تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۰۸۹۳۸
کواکبیان:

اجرای قانون انتخابات استانی، حزبی و تناسبی تحول مهمی در جریان انتخابات است

۰
اجرای قانون انتخابات استانی، حزبی و تناسبی تحول مهمی در جریان انتخابات است
کبنا ؛دکتر مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد که اگر کسی 40 درصد آرای حوزه انتخابیه فرعی را کسب کند، مستقیم وارد مجلس می‌شود، گفت: ابتدا من یک نکته در خصوص ماده هفتاد و پنجمی درباره اظهارات جناب آقای حاجی‌دلیگانی عرض کنم که دوست دارم یک هفته ایشان با ما نمایندگان تهران همراه و متوجه فعالیت‌ها شوند که می‌گویند مردم دسترسی ندارند.
لذا ایشان توجه داشته باشند اگر نگویم نمایندگان تهران بیشتر از نمایندگان محترم دیگر شهر‌ها زحمت می‌کشند کمتر از آنها فعالیت ندارند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به پیشنهاد مطرح شده گفت: به طرف گفتند که نیا لب بوم می‌افتی پایین، آنقدر رفت عقب که از آن طرف افتاد. این پیشنهاد دولت برخلاف نظر دکتر مطهری است که گفتند اصلا حوزه انتخابیه فرعی را نادیده بگیریم. آقای کبیری در پیشنهاد‌شان می‌گوید 40 درصد به حوزه انتخابیه فرعی اختصاص دهیم.
وی افزود: وقتی می‌گوییم اکثریت نسبی، یعنی زیر 50 درصد حال چه 15 درصد و چه 40 درصد، فرقی نمی‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی گفته می‌شود 40 درصد، یعنی هزینه‌های انتخاباتی را خیلی زیادتر می‌کنید. کاندیدا هم باید در سطح استان بیشترین تلاش را داشته باشد و هم در سطح شهرستان تلاش کند تا 40 درصد حوزه فرعیه را کسب کند و در این دو حالت اصلا فلسفه استانی شدن فراموش می‌شود و همه نمایندگان به این می‌پردازند که حتما  آرای 40 درصدی حوزه انتخابیه فرعی را کسب کنند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت: 3 نکته اساسی، طرح استانی شدن دارد. اولا استانی شدن، ثانیا بحث فهرست و حزبی شدن و ثالثا بعدها پیشنهاد تناسبی شدن است.
کواکبیان افزود: کسی که واقعا در لیستی قرار بگیرد، در سطح استان به تناسب آن لیست حتما توی مجلس خواهد بود. واقعیت این است که اگر این پیشنهاد مطرح شود و کسی 40 درصد آرای حوزه انتخابیه فرعیه را داشته باشد، خب چه کاری بود که اصلا طرح استانی شدن مطرح شود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: لذا کسی که 40 درصد رای حوزه انتخابیه فرعی‌‌اش را داشته باشد، دیگر نه به حزب و نه به استان شدن نیازی دارد.
وی افزود: یک تحول انتخاباتی در حال شکل گرفتن است و برخلاف فرمایش برخی دوستان که می‌گویند مگر اینجا اروپاست؛ شما یک زمانی باید برون داد انتخاباتی به عنوان هسته اصلی دموکراسی داشته باشید که همه مردم حتی کمترین رای اقلیت هم بتواند در پارلمان نقش داشته باشد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس در خاتمه اظهار داشت: در اینجا به ترامپ می‌گویم که شما حتما اشتباه می‌کنید بر علیه ملت ایران، این معافیت را لغو کردید. مردم ایران حتما تاب آوری‌شان بیشتر از این حرف‌هایی است که شما فکر کردید.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1