تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۴۰۸۵۶۵
گزارش|

حمایت اقتصادی از تمامی سیل‌زدگان

۰
حمایت اقتصادی از تمامی سیل‌زدگان
کبنا ؛روز گذشته، حسن روحانی در جلسه هیات‌دولت با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید تلاش کرد تا همبستگی و انسجام بیش از گذشته تقویت شود، با بیان اینکه همچنان برخی از شهرها و استان‌های کشور با مشکلات ناشی از سیل و سیلاب مواجه هستند و ممکن است در روزهای آینده نیز به واسطه بارش‌ها این مشکلات ادامه داشته باشد، گفت: دولت، ‌مردم و سایر دستگاه‌هایی که باید حمایت داشته باشند، وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که باید به آن عمل کنند. وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد در این شرایط در خط مقدم حل مشکلات مردم باشد و در این راستا وزارتخانه‌های گوناگون، مسئولیت‌های بسیار سنگینی را بر دوش داشته و در راستای خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کنند.
مدیریت بحران سیل
دولت تمامی توان مالی، فنی و سخت‌افزاری خود را برای مدیریت بحران سیل اخیر و بازسازی مناطق آسیب‌دیده به کار گرفته است. این مطلب در مصاحبه اعضای کابینه دولت با خبرنگاران در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران مورد تاکید قرار گرفت.
حمایت اقتصادی از تمامی سیل‌زدگان
دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از نشست هیات‌وزیران، اعلام کرد: با توجه به حجم بالای خسارت وارده به مناطق سیل‌زده، با تامین اعتبار از منابع گوناگون هیچ‌خسارت دیده‌ای بدون حمایت باقی نمی‌ماند.به گفته وی تامین اعتبار مدیریت بحران و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از طریق تنخواه از اوایل سال آغاز شده که در خصوص گلستان و مازندران به موقع پرداخت و واریز شد و بعد از آن برای بقیه استان‌ها نیز ادامه یافت. دژپسند، افزود: بعد از مصوبه جامع دولت برای بقیه استان‌ها به تدریج متناسب با شرایط استان‌ها پرداخت‌ها در حال انجام است.وزیر اقتصاد گفت: بخش سوم پرداخت تسهیلات بانکی است که دولت ارقامی را با نرخ ترجیحی ۵‌درصد در نظر گرفته و مابقی را دولت از بودجه عمومی پرداخت می‌کند. وی گفت: طبق مصوبه دیگر دولت بدهی مودیان مالیاتی که خسارت آنها بیش از ۵۰‌درصد است بخشیده می‌شود. دژپسند افزود: بر اساس مصوبه دیگری همه اشخاصی که کمک نقدی به مناطق سیل‌زده دارند این کمک‌ها جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی شمرده می‌شود. در روزهای گذشته، تفویض اختیاری به گمرک کردم تا همه محموله‌هایی که از خارج برای سیل‌زدگان ارسال می‌شود بتوانند با اختیار تام و بدون اتلاف وقت ترخیص کنند.
ممنوعیت ساخت هرگونه بنا در حریم رودخانه
مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده در سیل اخیر، گفت: در بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی تخریب شده از سیل، حتما مفروضات و آورده‌های سیل اخیر در محاسبات جدید استفاده می‌شود و به هیچ‌وجه اجازه ساخت و ساز در نقاط آسیب دیده اخیر را نخواهیم داد.وزیر راه و شهرسازی گفت:در سیل اخیر، منازل، مزارع و کسب و کار‌ها در نقاطی که در حریم رودخانه‌ها بودند تخریب شدند و دولت و شخص رئیس جمهور هم تاکید کرد که در بازسازی، این مستحدثات باید حتما جابه‌جا شده و در نقاط امنی بازسازی شوند. وی افزود: با مشارکت قوه قضائیه این مستحدثات اجازه بازسازی در نقاط قبلی را ندارند و در مناطق روستایی بنیاد مسکن و در نقاط شهری شورای عالی شهرسازی مکلف به تعیین نقاط امن شده‌اند و به همین دلیل، مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها مکلف شده‌اند با مشارکت استانداران، طرح‌های جامع خود را برای تصویب حریم جدید و امن نقاط شهری به شورای عالی شهرسازی ارائه کنند.اسلامی افزود: شورای عالی شهرسازی در نخستین جلسه خود مطالعات هیدرولوژیکی شهر‌های در معرض سیل را بار دیگر مرور خواهد کرد و آنچه در گذشته مفروضات طراحی‌ها بوده با نگاه و آورده‌های جدید برای شهر‌ها بازطراحی خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی محور پل دختر به خرم آباد را یکی از نقاطی دانست که با توجه به سیل اخیر، چند کیلومتر از مسیر آن از بین رفته افزود: امکان باز سازی راه به هیچ‌وجه وجود ندارد و باید راه جدیدی برای این مسیر طراحی و ساخته شود و هم اکنون مشاوران مشغول مطالعات میدانی برای ساخت راه جدید هستند. وی افزود: هم‌اکنون ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در استان لرستان مشغول کار هستند تا بتوانیم در وهله اول راه‌های موقت و امن ایجاد کرده و بعد به پایدارسازی راه‌ها بپردازیم. اسلامی حجم خسارت وارده از سیل اخیر به زیرساخت‌ها را ۳‌هزار‌میلیارد تومان در بیش از ۶‌هزار نقطه در طول ۱۲‌هزار کیلومتر راه روستایی و اصلی دانست و گفت: این خسارت در سطح ۲۴ استان کشور حادث شده است و امیدواریم هرچه زودتر با تامین مالی بر اساس مصوبه دولت، بازسازی راه‌ها به اجرا درآید.
آب آشامیدنی روستاهای  سیل‌زده وصل شد
دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو هم به خبرنگاران گفت: تقریبا آب آشامیدنی اغلب روستاهای سیل‌زده وصل شده است .به گفته وی از 800 روستایی که آب آنها قطع شده بود، تنها 15 روستا همچنان مشکل قطعی آب دارند که عمدتا به‌دلیل نبود دسترسی جاده ای است. به محض اینکه حداقل امکان دسترسی به این روستاها فراهم شود، آب آنها نیز تامین خواهد شد. اردکانیان تاکید کرد: نداشتن جاده و قطعی آب به این معنا نیست که آب بسته‌بندی و سایر امکانات برای این روستاها تدارک دیده نشده است، تنها از شرکت آب و فاضلاب استان تهران ده ها تانکر و نیروی انسانی در استان‌های مختلف مشغول به کار هستند. وزیر نیرو درباره وضعیت برق استان لرستان توضیح داد: از 670 روستای بدون برق فقط 82 روستا همچنان برق ندارند. البته از آنجا که به‌دلیل آب گرفتگی، خطر برق گرفتگی وجود دارد، برق بعضی روستاها را برای تامین ایمنی به‌صورت دستی قطع کرده ایم که به محض حل مشکل آب گرفتگی وصل خواهد شد. اردکانیان در پاسخ به اینکه عمده انتقادهای نمایندگان مجلس درباره خسارات سیلاب متوجه وزارت نیرو است، توضیح داد: در شرایط فعلی تمرکز اصلی باید بر امدادرسانی و نجات باشد و پرداختن به دلایل شکل گیری سیل در زمان مناسب خودش انجام شود.وزیر نیرو سیل را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: همان گونه که خشکسالی نتتیجه طبیعی کم بارشی است، سیل هم نتیجه طبیعی پربارشی است، اما دلایل منجر به این خسارات در طول زمان شکل گرفته است. وزیر نیرو با اشاره به وقوع دو بارش در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ادامه داد: طبق اعلام سازمان هواشناسی بارش‌های هفته‌های آینده وسعت چندانی نخواهد داشت، اما ما باید به منظور خالی کردن مخازن سد‌ها و رعایت شرایط تحمیلی به پایین دست آمادگی لازم را داشته باشیم تا ناچار نشویم در زمان ورود سیلاب میزان ورودی و خروجی را به یک اندازه داشته باشیم.اردکانیان با بیان اینکه علاوه بر بارش‌های امسال برف قابل‌ملاحظه‌ای نیز در کشور باریده است، گفت: در حوضه آبریز کرخه در استان‌های لرستان و ایلام حدود ۶‌هزار کیلومتر مربع برآورد ما از سطح برفی است که البته هنوز چگالی سنجی لازم برای تعیین آب معادل برف انجام نشده است. وی افزود: در حوضه کارون بزرگ که استان‌های متعددی اطراف خوزستان در آن وجود دارد ۷‌هزار کیلومتر مربع بارش برف ثبت شده که با توجه به اندازه گیری‌های انجام شده این میزان برف یک و نیم‌میلیارد مترمکعب آب معادل برف به همراه خود دارد.وزیرنیرو ادامه داد: وجه مثبت این نعمت‌های الهی سیراب شدن ۴۰ تالاب در سراسر کشور است که سال‌ها خشک بوده‌اند و هم اکنون به لحاظ زیست محیطی، اشتغال‌زایی و شرایط روحی جامعه تبعات مثبت به همراه خود داشته است. وی گفت: سد‌های زیادی در کشور که دارای مصارف شرب هستند نیز آبگیری شده و ظرفیت برای تولید برق از آب در آنها فراهم است.اردکانیان با اشاره به خسارت زیاد حاصل از سیلاب ادامه داد: برای ما مهم جلوگیری از خسارات جانی است و امیدواریم با پایان یافتن جریان سیل مردم به خانه هایشان بازگردند. وزیر نیرو افزود: شرایط در استان خوزستان به‌نحوی بود که برای تخفیف فشار به پایین دست خروجی از سد گتوند که در انتهای کارون بزرگ احداث شده و سد کرخه را به میزان ۳۰‌درصد کاهش دادیم و البته همچنان در حال محاسبات دقیق در خصوص پایداری سد و خالی ماندن مخزن سد‌ها برای ورود سیلاب‌های جدید هستیم./ آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1