کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سلامت|

نجات دادن فردی که قصد خودکشی کردن را دارد

2 ارديبهشت 1398 ساعت 11:03

عملکرد صحیح موجب نجات شخص از خودکشی شده و عملکرد غلط حتی می تواند فرد را در این تصمیم نادرست ترغیب نماید! به همین جهت توصیه می شود حتما با کسب اطلاعات لازم در این زمینه اقدام نمایید.


در برخی شرایط و مواقع ممکن است فکر خودکشی به ذهن هر انسانی خطور کند. زمانی که انسان احساس می کند به هر دلیلی جایی در این دنیا برای او نیست و یا وجود او برای اطرافیان اهمیتی ندارد. این افکار بیشتر در دوران نوجوانی مشاهده می شود که شخص در حال تجربه تغییر بزرگ شخصیتی و هویتی در طول دوران زندگی خویش است. البته این موضوع در دوران کودکی، جوانی، بزرگسالی و حتی کهنسالی نیز ممکن است اتفاق افتاده و فرد را به سمت خودکشی کردن سوق دهد. در این میان، خانواده و اطرافیان هستند که مهمترین نقش را ایفا می کنند. عملکرد صحیح موجب نجات شخص از خودکشی شده و عملکرد غلط حتی می تواند فرد را در این تصمیم نادرست ترغیب نماید! به همین جهت توصیه می شود حتما با کسب اطلاعات لازم در این زمینه اقدام نمایید.

علائم و نشانه های خودکشی
با توجه به اینکه افراد مختلف، روان و شخصیت متفاوتی از یکدیگر دارند نمی توان گفت علائم و نشانه های خودکشی در همه افراد یکسان است. برخی افراد ممکن است این موضوع را به زبان آورده و برخی از آنها این موضوع را پنهان کنند. البته برای اشخاص درونگرا که زیاد اهل ابراز احساسات نیستند نیز کسانی وجود دارد که با آنها درد و دل کنند. با این وضعیت، دوستان نیز عامل مهمی هستند که نباید از آنها غافل شد. در زیر به تعدادی از علائم و نشانه های خودکشی اشاره شده است:

    تغییرات شخصیتی و رفتاری
    افسردگی و عدم اشتیاق برای انجام فعالیت های روزمره
    تمایل و گرایش به انحرافات دینی و فرقه ای
    بیان جملات و سوالاتی مانند من نباشم چه کار می کنید؟ و …
    رفتارهای مشکوک و غیرطبیعی
    عدم تلاش برای اثبات توانایی های خود
    بی حوصلگی بسیار شدید و عدم تمایل به بحث و گفتگو
    و ده ها مورد دیگر …

دلایل تصمیم گرفتن به خودکشی
صدها دلیل می تواند وجود داشته باشد. از دلایل تاثیرگذار و مهم تا دلایل بسیار سطحی! مهم ترین چیزی که بهتر است دلایل این موضوع را بررسی کرده و بدانیم این است که یک راهکار مناسب برای آن بیابیم. موضوعی که والدین و اطرافیان شخص باید به آن توجه کنند این است که پس از دانستن دلیل نیازی به بحث های بی مورد و واکاوی این موضوع با شخص نیست و بهتر است برای دستیابی به راهکار مناسب، موضوع با یک مشاور روانشناس مطرح شود. برخی از دلایل خودکشی بشرح زیر است:

    مشکلات خانوادگی مانند مشاجره، اختلافات، طلاق و …
    مشکلات و ناتوانی های جسمی و حتی بلوغ
    تحقیر، سرخوردگی و نبود اعتماد به نفس
    انواع اختلالات شخصیتی
    شکست در روابط عاشقانه، کار و تحصیل
    انحرافات دینی و فرقه ای
    سرگردانی و بلاتکلیفی
    فقر، بی آبرویی، اعتیاد، لجاجت و …
    و صدها مورد فراوان دیگر …

# بشدت مراقب باشید
مشاهده می شود افرادی که قصد خودکشی دارند و آنرا به زبان می آورند توسط اطرافیان به تمسخر گرفته شده و یا سوال پیچ می شوند. اینکار ممکن است فرد را به این نتیجه برساند که حضور او اهمیتی برای اطرافیان نداشته و یا از طرح مجدد این موارد فایده ای ندارد. رفتار نادرست ممکن است باعث شود که شخص در خلوت خود نتیجه گیری کرده و دست به خودکشی بزند.

پیشگیری از بروز افکار خودکشی
به والدین پیشنهاد می کنیم مراقبت ویژه ای از کودکان و نوجوانان خود داشته باشند. مجهز شدن به دانش لازم برای پیشگیری و مقابله، بهترین کار ممکن است. از این رو پیشنهاد ما این است حتما در این زمینه با روانشناس در ارتباط باشید. در این رابطه خانم دکتر جبلی میتوانند شما را راهنمایی کرده و راهکارهای پیشگیری و یا مقابله با خودکشی را به شما آموزش دهند.

نجات دادن فردی که قصد خودکشی کردن را دارد
مانند همه مسائل مهم، حفظ آرامش همراه با دقت عمل بسیار ضروری است. توجه و درک کردن شخص یکی از اقدامات مفید و ضروری است. اما همانطور که گفته شد روحیات و شخصیت هر فردی با سایر افراد متفاوت است. برای اینکه بتوان بهترین راهکار را بکار گرفت پیشنهاد می شود از خدمات مشاوره در این رابطه بهره بگیرید./دکتر جبلی


کد مطلب: 408874

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/408874/نجات-دادن-فردی-قصد-خودکشی-کردن

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1