تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۴۰۹۰۱۵
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع مدیران و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سهم کهگیلویه و بویراحمد از آزادراه‌ها صفر است

۲
۰
سهم کهگیلویه و بویراحمد از آزادراه‌ها صفر است
کبنا ؛عصر امروز (پنجشنه 5 اردیبهشت 98) نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی‌محمد احمدی استاندار و با حضور اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این نشست که غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و اعضای کمیسیون، غلام محمد زارعی، عدل هاشمی‌پور، فرمانداران، مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد و فعالین اقتصادی حضور داشتند، حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به عوامل توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی کهگیلویه و بویراحمد جغرافیای اقتصادی هست که بر دو شاهراه بزرگ کشور یکی (طریق‌الرضا) از جنوب غرب به شمال شرق و همچنین  کریدور شمال -جنوب کشور است، تقاطع این مسیرهای ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
نوروزی در ادامه افزود: این طریق الرضا که از استان ما می‌گذرد بخشی از آن که در استان ما هست، در حال حاضر ناقص است که امیدواریم با اعتبارات ردیف‌های ملی به بهره‌برداری برسد. و با افتتاح این محور 447 کیلومتر مسیر خوزستان به یزد و همین‌طور خراسان کاهش پیدا می‌کند، لذا اهمیت این محور مهم در استان ما را باید مدنظر قرار داد که محور بخش پاتاوه- دهدشت ازآن خواهد گذشت.
وی گفت: محور کریدور شمال-جنوب نیز مسیر به بوشهر را 118 کیلومتر و همچنین شیراز به اصفهان را 40 کیلومتر کاهش می‌دهد.
محور شمال به جنوب که بخشی از آن در این استان است تنها قسمتی در کشور که به بهره‌برداری نرسیده، این محور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داد و چناچه این محور به بهره‌برداری برسد، از سمیرم تا بابامیدان را 220 کیلومتر کاهش مسیر می‌دهد.
حسن نوروزی در ادامه صحبت‌های خود، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در موقعیت جغرافیایی بر سر دو شاهراه بزرگ کشور قرار دارد که اهمیت استان را نشان می‌دهد، همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد در مجاورت کلان استان‌های کشور قرار دارند، مثل استان فارس و خوزستان و اصفهان که می‌تواند بازارهای خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد باشند در صورتی که استان ما منبع تولید باشند.
اما این استان با معضلات جدی مواجهه است. یکی پراکندگی روستاها؛ که با یک هزار و 674 روستای استان فقط 10 درصد روستاها بالای 100 خانوار و 20 درصد روستاها بالای 50 خانوار است و همچنین شهرهای استان از 17 شهر استان فقط 3 شهر بالای 50 هزار نفر داریم بنا بر این عمران شهرهای کوچک و همچنین عمران روستاهای پراکنده و خدمات‌رسانی به روستاها و شهرها کار سخت است.
استان کهگیلویه و بویراحمد 53 درصد جمعیت شهری و 47 درصد جمعیت روستایی دارد. در حالی که نرم جمعیت روستایی کشور 29 درصد است.
کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی 80 درصد ناهمواری دارد و فقط شیب بالای 15 درصد 67 درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد که کار استان را در فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه سخت می‌کند. و نباید فراموش کنیم که 15 درصد از بهترین اراضی قابل کشت کشور را ما در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و 15 دشت بزرگ استان ما شامل 54 هزار اراضی است. که با تأمین آب می‌توانیم کشاورزی را از دیم به آبی تبدیل کنیم.
کهگیلویه و بویراحمد استان پرآب کشور است که فقط 25 درصد کشت استان آبی است درحالی‌که میانگین کشور 52 درصد است، بر این اساس قابلیت دشت‌ها و آب‌های فراوان استان اولین محور توسعه در نظریه نوسازی کشاورزی به مفهوم ارتقای بهره‌وری در این بخش که با تغییر اراضی کم‌حاصل و دیم به آبی صورت می‌گیرد. این موضوع را باید به عنوان اولین اولویت توسعه استان دانست. گام‌های خوبی هم در این راستا برداشته شد.
در بخش کشاورزی رتبه استان در سیب‌درختی 7 کشور، گردو 6 کشور، لیموترش 5 کشور ماهی سر آبی 3 کشور است.
بیش از 54 درصد مساحت استان جنگلی است و 1.5 برابر سرانه دنیا و 6.5 برابر سرانه کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل داریم، رتبه یک کشور را در جنگل‌ها داریم و این هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند اولین مانع توسعه هر صنعت، کارخانه و .. باشد. بنابراین هر حرکت توسعه‌ای در استان همچون صنعت و کارخانه‌ای ایجاد شود اولین مانع آن تعرض به محیط‌زیست است. این جنگل نباید مانع توسعه باشد.
وی در ادامه گفت: کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 درصد نفت سالانه کشور در سال‌های 79 تا 94 تولید کرده 750 هزار بشکه نفت و 60 هزار میعانات گازی تولید کردیم و 4 خط از 10 خط اصلی نفت و گاز کشور از این استان می‌گذرد، با این غنای منابع نفت و گاز منطقه ویژه اقتصادی در استان با تأکید بر صنایع نفت و گاز است و همین‌طور قابلیت ایجاد بارانداز ثابت در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نزدیکی به قطب‌های جمعیتی و بنادر جنوب کشور و دریای خلیج‌فارس را دارد.
از مجموع 16 پتروشیمی کشور 2 مورد پتروشیمی در استان به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، استانی باقابلیت 20 درصد تولید نفت و گاز کشور و پراکندگی مجتمع‌های پتروشیمی و خطوط اتیلن هیچ‌کدام از واحدهای پتروشیمی در استان فعال نیست.
حدود هزار و 67 کیلومتر با 8 جاده بزرگراه در حال احداث داریم که از این تعداد 222 کیلومتر بهره‌برداری شده و 176 کیلومتر در حال اجرا است و 535 کیلومتر مطالعه شده و 62 کیلومتر مطالعه نشده است، این محورها برای توسعه استان تأثیر دارد که 235 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است.
هیچ آزادراهی در محدوده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و از محدود مراکز استان‌های کشور هستیم که آزادراه‌های مطالعه شده و یا در دست احداث و بهره‌برداری ندارد و همچنین از حدود 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه کشور سهم کهگیلویه و بویراحمد صفر است.
کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت مهار آب محروم است و تنها سد فعال آن سد کوثر است که سد کوثر بیشتر برای استان‌های دیگر حائز اهمیت است.
سد تنگ سرخ از عملیات اجرایی کندی برخوردار است که امیدواریم با تخصیص اعتبار این مهم برطرف شود.
کهگیلویه و بویراحمد میزبان 5 و 5 دهم گردشگران داخل کشور است، تنها سه‌دهم تخت‌های اقامتی را در اختیارداریم.
25 درصد گونه‌های گیاهی قاره اروپا را در استان است، این درحالی‌که کهگیلویه و بویراحمد 3 درصد وسعت خاک اروپا را دارد. 
نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد 13 و 3 دهم درصد است این در حالی است که این رقم در کشور 12 و 4 دهم است و کهگیلویه و بویراحمد به این لحاظ رتبه هفت را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Switzerland
ازاد راه یک پروژه ملی هست و نه استانی، اگه ازاد راهی بخواد ایجاد بشه میبایست شیراز رو به اهواز وصل کنه که از این طریق از استان ما هم عبور کنه، کلا استان ما کوهستانی هست و ایجاد ازاد راه بسیار برای کشور هزینه بر و غیر قابل توجیه مگر اینکه از شیراز به اهواز و تا عراق بخوان ازاد راهی بزنن که یک مسیر ترانزیتی به خارج کشور باشه
جمنتاهل
Iran, Islamic Republic of
استانی که تو مدیر برنامه ریزی اش هستی همینه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1