تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : ۴۰۹۱۵۵
فرهام جلیلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران:

کشف 10 کوره زغال غیرمجاز در گچساران / منابع طبیعی درختانی که سودجویان سرخود کاشته بودند، را قلع و قمع کردند

۰
کشف 10 کوره زغال  غیرمجاز در گچساران / منابع طبیعی درختانی که سودجویان سرخود کاشته بودند، را قلع و قمع کردند
کبنا ؛دست‌درازی به عرصه‌های منابع طبیعی توسط عده‌ای همچون آب خوردن ساده به نظر می‌آید. بعضی‌ها با وجودی که می‌دانند تصرف اراضی ملی و از بین بردن درختان این سرمایه‌های ملی خلاف قانون است، اما باز هم کار خودشان را می‌کنند. شهرستان گچساران یکی از شهرستان‌های می‌باشد که معمولاً خبرهای در باره دست درازی افراد سودجو به عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان به گوش می‌رسد. گچساران 320 هزار هکتار مرتع و 115 هزار هکتار جنگل دارد که منفعت‌گران چشم طمع به آن دارند و قطعاً مشارکت مردم یکی از راه‌های جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و اراضی ملی است.
فرهام جلیلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در این باره می‌گوید: تعداد 10کوره زغال غیرمجاز در جنگل‌های این شهرستان با هدف حفظ درختان جنگلی و منابع طبیعی در چند روز گذشته تخریب شد.
وی با بیان اینکه کوره های زغال غیرمجاز توسط جوامع محلی و همیاران طبیعت شناسایی  مبنی بر قطع درختان بلوط و زغال گیری در ارتفاعات کوه دیل و اسپر در حال انجام است، گفت: در پی دریافت خبر بلافاصله نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان به محل اعزام شدند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با بیان اینکه در این زمینه 2 نفر دستگیر و برای انجام سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارجاع داده شدن، ابراز کرد: کوره‌های زغالگیری غیرمجاز توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان منهدم شدند.
 این مسوول با اشاره به اینکه با کوره‌ها و کارگاه‌های زغال‌گیری به شدت برخورد می‌شود، گفت: به منظور کشف زغال و چوب درختان جنگلی قاچاق نیروهای حفاظت از منابع طبیعی خودروهای عبوری را بازرسی می‌کنند.
جلیلی اظهار داشت: تهیه زغال و قاچاق چوب درختان جنگلی بلوط از مهمترین عوامل تخریب عرصه های منابع طبیعی به شمار می‌‌آید.
وی افزود: جنگل در تولید اکسیژن نقش مهمی دارد و متخلفان با ساخت کوره های زغال در نواحی جنگلی علاوه بر از بین بردن درختان به محیط زیست لطمه وارد می‌کنند.
 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با بیان اینکه  بیشترین  وسعت جنگل‌های این شهرستان  از گونه‌های بادام، بلوط و بنه است، خاطرنشان کرد: 90 درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان 70 درصد مرتع و جنگل است.
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: تعداد 300 اصله درخت در منطقه سربیشه و بیدزرد شهرستان گچساران  توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قلع و قمع شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران تصریح کرد: این اقدام بر اثر تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور در این شهرستان صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: قلع و قمع کردن درختان در راستای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی شهرستان گچساران صورت گرفته است و این قانون هر ساله توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران اجرا می‌شود.
 این مسوول با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 37 هکتار از اراضی ملی که توسط متخلفان زمین‌خوار تصرف شد، خارج شده است، گفت: در این زمینه 22 فقره پرونده تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.
جلیلی ادامه داد: با توجه به اینکه پوشش‌های جنگلی و مرتعی نقش بسزایی در کاهش سیلاب و جلوگیری از فرسایش دارند، حفاظت و صیانت از این عرصه ها امری ضروری به شمار می‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1