تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب : ۴۰۸۸۴۶
به مناسبت روز بزرگداشت سعدی؛

با استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ آشنا شوید!

۰
با استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ آشنا شوید!
کبنا ؛
ویژه برنامه های بزرگداشت سعدی در سال ۱۳۹۸
 اصلی ترین برنامه این روز در شهر شیراز برگزار می شود که پیکر سعدی را در آغوش کشیده است. این برنامه ها عبارتند از:
بازدید رایگان در دوم اردیبهشت ماه از سعدیه
گلباران آرامگاه سعدی، غزلخوانی و حکایت خوانی نقالان سعدی
خوشنویسی و اجرای سرود ویژه سعدی در آرامگاه سعدی
برگزاری نشست‌های علمی با با حضور استادانی چون اصغر دادبه، نصرالله پورجوادی، جعفر موید شیرازی، ابراهیم انصاری لاری، حسن ذوالفقاری، زیبا اشراقی، حسین کرمی، محمد رضا خالصی و منصور پایمرد در تالار فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
نمایشگاه عکس و سند سعدیه
چاپ و انتشار کارت‌های غزل و حکایت و دوفصلنامه سعدی‌شناسی
مسابقه گلستان‌خوانی دانش آموزان
 سعدی کیست؟
ابومحمد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده فارسی زبان است که در سال ۶۰۶ هجری قمری چشم به جهان گشود و در ۶۹۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت. او را با القاب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجل و ... نیز می شناسند. وی تحصیلاتش را در نظامیه بغداد به پایان رسانید که در آن دوره مهم ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام بود و پس از آن به عنوان خطیب راهی مناطقی از جمله شام و حجاز شد. وی پس از سفرهای متعدد به زادگاه خود در ایران بازگشت و تا آخر عمر در همان جا ماند. 
زندگی او مصادف با حکومت اتابکان فارس در شیراز بود و حمله مغول به ایران و سقوط بسیاری از حکومت‌های وقت نظیر خوارزمشاهیان و عباسیان نیز در زمان حیات او رخ داد. همچنین دوران زندگی وی مصادف با اوج‌گیری تصوف در ایران شد و این جریان فکری و فرهنگی تاثیر خودش را در آثار سعدی گذاشت. در آثار او نشانه‌هایی از ارادتش به خاندان پیامبر اسلام نیز مشاهده می شود و این نشان می دهد که او طرفدار ثابت و بی‌چون و چرای قاعده ای نبوده است.
تاثیر سعدی بر زبان فارسی انکارناپذیر است و هیچ کس نمی تواند شباهت قابل توجه فارسی امروزی و زبان سعدی را نادیده بگیرد. آثار او مدت ها منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدرسه ها و مکتب خانه ها بوده و بسیاری از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی از نوشته های او برداشت شده است. او روش ساده‌نویسی و ایجاز را برگزید؛ چیزی که کاملا بر خلاف بسیاری از نویسندگان معاصر یا پیش از وی بود. سعدی با اتخاذ این روش توانست در زمان حیاتش شهرت زیادی به دست آورد و نامش برای همیشه ماندگار شود.
همه آثار سعدی اعم از نظم و نثر در کتاب کلیات سعدی قابل دسترسی است و از بین آثاری که در این کتاب آمده، بوستان و گلستان از شهرت خاصی برخوردارند. گلستان به نظم و نثر مسجع و بوستان به نظم نگاشته شده است. به جز این ها آثار دیگری نیز در این کتاب هستند که عبارتند از: قصاید، مراثی، ملمعات و مثلثات، ترجیعات، صاحبیه، رباعیات، مفردات، غزلیات و هزلیات
بوستان، گلستان و غزلیات و هزلیات به‌ صورت مستقل نیز به چاپ رسیده‌اند. این شاعر علاوه بر گلستان، آثار دیگری نیز دارد که به نثر نگاشته شده اند و عبارتند از: نصیحةالملوک، رساله عقل و عشق و مجالس پنج‌گانه.
آرامگاه این شاعر در شهر شیراز استان فارس قرار دارد و همه روزه از علاقه مندان میزبانی می کند.
مرکز سعدی شناسی
جایگاه ویژه سعدی شیرازی در تاریخ ادبیات فارسی و نقش برجسته اش در فرهنگ و ادب ایران باعث شد تا در شهریورماه ۱۳۷۸ مرکز سعدی شناسی در شیراز تشکیل شود. این مرکز موسسه‌ای فرهنگی و پژوهشی است که اهداف فرهنگی و مقاصد غیرتجاری دارد و به صورت غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می کند. برخی اهداف این موسسه عبارتند از:
سامان‌دهی علمی «سعدی‌پژوهی»
ایجاد کتابخانه مرجع درباره سعدی با استفاده از کلیه آثار خطی و چاپی و هنری
ایجاد پایگاه اطلاعات رایانه ای سعدی شناسی
تشکیل گروه‌های پژوهشی، فرهنگی و هنری در زمینه‌های مورد نیاز مرکز
برپایی همایش‌ها، نشست‌ها، سخنرانی‌ها، کلاس‌ها و نمایشگاه‌ها و...
تدوین دانشنامه سعدی
 تاسیس موزه سعدی‌شناسی
و...
مرکز سعدی شناسی ایران در سال ۱۳۸۱ روز اول اردیبهشت ماه را به نام روز سعدی نام گذاری کرد تا نام این شاعر را جاوید نگاه دارد. در اول اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ بود که در اجلاس شاعران جهان در شیراز این روز از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی نیز به عنوان روز سعدی نامگذاری شد. برگزاری برنامه های روز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه هر سال در ایران و سایر نقاط جهان نیز بر عهده مرکز سعدی شناسی قرار گرفت.

..............................
منبع: سایت کارناوال
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1