تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۰۸۶۱۵
گزارش/

قوه قضائیه مطب‌های فاقد کارتخوان را پلمب می‌کند

۱
۰
قوه قضائیه مطب‌های فاقد کارتخوان را پلمب می‌کند
کبنا ؛
چند وقتی می‌شود، موضوع استفاده یا عدم استفاده از کارتخوان در مطب، جامعه پزشکی را بیشتر از قبل وارد حاشیه کرده و موافقان، مخالفان زیادی را به دنبال خود کشیده است. به رغم اینکه گفته می‌شود، فرار مالیاتی سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیاردی پزشکان، ظلم آشکار به مستضعفین جامعه و خلاف عدالت اجتماعی است، برخی معتقد هستند قراردادن دستگاه پوز در مطب‌ها ارتباط معناداری با جلوگیری از فرار مالیاتی ندارد و صرفاً می‌تواند یک اقدام اخلاقی و وظیفه حرفه‌ای باشد. این در حالی است که قانون خلاف این نظر را دارد چراکه وجود نداشتن پایانه‌های فروشگاهی (POS) مشکلات عدیده‌ای را برای مردم فراهم می‌کند.
از آنجایی که هر واحد فعال در حوزه درآمد و تجارت یا بازار با انتقال مالی، باید برای شفافیت درآمد‌ها از دستگاه کارتخوان استفاده کنند، بنابراین می‌توان گفت: استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان اصلاً نیاز به تصویب قانون ندارد و امری بدیهی است. با این حال سال گذشته با تصویب نمانیدگان مجلس شورای اسلامی، تمام صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شدند در چارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴ اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۸۹ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
این مهم تکلیف مقرر در قانون بودجه ۹۸ در راستای اجرای حکم تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم بوده که با توجه به آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده، هنوز تا اعمال آن راه طولانی باقی مانده است، اما با توجه به اتمام مهلت مقرر شده (۲۴ فروردین)، گام اول آن توسط دادستانی ایلام برداشته شد و به تأیید معاون دادستان کل کشور نیز رسید.
با دستور دادستان ایلام، مطب‌های بدون دستگاه pos [کارتخوان]به منظور جلوگیری از گرانفروشی و فرار مالیاتی پلمب می‌شوند. افشار خسروی‌زاد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام با تأکید بر الزام مراکز درمانی و پزشکی به نصب دستگاه کارتخوان گفته است: در راستای تأکید بر اجرای قانون و ضرورت احیای حقوق عامه در نامه‌ای به ریاست دانشگاه علوم پزشکی اعلام گردید که مراکز درمانی و پزشکی نسبت به نصب کارتخوان هرچه سریع‌تر اقدام کنند.
محمدجواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه نیز درباره پلمب مطب‌های فاقد پوز فروشگاهی گفته است: با توجه به اینکه قانون بودجه سال ۱۳۹۸ پزشکان را ملزم به این امر کرده است، دادستان ایلام با تعیین مهلتی این دستور را صادر کرده است.
معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه در توضیح محتوای دستورالعمل صیانت از حقوق عامه نیز با اشاره به اینکه این دستورالعمل در اجرای ماده ۲۹۰ قانون آیین‌دادرسی کیفری که در مورد مسائل حقوق عمومی و عامه تهیه شده است، تصریح کرد: ماده مذکور لازم‌الاجراست و دادستان کل کشور هم وظیفه نظارت بر آن را دارد و دستورالعمل مربوط به آن نیز در خصوص عموم مسائل مربوط به حقوق عامه مثل هوای پاک، بهداشت و سلامت صادر شده است.
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انشاالله با قدرت پیگیری بشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1