کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرهنگ

۱۲ خیابان و میدان به نام ۱۲ شاعر و هنرمند می‌شود

از سایه تا سیمین!

28 فروردين 1398 ساعت 13:33

محمدرضا شجریان، عزت‌ا... انتظامی، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، حسین منزوی، داوود رشیدی و علی نصیریان تعدادی از نامگذاری‌های مورد تایید شورای شهر تهران است.


تصمیم دیروز شورای شهر تهران این بود که 12خیابان پایتخت را به نام 12شاعر و هنرمند نامگذاری کند؛ هنرمندان جامعه به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای دولت‌های قبل کمتر فرصت حضور در جمع مردم را داشتند اما دولت روحانی این سدهای سلیقه‌ای را شکست و پس از آن شورای شهر تهران با اقدامی زیبا مردم را به چهره‌های محبوبشان نزدیک کرد. فروغ فرخزاد؛ سیمین بهبهانی؛ سایه، شجریان و... هنرمندان و افتخارآفرینان همواره از محبوبیت بالایی در نزد افکار عمومی برخوردارند که این ویژگی تنها محدود به ایران نمی‌شود بلکه در بسیاری از کشورها با نامگذاری معابر، میدان‌ها و حتی ساخت مجسمه هنرمندان از آنها تقدیر و یاد آنها گرامی داشته می‌شود. در ایران هم چنین است، اما تنها به هنرمندان و شعرای سده‌های قبل اهمیت داده شده بود مانند نامگذاری میدانی به نام فردوسی که این شاعر توانای کشور متولد سال ‏۴۱۶ قمری برابر با ۴۰۴ خورشیدی است یا سعدی شیرازی که متولد ۱۲۹۱ یا ۱۲۹۲ میلادی است. نامگذاری خیابانی به نام پروین اعتصامی یا میدانی به نام دکتر فاطمی و این قبیل نامگذاری‌ها هم وجود داشته است، اما طی سال‌های گذشته تدبیری برای نامگذاری خیابان یا میدانی به نام هنرمندان محبوب جامعه صورت نگرفته است که محمدرضا شجریان از جمله آنهاست. پوشیده نیست که شجریان بارها نشان داده که با مردم کشورش است و برای آنها می‌خواند اما آنانی که خواست مردم نه تنها اهمیتی برایشان ندارد بلکه عمل به آن بر خلاف منافعشان است بارها کوشیدند تا با اتهام‌زنی‌های مختلف نام و آوای او را از اذهان پاک کنند اما غافل بودند که نغمه شجریان حذف نشدنی است و تلاش‌های آنان بی‌حاصل و بی‌نتیجه! مانند روزی که شورای شهر مشهد تصمیم گرفت خیابانی را به نام مهدی شجریان قاری سرشناس این شهر نامگذاری کند، اما رسانه‌های دلواپس نوشتند: «بسیاری آگاه هستند محمدرضا شجریان اولین بار نزد پدرش(مهدی شجریان) که خود از قاریان مشهد بود، قرائت قرآن را فرا گرفت و برای اولین بار در ۱۲سالگی به تلاوت قرآن در رادیو مشهد پرداخت. اکنون شورای شهر مشهد با اطلاع از مخالفت احتمالی برخی در مشهد با نامگذاری خیابانی به نام محمدرضا شجریان درصدد استفاده از نام پدر او هستند تا از این طریق به نوعی علاقه خود به فرزند مهدی شجریان را نمایان کنند.» یا دیروز که اعضای شورای شهر تهران تصمیم به نامگذاری خیابانی به نام محمدرضا شجریان کردند سایت‌های دلواپس نوشتند: «ظاهرا اصلاح‌طلبان شورای شهر پنجم برنامه دیگری جز تغییر نام خیابان‌ها ندارند. چندی پیش هم اصلاح‌طلبان نام یکی از خیابان‌های تهران را به نام «مصدق» تغییر دادند. این پرداخت به حواشی در حالی صورت می‌گیرد که رکود شکل گرفته در سطح مدیریت پایتخت برای ایجاد زیرساخت‌های شهری همچون اتوبان، پل، مترو، تونل و... کاملا مشهود است. بدون شک قربانی اصلی این بازی‌های سیاسی مردم شریف تهران هستند که در طول یک سال و هفت ماه عمر شورای پنجم، 3 شهردار و دو سرپرست برای شهر محل سکونتشان به خود دیدند.» تنها شجریان نبود که با او چنین کردند؛ برای سایر هنرمندان و شاعران هم محدودیت‌ها و تخریب‌هایی صورت گرفت چرا که آنها از مردم می‌گفتند و با مردم بودند اما برخی بی‌دانشان از هنر مانع فعالیت آنها شدند.


روز گذشته شورای شهر پنجم که دارای گرایش اصلاح‌طلب هستند زمینه را برای نامگذاری خیابان‌ها به نام چهره‌های محبوب جامعه آماده کردند. شورای شهر تهران ۲۷ فروردین در جریان رسیدگی به نامگذاری و تغییر نام معابر و خیابان‌های شهر تهران به تغییر اسم تعدادی از خیابان‌ها به نام جمعی از فرهیختگان ملی رأی مثبت داد. محمدرضا شجریان، عزت‌ا... انتظامی، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، حسین منزوی، داوود رشیدی و علی نصیریان تعدادی از نامگذاری‌های مورد تایید شورای شهر تهران است. اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند که خیابان «سپند» در منطقه یک به نام «عزت‌ا... انتظامی»، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ به نام «محمدرضا شجریان»، خیابان کوکب در منطقه ۲ به نام «غلامحسین امیرخانی»(خوشنویس)، خیابان نیلوفر در منطقه ۲ به نام «علی نصیریان»، خیابان معارف به نام «داود رشیدی» و ۲۴ متری سعادت آباد به نام «محمد علی کشاورز» نامگذاری شود. همچنین امروز در شورای شهر تهران مصوب شد که نام ۱۲کوچه به نام ۱۲شاعر و اصحاب هنر نامگذاری شود. بنا به توضیحات محمدجواد حق‌شناس - عضو شورای شهر تهران - به پیشنهاد انجمن شاعران - که در خیابان شهید کلاهدوز قرار دارد - مقرر شد که ۱۲کوچه در اطراف خانه شاعران به نام شعرای بنام ایران زمین نامگذاری شود. بر همین اساس پیشنهاد داده شد که خیابان بیستون به نام «محمود شاهرخی»، خیابان کاوه شرقی به نام «حسین منزوی»، خیابان ارغوان به نام «امیر هوشنگ ابتهاج»، کوچه ۱۸۶ غربی به نام «شهید مجید احدی»، یک میدان بی‌نام به نام «افق»، یک میدان بی‌نام دیگر در منطقه ۶ در شهرک والفجر به نام «علی حاتمی»، پل بی‌نام حد فاصل تقاطع خیابان حافظ و خیابان آیت‌ا... طالقانی به نام «حافظ» و پل بی‌نام در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ به نام «چارسو»، بن بست منصور به نام «یحیی مافی»، کوچه رهبری به نام «سیمین دانشور» و کوچه دوازدهم به نام «علی معلم» نامگذاری شود. افزون بر اینها، نامگذاری خیابان ۱۰متری دوم در محله مسعودیه در منطقه ۱۵ به نام «شهید ابراهیم‌صفا»، کوچه ۵۰ در محله تختی به نام «شهید بایرامعلی اسکندری» و بن بست سی و هشتم در محله تهرانسر به نام سردار شهید رضا صداقت پیشنهاد شد. گفتنی است که شورای شهر تهران با اکثریت آرا به تغییر نام این خیابان‌ها بجز دو مورد رأی مثبت داد. بر این اساس مقرر شد تغییر نام پل‌هایی به چارسو و حافظ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی برگشت داده شود. البته در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری خیابان‌هایی به نام فروغ فرخزاد، اخوان ثالث، بیژن ترقی و... موافقت کردند و قرار شد خیابان دوم در خیابان شهید نعمتی در محدوده شهید کلاهدوز در منطقه ۳ به نام «منوچهر آتشی» نامگذاری شود./ آرمان


کد مطلب: 408730

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/408730/۱۲-خیابان-میدان-نام-شاعر-هنرمند-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1