تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۰۸۹۸۳

توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا

۰
توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا
کبنا ؛رئیس قوه قضاییه در سفری به قم پس از زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با مراجع عظام تقلید از جمله آیات عظام مکارم شیرازی،جوادی آملی، سبحانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی دیدار و گفت و گو کرد که در این دیدارهای صمیمی مراجع تقلید توصیه های متنوعی به ریاست جدید دستگاه قضا ارائه کردند.
آیت ا... مکارم شیرازی ضمن تمجید از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ابراز امیدواری کرد در دوره وی تحول همه جانبه ای در قوه قضاییه صورت گیرد.
این مرجع تقلید خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: شما مرد تحول هستید. مکارم شیرازی همچنین زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانست و گفت: متاسفانه دادگاه ها در این زمینه اصل را بر ایسار زوج می گذارند و فرد را زندانی می کنند تا اعسار خود را ثابت کند! در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصا درباره جوانان. این مرجع تقلید در توضیح یکی دیگر از مشکلات موجود در پرونده های قضایی تصریح کرد: گاه بعضی مرتکب قتل عمد شده اند و صاحبان خون عمداً در قصاص تأخیر می کنند و مجرم سال ها در زندان می ماند، در حالی که این کار درست نیست زیرا او فقط مستحق قصاص است نه مستحق سال ها زندان. باید بلافاصله قصاص کنند و اگر نمی خواهند قصاص کنند با کفالت مجرم را آزاد کنند تا موقع قصاص.
آیت ا... وحید خراسانی از دیگر مراجع تقلید خطاب به رئیس قوه قضاییه، با تأکید بر اهمیت علم، ایمان، اخلاق و عقاید در تصدی سمت های قضایی، گفت: ایران مملکت  شیعه است. ایتام آل محمد علیهم‌السلام به دست شما سپرده شده است. افراد لایق را برای این امانت کبری انتخاب کنید.
 آیت ا... شبیری زنجانی نیز در دیدار رئیسی، با اشاره به این که بی اخلاقی و بی تقوایی به اعتماد مردم لطمه می زند و بقای انقلاب را به خطر می اندازد، بر رسیدگی به شکایات مردم از قضات متخلف تأکید کرد. همچنین آیت ا... نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار رئیس قوه قضاییه سه سمت رهبری جامعه، مرجعیت و قضاوت را سه امر بسیار مهم در اسلام دانست و خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه گفت: الحمدلله شما فردی باسواد، بیدار، روشن و محقق هستید و از نظر عدالت و تقوا در حد بسیار بالایی قرار دارید و امیدواریم که مشکلات مردم در نتیجه اقدامات شما حل شود.
آیت‌ا... جوادی آملی نیز در دیدار با رئیس دستگاه قضا با بیان این که «از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل حفظ می‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده»»، افزود: دو کار اصلی باید درباره دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول این‌که هم‌صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند.
وی جلوگیری از سوءاستفاده برخی از خلأهای قانونی را مورد تأکید قرارداد و اظهار کرد: دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می‌آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس یا دیگر جرایم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلأهای قانون را می‌شناسند رخ‌داده باشد. 
در این دیدارها رئیسی، پیشگیری از وقوع جرم، رفع اطاله دادرسی و تلاش برای ایجاد تحول و کارآمدسازی قوه قضاییه را از مهم ترین دغدغه های قوه قضاییه دانست.
رئیسی: آرای قضایی در منظر حقوقدانان و طلاب قرار می گیرد
به گزارش میزان رئیس قوه قضاییه در دیدار با آیت ا... مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در نظر داریم آرا  را با حذف نام افراد، بیشتر در مرعا و منظر حقوقدانان و طلاب قرار دهیم و این موضوع به اتقان آرا کمک می‌کند و علاوه بر این در فرایند دادرسی هم مراحلی برای این که حق اصحاب دعوی تضییع نشود، وجود دارد که از این جنبه نیز کمک زیادی در جهت اتقان آرا می‌شود؛ ولی این اقدامات نباید از سرعت کار بکاهد.
باید موضوع حبس را در موارد ممکن به مجازات‌های جایگزین تبدیل کنیم
رئیسی همچنین با اشاره به دیدار با اعضای کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: در دیدار با کمیسیون قضایی مجلس تاکید کردم که در قوانین، راهکار همه موارد حبس بیان شده و قاضی نیز مطابق قانون باید رای دهد؛ از این رو باید موضوع حبس را در موارد ممکن به مجازات‌های جایگزین تبدیل کنیم.رئیس قوه قضاییه همچنین در دیدار با آیت ا... شبیری زنجانی با بیان این که می‌توان کاری کرد که بخش قابل توجهی از قضات، مجتهدین باشند، افزود: در وصیت نامه امام خمینی (ره) آمده است که حوزه‌های علمیه باید مرکز تامین قاضی برای قوه قضاییه باشند و هم اینک در دستگاه قضایی افرادی حضور دارند ولی به میزان مورد نیاز نیست، بنابراین یکی از نکات مورد اشاره بنده آن است که به حوزویان تاکید بفرمایید که به قوه قضاییه بیایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1