحمتشآن را کشیدند اما موآنع توسعه در این استان آنقدر عمیق است که با یک نفر و یک دست خالی امکان پذیر نیست!
وی ادامه داد: باید این فرهنگ یک تکانی بخورد، این فرهنگ باید تکان اساسی بخورد در این استان بزرگانی حضور و وجود داشتند و همچنان وجوددارند مرحوم آیت الله ملک حسینی حتماً بر گردن همه ما حق دارد، فریاد گر آزادی خواهی مردم استان ما بود، آقای امیر احمد تقوی شخصیتی آزادی خواه در کسوت روحآنیت، همیشه صراحت کلام و زبآنش در بیآن حق زبآنزد بود، و همچنان هست و دیگر بزرگانی که در تاریخ عشایر امدند، مرحوم بهمن بیگی دین بزرگی دارند بر عهده جامعه، معلمین و بزرگان استان، مرحوم عطا طاهری، و دیگرانی که هر کدام در دوره خودشان امدند زحمت کشیدند و چراغ آگاهی را روشن کردند و در یک دامنه‌ای باعث آگاهی شدند هر کدام در جای خودشان محترمند از بزرگان یاد کنید قدر شناس زحماتی باشید که کشیده شده تا مشمول کفران نشویم.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: ما امروز نیازمند یکپارچگی هستیم، ما به هیچ وجه ظرفیت هل دادن به یک همسایه را نداریم، به آندازه کافی در فشار خارجی هستیم، به آندازه کافی مردم در فشار معیشت دست و پا می‌زنند، حاکمان در همه سطوح باید مواظب ظرفیت مردم باشیم با هم با محبت رفتار کنیم، کمی نگاهمان به همدیگر را غیر سیاسی کنیم، کمی نسبت به همدیگر با صمیمیت نگاه کنیم، کمی انسانی‌تر  به اطرافمان نگاه کنیم، کمی نسبت به همدیگر با بخشش بیشتری نسبت به خطای همدیگر رفتار کنیم تا خدا باب رحمتش را بر این مملکت باز کند.
وی ادامه داد: چه کسی فکر می‌کرد در شرایطی که اینچنین عرصه مشکلات بر مردم تنگ است، ناگهان باب رحمت خدا از آسمان آنچنان باز شود که به دلیل بی تدبیریمان باعث خسارت بشود برایمان، اما این مسیر جاده سادات را از یاسوج تا دهدشت که امدیم و این شادابی و طراوتی که در این دشت‌ها است و این سر سبزی، این‌ها لطف خداست برای اینکه نشان دهد به بنده‌اش که اگر با تنگی و خست با همدیگر برخورد کردید، اگر با خصومت با همدیگر برخورد کردید، اما در درگاه الهی هیچکدام از این خست و خصومت باعث انتقام متقابل نمی‌شود!
او باب رحمتش را در هنگامه تنگی نشان می‌دهد، بنابراین یاد بگیریم که در نسبت به همدیگر کمی کریمانه رفتار کنیم، یاد بگیریم نسبت به هم با گذشت رفتار کنیم، اینچنین بدخواه همدیگر نباشیم، آرزوی سنگ بر سر راه برادر آرزویی است که دامن خویش را می‌گیرد، آرزو نکنیم، نسبت به گذشته همدیگر خیرخواه باشیم.
وکیلی مطرح کرد: با ملتمان از سر مذاکره دربیاییم، حتماً نیاز به مذاکره با امریکا نیست، اما وقتی کسی تنها شد برای نجات خود از تنهایی ممکن است تن به هر چیزی دهد، نباید بگذاریم تنها شویم، ملتی به عظمت ایران    اگر پشتوانه دولتی باشد آن دولت را در تصمیمات آنچنان حامی است که تصمیماتش با شجاعت رو به رو است، امروز با هم نیازمند مهر بیشتری هستیم، چراغ شهادت و یاد شهدا اگر روشن بماند برکت این شهدا می‌تواند زندگی جمعی ما را تضمین کند، دعای این شهدا می‌تواند مسیر خانواده و جامعه را مسیر همواری کند می‌تواند مشکلات را با دعای این شهدا حتماً حل کند مشروط به اینکه صادقانه در خانه این شهدا بیاییم و صادقانه پشت سر راه این شهدا باشیم و صادقانه چراغ شهدا را روشن نگه داریم و آرزو کنیم تا قیام قیامت راهشان مستدام و ادامه دهنده راهشان به پهنه ایران    و به تعداد جمعیت ایران    ان شاء الله مستدام باشد.
 


کد مطلب: 409292

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409292/اصلاح-طلب-مذاکره-تابو-نمی-دانم-اگر-می-خواهیم-مقابل-امریکا-ابوظبی-سربلند-بیرون-بیایم-ملت-کنید-حسادت-ها-کهگیلویه-بویراحمد-بین-برود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1