تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۴۰۸۹۹۲
دلایل افزایش طلاق

طلاق به افراد مسن رسيده است

۰
طلاق به افراد مسن رسيده است
کبنا ؛از سوی دیگر باید در نظر داشت که امروزه دیگر علت درگیری‌ها و دعواهای میان زن و شوهرها تغییر یافته است. همچنین خانواده‌ها نیز دیگر نقش چندانی در کاهش درگیری‌ها و دعواهای میان زوجین ندارند تا جایی که حتی امروزه برخی از خانواده‌ها مدت‌ها بعد از جاری شدن صیغه طلاق متوجه جدا شدن فرزند خود می‌شوند که این خود می‌تواند نشان از تضعیف کارکرد خانواده داشته باشد. بدیهی است بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان دلایل متعددی را برای افزایش آمار طلاق عنوان کرده بسیاری از طلاق‌ها برای این رخ می‌دهد که افراد هنوز نمی‌توانند مستقل شوند و وابستگی شدیدی به والدین و یا دوستان خود دارند به گونه ای که برای انجام هر کاری در زندگی مشترک والدین و یا دوستان خود را دخیل می‌کنند، همچنین سعی دارند تا بیشتر زمان خود را با آن‌ها بگذرانند که این خود می‌تواند برای طرف مقابل آن‌ها (همسر) دردناک و غیر قابل باور باشد. شایان ذکر است که شبکه‌های مجازی را نمی‌توان در افزایش طلاق نادیده گرفت چرا که بسیاری از افراد به دلیل چشم و هم چشمی، گذراندن ساعت‌های طولانی در شبکه‌های مجازی و یا وجود روابط مجازی دیگر از همسر خود غافل می‌شوند و یا به راحتی به آن خیانت می‌کنند که این خود می‌تواند در افزایش آمار طلاق بسیار تاثیرگذار باشد.
افزایش چشمگیر طلاق توافقی
همان گونه که می دانیم امروزه بسیاری از زوج‌ها تنها به دلیل عدم تمایل برای گذراندن وقت خود در دادگاه‌های خانواده به طلاق توافقی روی می‌آورند که البته در بیشتر موارد در این نوع طلاق‌ها حق و حقوق زن نادیده گرفته می‌شود که این خود می‌تواند در آینده تبعات منفی بسیاری را برای او به دنبال داشته باشد. بر اساس آمار منتشر شده امروزه نزدیک به 80 درصد از طلاق‌ها به صورت توافقی صورت می‌گیرد که در بیشتر موارد طلاق توافقی زنان خواهان جدی پایان یافتن زندگی مشترک هستند از این رو با چشم پوشی از بسیاری از حق و حقوق خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند. پر واضح است که امروزه قوانین خاصی برای طلاق توافقی در کشور وجود دارد که خود می‌تواند پروسه زمانی طلاق را بسیار کوتاه‌ و آسان ‌کند به گونه ای که در سایه طلاق توافقی یک آرامش روانی بین دو طرف به‌وجود می‌آید.
چرا آمار دقیق طلاق منتشر نمی‌شود؟
یکی از معضلات جامعه شناسان و روانشناسان برای تبیین دلایل طلاق و ارائه راهکارهای مناسب برای این مشکل عدم دسترسی به آمار دقیق طلاق در کشور است، متاسفانه امروزه آمار دقیقی از میزان طلاق‌های ثبت شده در دسترس نیست و بیشتر آماری که منتشر می‌شود حدودی و تقریبی است که این خود می‌تواند مانعی برای حل نشدن ریشه ای و اصولی مشکل باشد.
تمایل زنان به طلاق افزایش یافته است؟
بسیاری از افراد بر این باور هستند که در بیشتر موارد زنان برای طلاق پیش قدم می‌شوند هر چند نمی‌توان به دلیل نبود آمار دقیق این قضیه را رد و یا تائید کرد اما در این مجال باید متذکر شد که دلایل مختلفی مانند مساوی نبودن حقوق میان زن و مرد، دستیابی به استقلال مالی، مشاهده خیانت‌های متعدد طرف مقابل و مواردی از این دست دیگر تمایلی به ادامه زندگی ندارند و از آن جایی که دیگر امروزه بیشتر زنان از نظر مالی به همسر خود وابسته نیستند بنابراین بدون ترس از آینده برای جدا شدن پیش قدم می‌شدند که البته در این مهم تغییر خرده فرهنگ‌ها در جامعه مانند شکستن تابوی طلاق در خانواده‌ها نیز بسیار تاثیرگذار می‌باشد.
مقایسه نرخ طلاق در ایران و کشورهای دیگر
باید در نظرداشت که‌ به‌رغم افزایش آمار طلاق در کشور باز هم نرخ طلاق در مقایسه با کشورهای دیگر چندان بالا نیست، چرا که به عنوان مثال نرخ طلاق در فرانسه و روسیه نزدیک به 50 درصد می‌باشد اما این در حالی است که در ایران نزدیک به 20 درصد است که جامعه شناسان دلایل متعددی را مانند وجود بافت سنتی و مذهبی در بسیاری از اقوام و همچنین وجود خرده فرهنگ‌های ایرانی را عاملی برای افزایش نیافتن آمار طلاق عنوان کرده‌اند هر چند به این موارد می‌توان وجود قوانین سخت و دست پاگیر طلاق را نیز اضافه کرد.
بالا بودن سن خانم عاملی برای کاهش طلاق
بر اساس تحقیقات به عمل آمده بسیاری از ازدواج‌هایی که خانم حتی یکسال از همسر خود بزرگ‌تر است احتمال طلاق به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد به گونه ای که هرچه این اختلاف بیشتر باشد یعنی خانم بزرگ‌تر بوده است، آمار جدایی‌ها به نحو معنادار و قابل ملاحظه‌ای کمتر خواهد شد. با این اوصاف می‌توان این ادعا را داشت رسیدن به بلوغ فکری در زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که خانمی که از همسرش بزرگ‌تر است با درایت بیشتری زندگی را می‌چرخاند و در مقابل بروز مشکلات واکنش‌های بهتری را از خود نشان می‌دهد.
رواج پدیده جدایی در سالمندی
متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد رواج بیش از اندازه طلاق در میانسالان و سالمندان هستیم که این خود می‌تواند نشان از تغییر نگرش فرهنگی، مشکلات اقتصادی، تغییر سبک و الگوی زندگی در دوران بازنشستگی و یا از بین رفتن قبح طلاق داشته باشد. امروزه دیگر افراد مسن مانند گذشته نقش ریش سفیدی خانواده را عهده دار نیستند از این رو به راحتی برای جدایی اقدام می‌کنند و بر این باور هستند که دیگر با سر و سامان گرفتن فرزندان باید به زندگی خود نیز سروسامانی بدهند و تحمل شرایط و مشکلات برای آن‌ها سخت و دشوار خواهد بود از این رو به راحتی به طلاق روی می‌آورند هر چند این اقدام بر روی زندگی فرزندان آن‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. باید یادآور شد که ارائه درخواست طلاق در میان افراد مسن بیشتر از سوی آقایان مطرح می‌شود که این خود می‌تواند نشان از جاری بودن مردسالاری در خانواده‌ها باشد چرا که برخی از مردان با آغاز دوران بازنشستگی دیگر تحمل خانه و زندگی را ندارند و تحمل شرایط جدید برای آن‌ها سخت است از این رو برای رهایی از شرایط موجود به طلاق روی می‌آورند. در پایان باید خاطرنشان کرد که برای کاهش طلاق در جامعه باید اقدامات بسیاری را انجام داد، چرا که ادامه داشتن این روند در ابتدا به جامعه آسیب وارد می‌کند و همچنین می‌تواند باعث افزایش بیماری‌های روحی و روانی در جامعه شود ازاین رو ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش آمار طلاق اقدامی ضروری به نظر می‌رسد./ آرمان
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1