تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۴۰۸۷۵۲
رد دو نرخی شدن سوخت

بنزین در آتش شایعات می‌سوزد

۰
بنزین در آتش شایعات می‌سوزد
کبنا ؛
بازتاب شنیده‌های یکی از رسانه‌های کشور درباره تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر اینکه کمتر از یک ماه دیگر بنزین دونرخی و مجددا سهمیه‌بندی می‌شود، سبب شد تا بار دیگر موضوع سهمیه‌بندی بنزین در صدر اخبار حوزه انرژی قرار بگیرد و بدین ترتیب آتش شایعات بنزینی شعله‌ور شود. با این حال، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به این شایعات واکنش نشان داد و در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.» گفتنی‌ست تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در این باره اظهاراتی را مطرح کردند و صراحتا هرگونه دونرخی‌شدن یا افزایش قیمت بنزین از سوی آنها رد و تکذیب شد. درمجموع، استدلال نمایندگان این است که نمی‌توان تصمیم وکلای ملت را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد. در این میان، نظر مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت نیز خواندنی است. او بر این باور است که شاید در شرایط فعلی تغییر نرخ بنزین فشار زیادی به مردم وارد کند اما دولت می‌تواند با توجه به مصرف بی‌رویه و تحریم‌ها، با ارائه متممی اجازه آن را از مجلس اخذ کند.
مخالفت با ۲ نرخی شدن
روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران توضیحاتی را در مورد قیمت بنزین ارائه کرد. او در این باره گفت: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریو‌های محتلف قیمت بنزین بحث شد، اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. داغ‌شدن شایعات بنزینی سبب واکنش نمایندگان مجلس نیز شد. در این باره، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی مخالفت کرده بودند و اینطور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد. عبدا... سامری اظهار کرد: اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دونرخی‌شدن و بازگشت مجدد سهمیه‌بندی بنزین ندارم و چیزی در این باره نشنیده‌ام. او افزود: اگر تصمیمی در خارج از مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، به طور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت می‌کنند و اولین مخالف آن، بنده هستم. او ادامه داد: وقتی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت خام داریم و در زمینه تولید بنزین نیز زیرساخت‌های خوبی در کشور به وجود آمده، کمبودی در وهله فعلی در زمینه بنزین نداریم و دلیلی برای ایجاد محدودیت در عرضه داخلی آن وجود ندارد. سامری تصریح کرد: اگرچه بهینه‌سازی مصرف و اصلاح الگوهای مصرفی کشور مهم است، اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده، بدترین تصمیم ممکن تغییر در نرخ عرضه بنزین است. او افزود: هرگونه افزایش نرخ بنزین، مشکلات موجود اقتصادی کشور را متاثر از خود کرده و مزید بر بحران موجود می‌شود. یک عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی هم در این زمینه اظهاراتی را مطرح کرد. علی بختیار گفت: مجلس تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن اتخاذ نکرده است و مخالف افزایش قیمت است. او در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخبار منتشرشده مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن در ظرف چند ماه آینده بیان کرد: در سال گذشته چند سناریو از سمت مجلس در خصوص حامل‌های انرژی مطرح شد و در کمیسیون انرژی نیز مورد بررسی قرار گرفت. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز برای هر یک از این سناریوها که از سوی نمایندگان مطرح شد کار کارشناسی دقیقی انجام داد و مدل‌های اقتصادی مختلف آنها و تأثیر آنها بر تورم و شاخص‌های اقتصادی را بررسی کرد. او اظهار کرد: اما به دلیل اینکه شرایط مردم مناسب نبود و افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ باعث شد مردم در گذران زندگی خود با سختی مواجه شوند و از سوی دیگر مدل‌های اقتصادی نشان می‌داد که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش قیمت بنزین چهار درصد نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند لذا مجلس و کمیسیون انرژی تصمیم گرفت در سال ۹۸ قیمت حامل‌های انرژی و بنزین افزایش نیابد و با رویه قبل جلو برویم. او در پایان گفت: مجلس در سال ۹۸ تصمیمی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اتخاذ نکرده است. تنها یک بحثی مطرح شد که برای جبران خسارات ناشی از سیل، مجلس ۲۰۰ تومان نرخ بنزین یا گازوئیل افزایش دهد و مانع برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی شود که به نتیجه‌ای نرسید.
احتمال سهمیه‌بندی وجود دارد
مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت اما با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم، اظهار کرد: شاید در شرایط فعلی تغییر نرخ بنزین فشار زیادی به مردم وارد کند اما دولت می‌تواند با توجه به مصرف بی‌رویه و تحریم‌ها، با ارائه متممی اجازه آن را از مجلس اخذ کند. عبدالرضا امینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب بودجه سال جاری در مجلس اظهار کرد: به نظر من با توجه به اینکه بودجه سال ۱۳۹۸، ابلاغ و تصویب شده و در آن از افزایش نرخ بنزین حرفی به میان نیامده است، بعید به نظر می‌رسد تغییری در نرخ بنزین صورت گیرد. او گفت: با توجه به شرایط فعلی و تورم، احتمال آن کم است، اما از سوی دیگر باید توجه داشت تحریم‌ها روز به روز وسیع‌تر می‌شود و این موضوع شاید بتواند موانعی را برای تأمین فراورده‌های نفتی ایجاد کند و برای احتیاط و جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌توان از سهمیه‌بندی بنزین استفاده کرد.
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1