تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : ۴۰۹۲۳۷
مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول مطرح کرد

تورم ۵۰ درصدی در انتظار ایران/ رشد منفی شش درصد

۰
تورم ۵۰ درصدی در انتظار ایران/ رشد منفی شش درصد
کبنا ؛یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: تحریم‌های آمریکا و قطع درآمد صادرات نفت می‌تواند نرخ تورم در ایران را در سال جاری به ۵۰ درصد برساند.
به این ترتیب، نرخ تورم در ایران بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، پس از ونزوئلا و زیمبابوه، بالاترین میزان در جهان خواهد بود و با تورم کشور جنگ زده سودان برابری خواهد کرد.
در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول که روز دوشنبه، ۲۸ اوریل، در وب‌سایت رسمی این نهاد منتشر شد، تورم سال جاری بیش از ۳۷ درصد و نرخ رشد اقتصادی، منفی شش درصد پیش‌بینی شده است؛ با این فرض که ایران روزانه ۹۵۰ هزار بشکه معادل نفت خام و گاز طبیعی صادر کند.
جهاد أزعور رئیس لبنانی‌تبار بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی صندوق بین‌المللی پول، در کنفرانس مطبوعاتی خود که همزمان با انتشار گزارش رسمی صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، به احتمال افزایش نرخ تورم به ۵۰ درصد و کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی ایران، با توجه به تمدید نشدن معافیت‌های نفتی آمریکا برای مشتریان جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
داده‌های سایت رسمی صندوق بین‌المللی قطع کامل صادرات نفت ایران را مبنای تهیه گزارش قرار نداده است.
صندوق بین‌المللی پول بر اساس ادامه حداقل ۹۵۰ هزار بشکه نفت خام و گاز، پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی، منفی شش درصد باشد که با پیش‌بینی قبلی این صندوق تفاوت ندارد، چرا که قطع صادرات نفت ایران را در نظر نگرفته است.
ازعور ‌گفت: قطع صادرات نفت ایران می‌تواند رشد اقتصادی ایران را بیشتر کاهش دهد و تورم را از ۳۷.۲ درصدی که صندوق در گزارش رسمی خود پیش‌بینی کرده است، به ۵۰ درصد نیز برساند.
بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، ایران برای جلوگیری از کسری بودجه، نیاز به افزایش قیمت نفت به حدود ۱۲۷ دلار دارد، در حالی که هم اکنون قیمت نفت حدود ۷۲ دلار است.
در سال ۲۰۱۷، ایران با نفت ۶۵ دلاری نیز می‌توانست از کسری بودجه جلوگیری کند.
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید کل صادرات نفت، کالاهای غیرنفتی و خدمات ایران در سال میلادی قبل، حدود ۱۰۶ میلیارد دلار بود، اما در سال جاری (با فرض صادرات ۹۵۰ هزار بشکه نفت خام و گاز) کمتر از ۷۵ میلیارد دلار خواهد بود.
کل واردات ایران نیز از ۸۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۷.۶ میلیارد دلار در سال جاری افت خواهد کرد.
صندوق بین‌المللی پول همچنین می‌‌گوید: «ذخایر ناخالص ارزی» ایران (در داخل و خارج از کشور) از حدود ۱۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۰۳.۲ میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید که نسبت به پارسال بیش از ۵ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1