تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۴
کد مطلب : ۴۰۸۶۸۸
در نشست اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

معاون رئیس جمهور دست بر روی کم‌کاری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد گذاشت / ستاری حرف «عریان» را رد کرد و پاسخی به مشاور استاندار نداد

۰
معاون رئیس جمهور دست بر روی کم‌کاری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد گذاشت / ستاری حرف «عریان» را رد کرد و پاسخی به مشاور استاندار نداد
کبنا ؛سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بعد از ظهر امروز (دوشنبه 26 فروردین ماه 98) در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد حضور پیدا کرد و بعد از شنیدن برخی مطالب به موضوعاتی اشاره کرد که گاها در استان کهگیلویه و بویراحمد به آن توجه کمتری شده است.
بدقولی معاون رئیس‌جمهور تا کم‌کاری بخش خصوصی
یکی از شنیدنی‌ترین اظهارت مربوط به چنگیز هاشمی مشاور استاندار و قائم‌مقام اتاق بازرگانی استان خطاب به سورنا ستاری بود که خطاب به وی گفت: شما در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال 95 فرمودید که که ماهیانه یک بار به استان سفر می‌کنید!!.(ستاری معین استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اقتصاد مقاومتی است).
یکی دیگر از موضوعاتی که در این نشست به آن پرداخته شد محور پاتاوه به دهدشت بود که در حال حاضر 70 درصد آن به پایان رسیده و از معاون رئیس‌جمهور تقاضا شد که در هیات دولت 200 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پروژه مطرح شود.
همچنین حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به برخی واقعیت‌ها اشاره کرد از جمله این که در مشارکت بخش خصوصی در ساخت پروژه‌ها توفیقی در استان نداشته‌ایم.
هاشمی رئیس پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست به نبود شتاب دهنده‌ها در استان به عنوان یک کمبود اشاره کرد و این که شرکت‌های دانش‌بنیان در استان به 4 میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند.
خوان پایه فرماندار گچساران هم که نگران برخی از تجهیزات پتروشیمی این شهرستان بود با اشاره به این که 70 درصد تجهیزات پتروشیمی تامین شده است از 30 درصد باقی‌مانده گفت که پیش پرداخت آن به آلمان و اسپانیا صورت گرفته اما بلوکه شده است.
یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه به آن پرداخته شد، بحث تأمین اعتبار برای شرکت‌های دانش بنیان بود که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ابتدا با اشاره به نیاز استان در راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: «باید این صندوق با حمایت بخش خصوصی در استان راه‌اندازی شود و 51 درصد از سهم آن متعلق به بخش خصوصی است و اگر  صندوق راه اندازی شود کمک زیادی به شرکت‌های دانش بنیان در بحث وام‌های ریز خواهد شد در حال حاضر 30 صندوق در کشور راه‌اندازی شده و الان همه صندوق‌ها هم سودده هستند.»
ستاری در ادامه با بیان این که در بحث شرکت‌های دانش بنیان باید بوم استان مورد توجه قرار گیرد و با آن سنخیت داشته باشد افزود: شرکت‌های دانش بنیان از دل دانشگاه و پارک علم و فناوری بیرون می‌آیند و پارک استان باید در این زمینه نقش محوری داشته باشد.
وی یک بخش از حمایت‌ها را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: جایگاه کارآفرین باید در استان مشخص باشد باید فرقی میان کارآفرین و آن کسی باشد که به دنبال حقوق دولتی است تفاوت میان حقوق بگیر و کسی باشد که ریسک کرده و چند نفر را سر کار آورده است.
معاون علمی رئیس‌جمهور با گلایه دوباره از بخش خصوص گفت که زدن و آوردن شتاب‌ دهنده‌ها کار دولت نیست بلکه بخش خصوصی باید آن‌ها را وارد میدان کند اکنون در کشور 60 شتاب دهنده با کارکرد خوب و فوق‌العاده داریم و چیزی در حدود 200 محصول را در حوزه بیوتک در دستور کار قرار داده‌اند هر چند که باید بخش خصوصی و اتاق بازرگانی شتاب دهنده‌ها را به استان بیاورند اما ما نیز تلاش می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که به استان بیایند.
ستاری در ادامه به پیشنهاد رئیس دانشگاه یاسوج در خصوص باغ گیاهان دارویی گریزی زد و آب پاکی را بر روی دست دانشگاه یاسوج ریخت و گفت: «با همه احترامی که برای رئیس دانشگاه یاسوج قائلم اما فکر نمی‌کنم که با باغ گیاهان دارویی بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم لذا حمایت ما باید از مرکز نوآوری گیاهان دارویی باشد که در دانشگاه راه‌اندازی شود.»
ستاری با بیان اینکه در شرکت‌های دانش بنیان 140 خدمت ارائه می‌کنیم به برخی از این خدمت‌ها از جمله در زمینه بیمه و گمرک و همچنین موضوع سربازی افراد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کل کشور قریب به 105 هزار نفر را برای بحث معافیت سربازی در دستور کار داریم.
وی به یکی دیگر از کم‌کاری‌ها در استان اشاره کرد و گفت: اما این استان کمترین استفاده را از تسهیلات دارد که البته ما هم باید برای استان وقت بگذاریم.
این معاون رئیس‌جمهور به تعداد ناچیز شرکت‌های دانش بنیان در استان به نسبت کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور اشاره کرد و گفت: به نسبت تعداد 4300 شرکت دانش بنیان در کشور این رقم شرکت در استان رقم بسیار پایینی است.
وی از برخی همکاری نکردن‌ها در استان از سوی برخی دستگاه‌ها برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان هم انتقاد کرد و گفت: این روزها زمان مخفی کردن امکانات از یکدیگر نیست و روز این دعواها نیست همه این امکانات متعلق به کشور و استان است همه باید در کنار هم کار کنید.
ستاری فرهنگ‌سازی کار را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان موضوع مهمی است باید به بچه‌ها و خانواده‌ها بگوییم که استخدام بدترین بلایی است که سر بچه‌ها می آید باید این فرهنگ ترویج شود که به راحتی یک فضای کسب و کار را هم تعطیل نکنیم.
وی در همین خصوص گفت: بروکراسی زیادی در اقتصاد داریم کشوهایی داریم که کلی قانون در آن است که می‌توان با آن بدرفتاری کرد.
وی آموزش را در حوزه گیاهان دارویی مهم دانست و گفت: کشت و زرع زیاد مهم نیست بلکه دانش آن مهم است برای مثال 95 درصد زعفران دنیا مربوط به ماست اما 450 میلیون دلار از قبل آن درآمد داریم در حالی که ترنور زعفران در دنیا 8.5 میلیارد دلار است و خام فروشی دیگر هیچ ارزشی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1